سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

ترجمه -آذین محبی نژاد : نشریه انجمن قلب آمریکا در شماره ماه اکتبر 2007 خود، مقاله ای را منتشر کرد که در آن آمده بود:

حدود نصف تا دو سوم زنان و مردان 63 کشور از 5 قاره جهان، به جز کشور آمریکا، چاق، یا دارای اضافه وزن هستند.

 این مقاله حاصل پژوهشی بود که در سال 2006 انجام شده و طی آن، پزشکان با بررسی 168 هزار نفر در جهان به این نتایج دست یافته بودند. کارشناسان می گویند این نتایج بسیار نگران کننده است، چراکه کسانی که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع دو و بیماری‌های دیگر ازجمله برخی سرطان‌ها هستند.

 سال گذشته در روز جهانی ارزیابی چاقی، پژوهش جالبی انجام شد. پزشکان کشورهای مختلف جهان به جز ایالات متحده در همان روز، نگاهی سریع به وضعیت چاقی در کشور خود انداختند و آمارهای حاصل از این بررسی کنار هم گذاشته شد. نتایج بسیار هشدار دهنده بود: مردم همه نقاط جهان در حال چاق شدن هستند. البته شاید بتوان کشورهای آسیای شرقی و جنوبی را از این قضیه مستثنی کرد.

 در این پژوهش برای سنجش چاقی 2 معیار مورد ارزیابی قرار گرفت: دور کمر و شاخص توده بدنی یا بی.ام‌آی. شاخص توده بدنی که از تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) به مجذور قد (بر حسب متر) به دست می‌آید، عددی است که چنانچه بین 5/18 و 25 باشد، سالم تلقی می شود. شاخص توده بدنی بیش از 25 نشانه وجود اضافه وزن و بیش از 30 نشانه چاقی است.

مطالعه روز جهانی ارزیابی چاقی نشان داد که در آسیای شرقی تنها 7 درصد مردم چاق به شمار می‌روند، در حالی که در کانادا 36 درصد مردمی که در پژوهش شرکت کرده بودند، چاق بودند. در خاورمیانه نیز 38 درصد زنان چاق بودند. جالب اینجاست که این رقم در آفریقای جنوبی به 40 درصد می رسید.

کانادا و آفریقای جنوبی بیشترین درصد مردم دارای اضافه وزن را داشتند، چرا که متوسط شاخص توده بدنی در بین زنان و مردان کانادایی و نیز در بین زنان آفریقای جنوبی، عدد 29 بود. در اروپای شمالی، متوسط شاخص توده بدنی مردان 27 و زنان 26 بود، که در گروه اضافه وزن قرار می گیرد.

 در اروپای جنوبی، متوسط شاخص توده بدنی 28 بود. در استرالیا این شاخص در میان مردان 28 و در میان زنان 27.5 بود. در آمریکای لاتین نیز این شاخص چیزی نزدیک به 28 بود. نتایج به دست آمده از اندازه گیری دور کمر هم مشابه بود. 56 درصد مردان و 71 درصد زنان، چربی بیش از اندازه ای را در قسمت میانی بدنشان اندوخته بودند.

دکتر بورلی بالکو، پژوهشگر اصلی این تحقیق از موسسه ملی پژوهش سلامت در فرانسه، می گوید: «نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که داشتن اضافه وزن در همه جهان شایع شده است. بین نصف تا دوسوم جمعیت کلی مورد بررسی در این تحقیق، چاق بوده یا اضافه وزن داشتند.»

 مدت‌هاست که کشور آمریکا بدترین وضعیت را از نظر مشکل چاقی داشته ولی نتایج تازه نشان می‌دهند که سایر نقاط جهان نیز وضعی مشابه این کشور دارند.

 حدود دو سوم مردم آمریکا اضافه وزن دارند که در میان آن‌ها یک سوم، چاق به شمار می روند. آمار خطرناک دیگر اینکه احتمال ابتلا به دیابت، برای یک مرد آمریکایی 33 درصد و برای یک زن اهل این کشور 38 درصد است.

در پژوهشی که انجام شد، شیوع کلی بیماری قلبی در میان مردان 16 درصد و در بین زنان 13 درصد بود. این بیماری در میان مردان و زنان اروپای شرقی شیوع بالایی معادل 27 و 24 درصد داشت. میزان شیوع بیماری قلبی در بین مردان کانادا هم همین طور بود، در حالی که زنان کانادایی قلب‌های سالم تری داشتند و شیوع بیماری قلبی در میان آن ها تنها 8 درصد بود. اما شیوع دیابت در مناطق مختلف متفاوت بود. در کل 13 درصد مردان و 11 درصد زنان دیابت داشتند.

 الن میسون، از بنیاد قلب انگلیس می گوید: «این یک تضاد دردناک است که در بسیاری از نقاط جهان مردم از گرسنگی می میرند، در حالی که اکثر کشورهای توسعه یافته در چنگال بحران چاقی گرفتار شده اند.»

 وی می افزاید: «در عین حال که نباید نگاه بدی به مردم چاق جامعه داشته باشیم، همه باید از خطرات چاقی آگاه باشیم. افزایش نگران‌کننده دیابت در انگلیس، به وضوح نشانه ای از افزایش چاقی و کاهش تحرک روزمره مردم این کشور است. چاقی، دیابت، یا بدتر از آن، چاقی همزمان با دیابت باعث می شود شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی باشید. چنانچه چاقی و دیابت، به شکل فعلی رو به افزایش باشند، خطر افزایش آمار مرگ و میر ناشی از حمله قلبی جوامع را تهدید می کند.»

بی‌بی‌سی
8 نوامبر2007

کد خبر 37675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز