شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

دکتر فرنوش صفوی‌فر: یک مطالعه در ایالت واشنگتن آمریکا نشان داده که زندگی در محله‌های با سطح اقتصادی پایین‌تر، باعث می‌شود احتمال چاقی و اضافه‌وزن افراد بالاتر برود.

به گفته محققان دانشگاه واشنگتن، تاثیر زندگی در این محله‌ها بر چاقی، به مراتب قوی‌تر از درآمد خود فرد و نیز میزان تحصیلات او است.

این اطلاعات، نشان می‌دهد موضوع چاقی و رفتارهایی که باعث بروز آن در افراد می‌شود، بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم.

در این روزگار، افرادی که سوءتغذیه دارند، دیگر آن چهره زار و نزار و بدن‌های لاغر را ندارند.

نها از اضافه‌وزن یا چاقی در رنجند و باید در سنین میانسالی و سالمندی، منتظر بیماری‌های مزمن، مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت و سکته باشند؛ چنان‌چه در برخی مطالعات قبلی هم مشخص شده بود که افرادی که در محله‌های پایین‌تری، از لحاظ اقتصادی و اجتماعی زندگی می‌کنند، هرچند خود درآمد بالایی داشته باشند، کمتر به وضعیت بهداشت خود توجه می‌کنند و بنابراین بیشتر از سایر هم‌صنف‌هایشان در محله‌های بالاتر، دچار بیماری‌های مزمن می‌شوند.

این مطالعه جدید، البته در یک کشور دیگر و با امکانات خاص رفاهی و اقتصادی متفاوت انجام شده، امامی‌تواند سرنخ‌هایی را در رابطه با تاثیر موقعیت اجتماعی فرد در وضعیت سلامتش به ما بدهد.

شاید بتوان این نتایج را به وجود امکاناتی برای کاهش وزن در این محله‌ها و میزان دسترسی افراد به این امکانات در محله‌های مختلف شهر، مربوط دانست.

در شرایط فعلی، آنقدر چاقی در اغلب کشورها شیوع پیدا کرده که مبارزه با آن، نیازمند هزینه کردن و صرف انرژی اضافه است.

به هر حال، قدم بعدی این محققان، قاعدتا این است که برای علت احتمالی این تفاوت‌ها یک فرضیه بسازند و بعد با طراحی آزمونی، درستی آن را بسنجند.

در مطالعه‌ای که چندی پیش در انگلستان انجام شده، درکشوری که مبارزه با چاقی یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه‌های بهداشتی‌اش عنوان شده، نتایج جالبی در همین حوزه به دست آمده است.

پژوهشگران انگلیسی در ادراه استانداردهای تغذیه‌ای این کشور، با بررسی وضعیت خرید مواد غذایی، تهیه غذا و به طور کلی تغذیه بیش از 3 هزار نفر از اقشار مختلف مردم انگلستان، متوجه شده‌اند درآمد افراد واقعا نمی‌تواند در این شاخص‌ها تاثیر مهمی‌داشته باشد.

به گفته مجریان این طرح، همه اقشار مختلف، تقریبا از یک رده فروشگاه خرید می‌کرده‌اند، مواد غذایی مشابهی خریداری می‌کرده‌اند و غذاهایشان را به روش‌های مشابه می‌پختند.

البته نکته جالب توجه اینکه شیوع چاقی هم در همه این اقشار تقریبا یکی و بسیار بالا بود؛ 62 درصد از مردان، 63 درصد از زنان، 35 درصد از پسران و 34 درصد از دختران در این کشور دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستند که می‌تواند عوارض خاص خود را برای آنها به همراه داشته باشد.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهتر است به جای پیش‌داوری نسبت به وضعیت تغذیه‌ای گروه‌های مختلف اجتماعی، با انجام پژوهش‌های میدانی، ببینیم این وضعیت «واقعا» چگونه است.

شاید در کشور ما این تصویر واقعا متفاوت باشد و میزان درآمد افراد واقعا یک عامل مهم تعیین‌کننده در وضعیت بهداشت، تغذیه و سلامت افراد به حساب آید. شاید هم ،چشم و هم‌چشمی‌بین همسایگان ورزشکار یا تغذیه سالم، بتواند باعث ارتقای سطح بهداشت و سلامت مردم شود!

کد خبر 31492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز