چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

یک بررسی کلی نشان می‌دهد که مردم در همه دنیا به استثنای جنوب و شرق آسیا در حال چاق‌تر شدن هستند.

به گزارش بی بی سی، چیزی میان نیم تا دو سوم مردان و زنان در 63 کشور در5 قاره جهان (به غیراز آمریکا ) در سال 2006 اضافه وزن داشتند یا مبتلا به چاقی مفرط بودند. در همین زمینه مطالعه‌ای در نشریه «سیرکیولیشن» با ارزیابی بیش از 168 هزار نفر توسط پزشکان عمومی انجام شد.

کارشناسان می‌گویند  یافته‌های این مطالعه نگران‌کننده است. کسانی که اضافه وزن دارند، بیشتر با خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سایر بیماری‌ها از جمله سرطان روبه‌رو هستند.

مطالعه دیگر2 معیار چاقی را بررسی کرد: اندازه دور کمر و شاخص وزن بدن (BMI).
شاخص وزن بدن اگر بین 5/18 تا 25 باشد، مناسب محسوب می‌شود.

شاخص وزن بالای 25 به معنی داشتن اضافه وزن است و اگر بیش از 30 باشد، چاقی مفرط به حساب می‌آید.

این در حالی است که تنها 7 درصد مردم در شرق آسیا دچار چاقی مفرط بودند، درحالی که این رقم برای کسانی که در کانادا به پزشک مراجعه کرده بودند، 36 درصد، برای زنان کشورهای خاورمیانه 38 درصد و در آفریقای جنوبی 40 درصد بود.

کانادا و آفریقای جنوبی از نظر درصد افراد دارای اضافه وزن پیشتاز بودند به‌طوری که میانگین شاخص وزن بدن مردان و زنان کانادایی 29 و در زنان آفریقای جنوبی 29 بود.

در شمال اروپا میانگین شاخص وزن بدن مردان 27 و زنان 26 بود که از مرز وزن سالم بیشتر است. در جنوب اروپا این رقم 28 بود. این رقم در استرالیا برای مردان 28 و برای زنان 5/27 بود و در آمریکای لاتین متوسط شاخص وزن بدن درست زیر 28 گزارش شد.

بورلی بالکائو، مدیر تحقیقات در مؤسسه پژوهش‌های بهداشتی ملی فرانسه که این مطالعه را هدایت کرد، گفت: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که اضافه وزن یک اپیدمی گسترده است، به‌طوری که از نیم تا دو سوم جمعیت مورد مطالعه دارای اضافه وزن یا چاقی جدی بودند.

آمریکا از مدت‌ها قبل بیش از هر کشور دیگری با مشکل چاقی روبه‌رو بود، اما مطالعات جدید باقی جهان را تقریبا با آمریکا برابر می‌کند.

کد خبر 34834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز