همشهری‌آنلاین: تیم کارشناسان سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت با بیان این‌که احتمالا طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی پنج حمله شیمیایی خطرناک در سوریه رخ داده است، اعلام کرد، هنوز موفق نشده‌ مسئول این حمله‌ها را شناسایی کند.

 تیم کارشناسان سازمان ملل که در اوت 2015 از سوی شورای امنیت برای انجام تحقیق درباره حمله‌هاي شیمیایی در سوریه و به ویژه استفاده از گاز کلر در درگیری‌های داخلی این کشور مامور شده بود، اولین گزارش خود را روز جمعه 23 بهمن به شورای امنیت داد.

در این گزارش که اولین گزارش این تیم از زمان آغاز فعالیتش است، کارشناسان اعلام کردند: عملیات مشخص کردن عاملان حمله‌هاي شیمیایی مسئله‌ای پیچیده است.

کارشناسان همچنین خواهان حمایت و همکاری پیوسته همه کشورهای جهان در این زمینه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره،در گزارش مذکور لیست اولیه‌ای از پنج حمله احتمالی شیمیایی ارائه شده و کارشناسان در این گزارش اعلام کردند که سه حمله در استان ادلب در 21 آوریل 2014 در مناطق (تلمنس در 21 آوریل 2014 و در قمینس و سرمین در 16 مارس 2015) و دو حمله در کفرزیتا (استان حماة در روزهای 11 و 18 آوریل 2014 و در مارع در استان حلب در 21 اوت 2015 رخ داده است.

برخی کشورهای غربی مدعی هستند که دولت سوریه پشت چهار حمله شیمیایی از مجموع پنج حمله ذکر شده در گزارش سازمان ملل است و حمله مارع نیز توسط داعش انجام شده‌است.

بنا به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، کارشناسان فهرست نهایی مواردی را که درباره آن تحقیق خواهند کرد، ارائه می‌دهند و پس از آن تحقیقات خود را آغاز می‌کنند تا مسئولان "اجرا، آماده سازی و نظارت" بر حمله‌هاي شیمیایی را مشخص کنند و تحقیقات میدانی در ماه مارس آغاز خواهد شد.

در این گزارش اشاره شده که سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آمار 116 مورد حمله با مواد شیمیایی را در سوریه گرد آورده اما برخلاف قوانین این سازمان که آن را از تعیین مسئولان حمله‌هاي شیمیایی بازمی‌دارد، تیم مشترک تحقیقات نام مجرمان این حمله‌ها را تعیین خواهد کرد.

تیم تحقیقات درباره حمله‌هاي شیمیایی در سوریه متشکل از 24 کارشناس است که از سوی شورای امنیت تعیین شده‌اند و مدت ماموریتشان تا یکسال قابل تمدید است.

کد خبر 324891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha