سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردی که تصور می‌شود پیرترین دونده ماراتون جهان باشد برای آخرین بار در یک مسابقه دوی استقامت شرکت کرد.

Sing

فوجا سینگ 101 ساله مسیر 10 کیلومتری مسابقه دو در هنگ کنگ را در 32 دقیقه و 28 ثانیه دوید.

سینگ برای اولین بار در سال 2000 در مسابقه ماراتن لندن شرکت کرد و بعدها در هشت ماراتن دیگر هم دوید. 

هنگامی که او  در سال 2011 در صدسالگی‌اش در مسابقات ماراتن تورنتو دوید، سالمندترین دونده ماراتن شمرده شد و برای نهمین بار هم در سال قبل در مسابقه ماراتن لندن شرکت کرد.

سینگ در پایان مسیر گفت دلش برای مسابقات دوی رقابتی تنگ خواهد شد، اما اگر مسابقه‌ دویی برای مقاصد خیریه برگزار شود، حاضر است باز هم بدود.

 تا به حال کتاب رکوردهای جهانی گینس نام او را به عنوان سالمندترین دونده ماراتن ثبت نکرده است زیرا تنها پاسپورت او سن بالایش را نشان می‌دهد و او گواهی تولدی که 101 سالگی‌اش را ثابت کند، در دست ندارد.

آقای سینگ در دوران جوانی دونده‌ای حرفه‌ای نبود و در پنجاب هند به کشاورزی می‌پرداخت. او در دهه 1960 به بریتانیا مهاجرت کرد و تازه پس  از 89 سالگی به دنبال از دست دادن همسر و پنجمین پسرش دویدن را آغاز کرد. او می‌گوید: "از این مصیبت برای من شادی و موفقیت به بار آمد."

سینگ که 175 سانتی‌متر قد و 52 کیلوگرم وزن دارد، راز عمر طولانی و سالم ماندنش را پرهیز از سیگار و الکل و رژیم غذایی گیاهخواریش می‌داند. او معتقد است که افرادی که گیاهخوار هستند شش تا 10 سال بیشتر از افراد گوشتخوار عمر می‌کنند.

سینگ می‌گوید: "بالا رفتن سن خردمندی آدم را بیشتر می‌کند، اما اگر بنیه، استفامت و زندگی سالم را می‌خواهید به مواد مغذی گیاهی روی آورید. رژیم غذایی من شامل نان، عدس دال، سبزیجات سبزرنگ، ماست و شیر است، برنج و غذاهای سرخ‌شده نمی‌خورم، مقدار زیادی آب و چای زنجبیل‌دار می‌نوشم. شب‌ها زود به بستر می‌روم و صبح زود از خواب بلند می‌شوم و با توسل به خدا افکار منفی را به ذهنم راه نمی دهم."

او درباره دویدن در ماراتن - که مسافت آن بیش از 42 کیلومتر یا 26 مایل است- می‌گوید: "20 مایل اول ماراتن سخت نیست. اما شش مایل آخر را در حالیکه با خدا راز و نیاز می‌کنم،به پایان می‌برم."

بهترین زمانی که سینگ در ماراتن به دست آورد، 5 ساعت و 40 دقیقه در ماراتون تورونتو در سال 2003 بود.

او پس از گذر از صد سالگی در سال 2011 در جریان یک رکوردگیری که در استادیوم بیرچمونت در تورنتوی کانادا انجام شد در گروه سنی خودش چندین رکورد جهانی در دوهای گوناگون از100 متر تا 5000 متر را به دست آورد.

کد خبر 203090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز