دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در مزایده بین‌المللی شرکت ملی صنایع مس اعلام کرد.

سیدمهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذاران خارجی برای شرکت در مزایده نیاز به دریافت مجوز دارند اعلام کرد: برای این کار 2 روش در نظر گرفته شد است اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد سرمایه‌اش از طرف دولت تضمین شود باید از سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی مجوزهای لازم را دریافت کند در غیر این صورت نیازی به دریافت مجوز ندارد.

وی افزود: در روش اول اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد سرمایه‌اش از طرف دولت تضمین شود و بتواند سود سهام خود را از ایران خارج کند باید از طریق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مجوز مورد نیاز برای این کار را دریافت کند،اما اگر چنین هدفی نداشته باشد می‌تواند مانند خریداران داخلی با دریافت کد سهامداری در مزایده شرکت کند.

وی تأکید کرد: سرمایه‌گذار خارجی برای پرداخت وجه سهام 30 روز کاری فرصت دارد، یعنی  عملاً 45 روز برای پرداخت مبلغ سهام برای سرمایه‌گذاری خارجی در نظر گرفته‌ایم.

عقدایی در پاسخ به این پرسش که  سهام شرکت مس با توجه به بالاتر بودن نرخ هر سهم این شرکت بر روی تابلوی بورس به نسبت قیمت پایه تعیین شده از طرف هیأت عالی واگذاری، به چه قیمتی فروخته خواهد شد ،گفت: براساس قراردادها و توافق‌های انجام شده قیمت هر سهم شرکت مس به نرخ روز بازار فروخته خواهد شد.

وی افزود: ما به کارگزار عرضه‌کننده سهام نیز این موضوع را اعلام کرده‌ایم که در صورت تفاوت قیمت پایه تعیین شده با قیمت بازار باید قیمت روز و نرخی که بر روی تابلوی بورس معامله می‌شود برای واگذاری محاسبه شود.پیش از این هیأت عالی واگذاری نرخ پایه هر سهم شرکت مس را برای واگذاری 740 تومان تعیین کرده بود، در حالی که در حال حاضر هر سهم این شرکت به قیمت 8878  ریال در بورس معامله می‌شود.

قرار است روز چهارشنبه 21 شهریور اولین بلوک 20 درصدی سهام مس در یک مزایده بین‌المللی به فروش برود.معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین درباره اینکه آیا تاکنون خریداران خارجی برای خرید مس اعلام آمادگی کرده‌اند یا خیر گفت: تاکنون یک مشتری خارجی برای خرید سهام شرکت مس اعلام آمادگی کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کنسرسیومی برای خرید سهام شرکت مس تشکیل شده است اعلام کرد: به نظر می رسد ائتلاف‌هایی برای خرید سهام مس وجود دارد اما در این رابطه به سازمان بورس نیز اعلام کرده‌ایم که اگر کنسرسیومی در این رابطه تشکیل شودهمه خریداران باید چک‌های یکدیگر را تضمین کنند.

ائتلاف

از سوی دیگر آخرین اخبار دریافتی حاکی از آن است که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در رأس یک ائتلاف درصدد خرید سهام شرکت مس در روز چهارشنبه است.

محمدرضا عقیلی مدیر سرمایه‌گذاری‌های شرکت شستا در پاسخ به این سؤال که  آیا تأمین‌اجتماعی چنین هدفی را دنبال می‌کند، گفت: این موضوع در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی مطرح شده و هم‌اکنون در دست بررسی است اما هنوز تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است. وی از اظهار نظر صریح در این باره خودداری کرد.

تعدیل در آستانه عرضه

شرکت ملی صنایع مس ایران روز گذشته و در آستانه عرضه بلوک 20 درصدی سهامش در روز چهارشنبه  سود هر سهم خود را برای سال 86 حدود 30 درصد افزایش داد.

شرکت مس اعلام کرد تا پایان  سال مالی 86، یک هزار و 260 ریال سود به دست خواهد آورد، این در حالی است که این شرکت در آخرین پیش‌بینی خود (تیر ماه) سود هر سهم خود را 993 ریال اعلام کرده بود.

این شرکت دلایل این تعدیل را افزایش بهای جهانی فلز مس اعلام کرد.

کد خبر 31086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز