گروه سلامت: عمر طولانی و سالم، شاید آروزیی باشد که همه انسان‌ها در ذهن خود می‌‌پرورانند، اما راه درست آن را نمی‌دانند.

این بار محققان، از امکان تحقق این رویای دیرینه، با انجام تنها چهار قدم کوچک خبر می‌دهند؛ قدم‌هایی که برای همه قابل انجام است و می‌تواند تا 14 سال عمر شما را طولانی کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این محققان، با انجام یک مطالعه طولانی مدت به این نتیجه رسیده‌اند که با رعایت 4 اصل، شامل سیگار نکشیدن، ‌مصرف‌نکردن مشروبات الکلی، ورزش در حد متوسط و مصرف 5 وعده میوه و سبزی، می‌توانید 14 سال بیشتر عمر کنید؛

این نتیجه، جدا از این است که چقدر فقیر یا غنی باشید یا این که حتی چقدر چاق یا لاغر باشید. این مطالعه، از سوی محققان «کتابخانه عمومی علم پزشکی» انگلستان بر روی بیش از 20 هزار زن و مرد میانسال، 45 تا 79 ساله، انجام شده است.

پیگیری این افراد، از سال 1993 زمانی شروع شده بود که هیچ‌کدام از آنها بیماری قلبی عروقی یا سرطان نداشتند.

در شروع کار، از این افراد در مورد وضعیت زندگی‌شان، شغلشان و این که آیا سیگار یا مشروبات الکلی مصرف می‌کنند یا نه، پرسیده شد و بعد در طی این دوره زمانی 14 ساله، تا پایان سال 2005، این افراد مورد پیگیری دقیق پزشکی قرار گرفتند.

نتیجه به این ترتیب شد که افرادی که در هر 4‌مورد ذکر شده، امتیاز کامل کسب کرده بودند، نسبت به کسانی که هیچ‌کدام از موارد را رعایت نکرده بودند، 4 برابر بیشتر احتمال داشت که به آخر کار برسند و در این مدت دچار بیماری‌های قلبی و عروقی نشده یا سرطان نگیرند و نهایتاً از مرگ ناشی از این 2 بیماری جان سالم به در برده بودند.

هرچقدر که امتیاز افراد از این موارد کمتر بود، احتمال مرگشان بر اثر این بیماری‌ها و سایر بیماری‌ها بیشتر بود. البته از یاد نبریم، مطالعات دیگری را که پیش از این انجام شده بود و نشان می‌داد که کاهش وزن در افراد چاق و رسیدن به وزن متعادل و طبیعی، می‌تواند موجب طولانی شدن عمر شود که این موضوع هم با کم کردن احتمال ابتلا به همین بیماری‌ها، ‌قابل دسترس است.

ادغام نتایج این 2 مطالعه، حاوی خبرهای خوشی برای ما خواهد بود.

این معیارها، آن قدر ساده به نظر می‌رسد که هر انسان دوستدار زندگی سالم را تشویق می‌کند که آنها را در زندگی خود پیاده کند.

به عنوان مثال، در مورد ورزش، معیار مورد مطالعه در این پژوهش، معیار کاملا عملی‌ای به نظر می‌رسد. محققان، وقتی امتیاز کامل مربوط به ورزش را به فرد می‌دادند که با داشتن شغلی بی‌تحرک، روزی نیم ساعت ورزش متوسط داشته باشد، یا این که شغل آنها با فعالیت بدنی کافی همراه باشد، مشاغلی مانند لوله‌کشی یا پرستاری.

به عبارت دیگر این نتایج نشان می‌دهد که اگر در شغلتان تحرک کافی دارید، می‌توانید خیال‌تان را از بابت امتیاز مربوط به ورزش، راحت کنید!

کد خبر 41205

برچسب‌ها