یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه سلامت : مااگر به خاطر خودمان هم نباشد، به خاطر فرزندانمان، باید بیشتر به توصیه‌های بهداشتی عمل کنیم و مراقب خودمان باشیم.

هر روز مطالعات جدیدی در محافل علمی و پزشکی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد ما با دستیابی به سلامت خودمان، در واقع سلامت فرزندان‌مان را تضمین کرده‌ایم.

به تازگی خبر نتایج مطالعه‌ای در مورد خطرها و زیان‌های چاقی و اضافه‌وزن مادران باردار، برای فرزندان‌شان، منتشر شده است. به استناد این مطالعه، مشخص شده زنانی که چاق‌ترند، امکان این که نوزادشان را بعد از تولد از دست بدهند، بیشتر است.

این مطالعه، بر پایه مشکلی به نام «پارگی زودرس پرده‌های جنینی» شکل گرفته است؛ مشکلی که یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ نوزادان، به‌خصوص در کشورهای پیشرفته است.

این مشکل، می‌تواند باعث شروع دردهای زایمان به‌طور زودهنگام شود. حاصل، نوزادی است که ممکن است هنوز آمادگی ورود به این دنیا را نداشته باشد و به او «نارس» گفته می‌شود.

نوزاد نارس هم، مشکلات خاص خود را دارد. اما یک مشکل دیگر که نوزاد متولد شده از مادر با پارگی زودرس پرده‌های جنینی را تهدید می‌کند، خطر عفونت است که از طریق پرده‌های پاره شده، وارد محیط زندگی جنین شده است.

اما به گزارش رویترز، در این مطالعه که در دانشگاه «آروس» دانمارک انجام شده، معلوم شده نوزادانی که مادری با اضافه‌وزن دارند و دچار نشانگان پارگی زودرس می‌شوند، 3 برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض مرگ نوزادی هستند و اگر مادر چاق باشد، این خطر به 6 برابر می‌رسد.

این که چرا و چگونه چاقی و اضافه‌وزن مادر می‌تواند خطر مرگ نوزاد او را بالا ببرد، هنوز معلوم نیست و خود این محققان، در گزارش مطالعه‌شان در نشریه «بیماری‌های زنان و زایمان»، می‌‌گویند برای نتیجه‌گیری کاربردی از این یافته، باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

یا ایمنی این نوزادان، به خاطر اضافه‌وزن مادرشان ضعیف‌تر است؟ آیا رشد آنها در دوران جنینی نامتعادل بوده است؟ و این مسئله‌ای است که هنوز علت آن مشخص نشده است.

با این حال، نتایج این مطالعه جدید را می‌توان در کنار مطالعاتی گذاشت که در مورد خطرهای چاقی زنان، به ویژه در دوران بارداری، هشدار می‌دهند. به‌عنوان مثال، یکی از این مطالعات که 7 ماه پیش از سوی محققان دانشگاه هاروارد و در همان نشریه منتشر شده بود، نشان می‌دهد وزن‌گیری بیش از حد مادر در دوران بارداری، می‌تواند باعث چاقی نوزاد متولد شده بشود؛ البته در دوران نوپایی و سن حدود 3 سالگی.

مطالعه دیگر در دانشگاه آکسفورد نشان داد مادری که اضافه‌وزن بیش از حد پیدا می‌کند، بیشتر امکان دارد جنینش را نتواند تا آخر دوران بارداری نگه دارد و او را از دست بدهد.

البته میزان دقیق وزن‌گیری مجاز در دوران بارداری، عدد مشخص و ثابتی نیست و بر اساس قد و وزن مادر، قبل از بارداری تعیین می‌شود.

به‌طور مشخص، می‌توان از فرمول نمایه توده بدنی یا BMI، برای تعیین این میزان مجاز استفاده کرد. (وزن به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر) برای خانم‌هایی که نمایه توده بدنی پایین‌تر از حد طبیعی، یعنی زیر 8/19 دارند، تا 18 کیلوگرم اضافه‌وزن مجاز است، در حالی که برای خانم‌هایی که نمایه بالاتر از طبیعی، بین 26 تا 29 دارند، تنها 7 تا 10 کیلوگرم اضافه‌وزن مجاز است.

اما خانم‌هایی که وزن متعادل دارند و نمایه توده بدنی آنها بین 8/19 و 26 است، می‌توانند 11 تا 16 کیلوگرم وزن‌گیری در دوران بارداری داشته باشند.

بیشتر کارشناسان تغذیه و بارداری توصیه می‌کنند زنانی که قصد بارداری دارند، حتما قبل از آن، وزن خود را به حد متعادل برسانند، چرا که معمولا مقدار کالری موردنیاز برای مادر باردار، مقادیری (حدود 300 کیلوکالری) بیشتر از حالت عادی است و شاید تحمل رژیم خاص برای جلوگیری از اضافه‌وزن بیش از حد، خیلی سخت باشد.

اما به‌دلیل خطرها و عوارضی که ذکر شد، شاید بهتر باشد مادرانی که اضافه‌وزن پیدا کرده‌اند، زیر نظر مستقیم متخصصان، رژیم غذایی خاص خود را دریافت کنند و به اندازه کافی ورزش‌های بی‌خطر انجام دهند.

کد خبر 36892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز