همشهری آنلاین: عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی که روزشنبه انتشار یافت ادعا کرد: بشار اسد هیچ نقشی در حکومت آینده سوریه نخواهد داشت و مداخله‌های نظامی روسیه نمی‌تواند به حفظ قدرت وی کمک کند.

الجبیر: هدف ما برکناری اسد است و این کار را می‌کنیم

به گزارش ايرنا به نقل از  خبرگزاری رویترز از برلین، جبیر به روزنامه زودویچه زایتونگ مدعی شد: در آینده سوریه به هیچ وجه بشار اسد نخواهد بود.

وی افزود: ممکن است که حفظ قدرت وی سه یا شش ماه یا سه سال طول بکشد ولی وی هیچ مسئولیتی درآینده نخواهد داشت.

جبیر با ادعای اینکه عزم و اراده مردم سوریه برای براندازی اسد با وجود حملات هوایی روسیه و سرکوب داخلی از بین نرفته است از دخالت روسیه در این جنگ پنج ساله انتقاد کرد.

وی گفت: کمک های پیشین برخی نیروها و کشورها به اسد تاثیری نداشته است و اکنون وی از روس ها کمک طلبیده است ولی آنها نیز قادر نخواهند بود به وی کمک کنند.

وی درپاسخ به سوالی درمورد مشارکت نظامی مستقیم عربستان با نیروی زمینی در سوریه گفت : مذاکرات مربوطه در حال حاضر در بین کشورهای عضو یک ائتلاف تحت رهبری امریکا علیه داعش جریان دارد.

جبیر در ادامه مصاحبه گفت: اگر ائتلاف تصمیم به استقرار نیروهای ویژه برای نبرد علیه داعش در سوریه بگیرد،عربستان نیز آماده مشارکت خواهد بود.'

دریک کنفرانس صلح و امنیت که درحال حاضر درمونیخ جریان دارد، قدرت‌های مهم اعلام کردند دستیابی به یک توافق صلح زمانی امکان پذیر است که روسیه از بمباران شورشیان غیرداعشی دست بر دارد.

در همين حال  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی اعلام كرد: عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت:‌ شکست داعش تنها با برکناری ، رئیس‌جمهوری از قدرت امکان پذیر است. هدف ما برکناری اسد است و این هدف را محقق خواهیم کرد.

وی مدعی شد: اسد مهمترین عامل جذب تندروها و تروریست‌ها در منطقه است و برکناری وی برای بازگرداندن ثبات به سوریه ضروری است!

الجبیر ادعا کرد: بشار اسد کسی است که با آزادی تندروها از زندان‌هایش و اجازه دادن به تروریست‌های داعش برای اجرای عملیات خود بدون جنگ با آن‌ها در تشکیل داعش نقش داشته و حتی به همکاری با تروریست‌ها پرداخته است.

وی گفت: بدون تغییر در سوریه داعش همواره وجود خواهد داشت. ما یک ائتلاف بین‌المللی و داخلی داریم و این ائتلاف در بمباران کردن داعش از بیش از 15 ماه پیش فعال بوده است اما نتوانسته‌ایم آن را شکست بدهیم. رهایی یافتن از بشار اسد فضای مناسبی را که برای فعالیت‌های داعش به وجود آمده، از بین خواهد برد.

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت که داعش سازمان تروریستی است و بر اساس هیچ دین و اخلاق مبتنی نیست و این که گفته شده آن سازمانی اسلامی است، مغایر با واقعیت است.

الجبیر روز گذشته با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در حاشیه این نشست دیدار و درباره بحران سوریه و راه‌های پیشبرد حل سیاسی گفتگو کرد.

الجبیر همچنین درباره حل بحران یمن ابراز خوش بینی کرد و گفت: ما برای یک یمن یکپارچه و امن تلاش می‌کنیم.

وزیر خارجه عربستان ادعا کرد که مداخله کشورش در یمن در راستای حفظ دولت مستعفی یمن است و این دخالت ما بنا بر درخواست دولت بود تا فرونپاشد.

وی مدعی شد که دولت یمن بر 75 درصد از خاک این کشور تسلط دارد و این مساله اجازه کمک رسانی به گروه‌ بزرگی از ساکنان یمن را می‌دهد.

عادل الجبیر تاکید کرد که عربستان طرحی برای تجاوز از مرزهایش ندارد و منطقه با چالش‌های بسیاری دارد که مهمترین آن تروریسم و توسعه است.

وی تاکید کرد که آینده روشنی در انتظار منطقه است اگر که از این چالش‌ها رهایی یابد.

وی در سخنان خود در نشست مونیخ درباره حقوق زنان در عربستان صحبت کرد و گفت: دادن اجازه رانندگی به زنان نیاز به زمان دارد.

الجبیر از سیاست کشورش در قبال زنان دفاع کرد و گفت که پیشرفتی در زمینه آموزش دختران حاصل شده است.

وی تاکید کرد که مساله رانندگی زنان مساله دینی نیست بلکه یک مساله اجتماعی است.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد که عادلانه نیست که با توجه به تلاش کشورش بر تحصیل دختران بر مساله رانندگی زنان تمرکز کرد.

وی افزود: ما از مرحله‌ای که در آن دختران در سال 1960 تحصیلات دانشگاهی نداشتند عبور کردیم و امروز 55 درصد دانشجویان دانشگاه‌ها زنان هستند. بهترین پزشکان، وکلاو تجار ما زنان هستند و امور در حال حاضر مانند دیگر کشورها در حال پیشرفت است.

الجبیر اوضاع عربستان را با آمریکا مقایسه کرد و گفت: بعد از استقلال آمریکا 100 سال طول کشید که زنان حق رای پیدا کردند. 100 دیگر هم گذشت تا اولین زن به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد و امروز من نمی‌گویم 200 سال به ما وقت بدهید. من می‌گویم صبور باشید.

او ادامه داد: امیدوارم با جهان مدرن و پیشرفته این روند سریعتر پیش برود اما مسائل زمان بر است و نمی‌توان انتظار تسریع امور را داشت.

هنوز محدودیت‌های زیادی برای زنان در عربستان است به طوریکه در سال 2015 برای اولین بار اجازه داده شد زنان برای انتخابات شهرداری‌ها نامزد شوند.

کد خبر 324940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha