جمعه ۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: این روزها در مورد چاقی و خطرها و عوارض آن زیاد می‌شنویم.

کمتر کسی را می‌شناسیم که اضافه‌وزن داشته باشد و به نوعی درباره این چند کیلوی اضافه‌ای که با خودش حمل می‌کند، نگرانی نداشته باشد. البته این نگرانی‌ها تا حد زیادی هم درست است، چرا که چاقی به نوعی به اپیدمی دنیای امروز تبدیل شده است.

با این حال باید مراقب باشیم که از این همه اطلاع‌رسانی‌ها، تبلیغات و آموزش و اخبار ضدچاقی، جوزده نشویم و جانب اعتدال را از دست ندهیم. متخصصان در این مورد هم هشدار می‌دهند که اگر این اعتدال رعایت نشود، می‌تواند خطرهایی، به خصوص برای نوجوانان و کودکان داشته باشد.

نمونه یکی از جدیدترین این هشدارها، بر پایه یک مطالعه ارائه شده است؛ مطالعه‌ای که کار محققان دانشگاه «دالاور» در ایالات متحده آمریکاست. در این مطالعه مشخص شده که کودکان و نوجوانان، اندکی بیشتر از بزرگسالان به چربی در رژیم غذایی‌شان نیاز دارند و باید این نیاز آنها به نحو مناسبی برآورده شود، وگرنه می‌تواند رشد و تکامل طبیعی آنها را مختل کند.

به گزارش رویترز، این مطالعه مشخص کرده که بدن نوجوانان در شرایط یکسان به نسبت بزرگسالان، برای سوزاندن کالری، بیشتر تمایل دارد که از چربی‌ها استفاده کند. محققان برای سنجیدن این موضوع، تعدادی از کودکان را با متوسط سن 8 سال، برای 3 روز تحت یک رژیم غذایی پایه و با مقدار کالری ثابت قرار دادند.

در این مدت این بچه‌ها فعالیت‌های معمولی مانند تماشای تلویزیون و مطالعه را انجام می‌دادند. مقایسه مقدار کالری سوزانده شده و نیز سوخت و ساز چربی‌ها در بدن آنها نشان داد بچه‌ها به ازای هر کالری که می‌سوزانند، حجم بیشتری از چربی را مصرف می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند هر بزرگسال با وزن وقد و نیز فعالیت معمول، باید 20 تا 35 درصد از کالری خود را از چربی‌ها تامین کند. حال اگر فردی اضافه وزن داشته باشد یا بیماری خاصی داشته باشد که نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی داشته باشد، این درصد پایین‌تر از این هم می‌آید.

در حالی که نوجوانان و نیز کودکان بالای 3 سال، باید 25 تا 35 درصد انرژی مورد نیازشان را از چربی‌ها به دست آورند.

در مورد شیرخواران و نوپایان کمتر از 3 سال که این نیاز بیشتر است، کارشناسان عقیده دارند این گروه سنی باید 30 تا 40 درصد انرژی‌شان از گروه چربی‌ها باشد.

از این نتایج نیز نباید برداشت افراطی کرد. مصرف بیش از حد غذاهای سرخ‌شده و همچنین تنقلات فاقد ارزش غذایی و پر از شیرینی نیز می‌تواند در دراز مدت باعث تغییر نامطلوب ذائقه غذایی کودکان شود.

به همین علت بهتر است تنوع و تعادل در انتخاب خوراکی‌های کودکان و نوجوانان رعایت شود. ضمن این که استفاده از روغن‌هایی مانند روغن زیتون و کانولا، در غنی‌سازی غذای کودکان مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

کد خبر 30220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز