پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اکنون شعار جدید برای آنهایی که نگران اضافه وزن خود هستند این است: مثل بکهام چربی‌ها را بسوزان

به گزارش آسوشیتدپرس یک بررسی جدید نشان می‌دهد که فوتبال از لحاظ خلاصی از چربی‌های اضافی و  پرورش عضلات بیشتر از دویدن موثر است.

دانشمندان دانمارکی در پژوهشی بر روی 37 مرد همچنین دریافته‌‌اند که بازیکنان فوتبال پس ار ورزش نسبت به افرادی که می‌دوند، احساس خستگی کمتری می کنند چرا که لذت بیشتری برده‌اند.

دکتر گری اوداناوان، متخصص پزشکی ورزشی در دانشگاه اکستر که در این بررسی شرکت نداشت، در این باره گفت: "نتایج این بررسی خبر خوبی برای افرادی است که ترجیح می دهند با دوستان‌شان فوتبال بازی کنند."

پژوهشگران دانمارکی پس یک دوره 12 هفته‌ای بررسی این گروه مردان 31تا 33 ساله دریافتند که درصد چربی بدن در بازیکنان فوتبال 3.7 درصد سقوط کرده است، در حالیکه این میزان در افرادی که می‌دویدند حدود 2 درصد بود.

در بازیکنان فوتبال همچنین توده عضلانی تقریبا 2 کیلوگرم افزایش یافته بود، در حالیکه در افرادی که می‌دویدند، تغییر عمده‌ای از این لحاظ رخ نداده بود.

دکتر پیتر کراستراپ، رئیس بخش علوم ورزشی در دانشگاه کپنهاگ و سرپرست این تحقیق درباره نتایج به دست آمده گفت: "گر چه بازیکنان فوتبال در این تحقیق آموزش‌ندیده بودند، اما در حین بازی دوره‌هایی زمانی وجود داشتند که آنقدر فعالیت جسمی شدت می‌گرفت که دستگاه قلبی- عروقی این افراد  تا حداکثر ظرفیتش مانند بازیکنان حرفه‌ای به کار می‌افتاد."

با این حال کراستراپ هشدار داد که افراد که زندگی بی‌حرکتی را می‌گذرانند، نباید به ناگهان بدن خود را در معرض فعالیت شدید جسمی قرار دهند، بلکه بهتر است با یک فعالیت جسمی در حد متوسط آمادگی بدنی خود افزایش دهند.

به گفته کراستراپ بازیکنان فوتبال همچنین لذت بیشتری از فعالیت جسمی خود می‌بردند، زیرا توجه‌‌شان بیشتر معطوف به زدن گل و کمک به تیم بود تا احساس فشار و درد عضلات.

برخی کارشناسان بهداشتی در مورد اینکه نتایج این تحقیق تا چه حد در مورد جمعیت‌های بزرگتر می‌تواند صادق باشد، اظهار تردید می کنند.

نیک کاویل، پژوهشگر در بنیاد قلب انگلیس در دانشگاه اکسفورد، در این باره می‌گوید که قانع کردن مردم به اینکه در حد متوسطی ورزش کنند کار سختی است، چه برسد به آنکه آنها را ترغیب کنیم ورزش پرشدتی مانند فوتبال را انجام دهند.

او  می‌گوید:‌ "توصیه کردن به مردم که هفته‌ای دوبار فوتبال بازی کنند، بسیار خوب است. اما اگر آنها این کار را انجام ندهند، این پیام  بی‌‌فایده خواهد بود."

کد خبر 31980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز