مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دویدن و راه رفتن از زمانی که ایزاک نیوتن قوانین حرکت را در فیزیک تعیین کرد، در نظر افراد برابر بوده‌اند زیرا در هردو حرکت، بدن انسان با وزنی ثابت و بدون تغییر از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود.

به گزارش هاواستافورکز، بر اساس این نظر، دویدن باید به همان اندازه از بدن انرژی بسوزاند که راه رفتن، زیرا در کل ساختار بدن تغییری ایجاد نمی‌شود. اما دونده‌ها مدتها است که متوجه این موضوع شده‌اند دویدن نسبت به راه رفتن نتایج متفاوتی را بر روی کاهش وزن دارد و باعث می‌شود کالری بیشتری از میزان مصرف شده سوزانده شود.

در سال 2004 گروهی از محققان دانشگاه سیراکیوز به فکر محاسبه کمیتی افتاد که دونده‌ها از گذشته‌ها به آن پی‌برده بودند، یعنی تفاوت سوخت کالری بدن به واسطه دویدن و راه رفتن. بر این اساس آزمایشی با حضور 24 زن و مرد برگزار شد که طی آن این دو گروه بر روی ترد‌میل راه رفته یا می‌دویدند. همانطور که انتظار می‌رود،‌نتایج نشان داد میزان کالری سوزانده شده در اثر دویدن مسافتی هزار و 600 متری بر روی تردمیل بسیار بیشتر از راه رفتن به همان اندازه بود.

میزان کالری سوزانده شده در مردها 124 کالری و در زنها 105 کالری بود. درحالی که کالری سوزانده شده بدن در هنگام راه رفتن برای مردها 88 کالری و برای زنها 74 کالری بود. به طور کلی میانگین سوختن کالری بدن درهنگام دویدن 114.8 کالری و در هنگام راه رفتن 81.2 کاری محاسبه شد. به این شکل محققان نشان دادند این تفکر قدیمی که راه‌رفتن و دویدن به انرژی یکسانی نیاز دارد،‌تفکری کاملا اشتباه است.

وزن،‌انرژی و کالری‌ها

با نگاهی دوباره به نتایج آزمایشهای محققان می‌بینید که مردها به طور کلی در دو بخش آزمایش کالری بیشتری می‌سوزانند زیرا معمولا وزن بدن آنها بیشتر است. حرکت دادن بدنی که وزن بالایی دارد به انرژی بیشتری نیاز دارد و به این شکل کالری بیشتری سوزانده خواهد شد. درواقع تفاوت میان دویدن و راه رفتن مشابه تفاوت در وزن است، راه رفتن نسبت به دویدن به حرکات کمتری نیازمند است.

در هنگام راه‌رفتن، مرکز ثقل بدن انسان حفظ می‌شود و انسان به واسطه حرکت دادن پاها به صورت همزمان و خم کردن یکی از آنها درحالی که مرکز تعادل بدن رو به سوی جلو است حرکت می‌کند. اما در هنگام دویدن، پیچیدگی حرکات افزایش پیدا می‌کند و برای دویدن باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. حرکت در هنگام دویدن به واسطه جستن به جلو از پایی به پای دیگر ایجاد می‌شود و در هر جهش کل وزن بدن انسان باید از زمین بلند شده و به سمت جلو رانده شود. این تفاوت‌های حرکتی می‌تواند توضیح مناسبی برای دلیل تفاوت مصرف انرژی در هنگام دویدن و راه رفتن باشد.

اینکه دویدن دقیقا چقدر کالری می‌سوزاند مستقیما با وزن افراد در ارتباط است. البته مسافت و مدت زمان دویدن نیز در این موضوع نقش دارد. با این همه فرمول کلی کلینیک مایو می‌تواند در محاسبه میزان تقریبی کالری که دونده سوزانده،‌کمک کند. برای انجام این کار باید وزن فرد با واحد پوند در 0.75 ضرب شود. برای فردی با وزند 160 پوند (73 کیلوگرم) دویدن در مسافتی برابر یک مایل (هزار و 600 متر) برابر با سوزاندن 120 کالری خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که زمان و مسافت نیز در این محاسبه نقش دارند. اگر فردی با همین وزن مسافتی برابر هشت مایل یا 12.8 کیلومتر را طی یک ساعت بدود، میزان کالری که خواهد سوزاند 986 کالری خواهد بود.

کد خبر 192047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز