به‌دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و قطع ارتباط 3 بانک ملی، ملت و صادرات با نظام بانکی آمریکا، رسانه‌های خارجی تحلیل‌های مختلفی در این زمینه منتشر کردند.

آسوشیتدپرس در تحلیلی به تاریخ 25 اکتبر که خلاصه آن در ادامه می‌آید، معتقد است تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران اقدام تازه‌ای نیست و اقتصاد ایران همچنان برای سرمایه‌گذاران خارجی، بسیار جذاب است.

دولت آمریکا در گام تازه‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران تحریم‌های یک‌جانبه جدیدی علیه 3 بانک ایرانی و برخی شرکت‌های این کشور اعمال کرد.

تحریم‌های اقتصادی چند دهه اخیر علیه ایران نتوانسته مانع حرکت و رشد آن شود، آیا تحریم‌های جدیدی که روز پنج‌شنبه اعلام شد، می‌تواند رفتار ایران را تغییر دهد؟

واقعیت آن است که به گفته تحلیل‌گران، اقدام تازه آمریکا تنها موجب افزایش سخت‌کوشی ایران خواهد شد.

رابرت هانتر، کارشناس مسائل خاورمیانه در این زمینه می‌گوید: محدودیت‌های مالی علیه ایران، تغییری در مواضع این کشور ایجاد نخواهد کرد. ایالات متحده آمریکا از استفاده از گزینه تحریم‌های اقتصادی به‌عنوان یک ابزار سیاست خارجی علیه کشورهایی همچون ایران، کوبا و کره شمالی نتایج متفاوتی کسب کرده است.

تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا علیه ایران، چیز تازه‌ای نیست و این کشور سال گذشته نیز بانک صادرات را مورد تحریم قرار داده و ارتباط آن را با نظام بانکی خود قطع کرده بود.

آمریکا تاکنون در قانع ساختن متحدان خود در اروپا و همچنین ژاپن برای اعمال محدودیت‌های مالی علیه ایران، موفقیت بسیار ناچیزی کسب کرده و شرکت‌ها و بانک‌های خارج از آمریکا استقبال مناسبی از پیشنهادهای آمریکا نکرده‌اند.

این مسئله در کنار حضور دیرینه ایران در عرصه اقتصاد جهانی و وضعیت آن به‌عنوان یک عرضه‌کننده بزرگ نفت که آن را یک سرزمین جذاب برای سرمایه‌ شرکت‌های نفتی ساخته، مهم‌ترین چالش‌های  آمریکا برای اعمال فشار همه‌جانبه تجاری و بانکی علیه ایران محسوب می‌شود.

برای اینکه اقدامات جدید ایالات متحده علیه ایران به‌طور واقعی بتواند اثربخش باشد، باید دیگر کشورها نیز برای پیروی از این محدودیت‌ها قانع گردند که رویه آمریکا تاکنون اینگونه نبوده است.

آنتونی کوردسمان، عضو مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا در این باره می‌گوید: تاکنون دولت آمریکا تنها توجیهاتی برای اقدامات خود اعلام کرده و جزئیاتی که برای پیروی از آمریکا قانع‌کننده باشد، ارائه نکرده است. دولت آمریکا تاکنون به گونه‌ای رفتار کرده که گویی جهان به واشنگتن خلاصه می‌شود.

کد خبر 34965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز