جمعه ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: جنجال‌های زیادی بر سر انتشار نتایج یک تحقیق در مورد اضافه‌وزن و عوارض آن، در محافل خبری به پا شد.

تاکنون بیشتر محققان و پزشکان، این بیماری را عامل خطرناکی برای ابتلا به انواع بیماری‌های بالقوه کشنده، مانند سرطان، می‌دانستند، اما هفته گذشته، نتایج مطالعه‌ای در نشریه «انجمن طب آمریکا» چاپ شد که این باور رایج را رد می‌کرد.

در این مطالعه مشخص شده بود اضافه‌وزن، نمی‌تواند احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را افزایش دهد.

انتشار این ادعا، که اتفاقا از سوی محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا بود، واکنش متخصصان و به ویژه کارشناسان بهداشتی را برانگیخت.

به عنوان مثال، یکی از اساتید تغذیه دانشگاه «نورث‌وسترن» به رویترز گفت: «البته ممکن است اضافه‌وزن کسی را مستقیما نکشد، اما سبب ابتلای او به انواع بیماری‌ها، از جمله همین سرطان و نیز بیماری‌های قلبی، می‌شود.

همین دلیل کافی است که با این بیماری مبارزه کنیم.» واکنش دیگر از سوی محافل بهداشتی انگلستان بود.

نشریه آنلاین «پزشکی بریتانیا» در پاسخ به این ادعای محققان آمریکایی، نتایج مطالعه‌ای را در «بنیاد پژوهش‌های سرطانی» منتشر کرد که در آن رابطه بین اضافه‌وزن و سرطان در بیش از 1 میلیون زن 50 تا 64 ساله انگلیسی، بررسی شده بود.

نتایج این مطالعه نشان می‌داد از هر 120 هزار مورد جدید بیماری سرطان، حداقل 6 هزار مورد آن، در افرادی بوده که یا چاق بوده‌اند یا اضافه‌وزن داشته‌اند.

همچنین به گفته یکی از مجریان این طرح، که استاد دانشگاه آکسفورد نیز هست، مطالعه آنها نشان داده که تاثیر چاقی در برخی از انواع سرطان‌ها بیشتر از بقیه است. مهم‌ترین سرطان‌هایی که در زنان چاق به وجود می‌آیند، سرطان سینه و رحم است. این سرطان‌ها اتفاقا جزء شایع‌ترین سرطان‌هایی هستند که زنان را مبتلا می‌کنند.

وجه دیگر این نتایج، در مورد رابطه سن و سال زنان چاق، و ابتلای آنها به سرطان است. به گفته این محققان، چاقی بعد از سن یائسگی، یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود، در حالی که در سنین میانسالی و قبل از یائسگی، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد.

در برابر چنین نتایجی، شاید برخی افراد به شک و دودلی بیفتند که آیا واقعا تحمل این همه تلاش و سختی، برای کم کردن وزن ضروری هست یا نه؟ واقعیت این است که تا به حال تعداد مطالعاتی که خطرها و عوارض اضافه‌وزن را تایید کرده است، خیلی بیشتر از مطالعات دیگر بوده است.

از احتمال ابتلا به سرطان‌ها بگیرید، تا پاسخ به درمان در برخی از انواع سرطان، مثل سرطان سینه. (مطالعات نشان داده سرطان سینه در زنان با وزن طبیعی، بهتر به داروهای شیمی‌درمانی پاسخ می‌دهد) حتی برخی مطالعات نشان داده زنانی که اضافه‌وزن دارند، برای انجام آزمایش‌های غربالگری، مانند آزمون پاپ‌اسمیر (برای تشخیص سرطان گردن رحم) و ماموگرافی (برای تشخیص سرطان سینه) دیرتر و نامنظم‌تر از سایر زنان به پزشک مراجعه می‌کنند.

بنابراین در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که هنوز هم کنترل وزن را باید در مقابل سایر رفتارهایی قرار داد که انجام آنها می‌تواند به سلامت عمومی فرد کمک کند و از ابتلا به انواع بیماری‌ها در او بکاهد؛ رفتارهایی مانند ورزش منظم، سیگار نکشیدن و تغذیه سالم.

رابطه سرطان و اضافه وزن

سرطان‌هایی که تاکنون رابطه آنها با اضافه‌وزن مشخص شده عبارتند از: رحم (اندومتر)، مری (سلول‌های سنگفرشی)، روده باریک ،کلیه، لوکمی (سرطان خون)، پستان، مغزاستخوان، پانکراس، لنفوم غیرهوچکین (سرطان دستگاه لنفاوی) و تخمدان.

کد خبر 36149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز