وضعیت حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران از کل کشورهای خاورمیانه نامطلوب‌تر است.

بانک جهانی اعلام کرد: ایران از لحاظ حمایت از سرمایه‌گذاران در میان 178 کشور جهان رتبه 158 را به دست آورده است و در میان کشورهای خاورمیانه نیز در رتبه آخر قرار  گرفته است.

بنابر گزارش بانک جهانی، ایران در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران نمره بهتری از 3 به دست نیاورده است و در نتیجه در رده‌بندی کشورهای مختلف جهان از نظر حمایت از سرمایه‌گذاران در مراتب انتهایی جای گرفته است.

شاخص حمایت از سرمایه گذاران ارقامی از صفر تا 10 را شامل می شود که هر چه این رقم بیشتر باشد دلالت بر حمایت بیشتر دولت از سرمایه‌گذاران دارد.

این شاخص بر پایه 3 فاکتور میزان شفافیت معاملات و مبادلات، میزان شانس موفقیت در آغاز فعالیت‌های اقتصادی و میزان توانایی سهامداران در نظارت بر کار مدیران تعیین شده است.

نمرات ایران در مورد هر یک از 3 فاکتور فوق نیز به ترتیب 5، 4 و صفر اعلام شده است. این نمرات نیز از صفر تا 10 متغیر بوده که رقم بیشتر دلالت بر وضعیت بهتر دارد.

بر اساس این گزارش به طور کلی کشورهای منطقه خاورمیانه نمره پایینی را در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاران را کسب کرده‌اند و متوسط نمره این منطقه در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران 7/4 است.

زلاندنو با نمره 7/9 در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران رتبه نخست جهان از نظر حمایت از سرمایه‌گذاران را کسب کرده است. سنگاپور با کسب نمره 3/9 و هنگ‌کنگ با نمره 9 به ترتیب در مراتب دوم و سوم جای گرفته‌اند. تاجیکستان با کسب نمره 7/1 به عنوان کشوری معرفی شده است که کمترین حمایت از سرمایه‌گذاران را ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران ضعیف‌ترین حمایت‌ها از سرمایه‌گذاران را در میان کشورهای خاورمیانه دارد و از دیدگاه بانک جهانی، ایران حتی از کشورهای پراغتشاش منطقه همچون فلسطین اشغالی، لبنان و عراق نیز از وضعیت نامطلوب‌تری در حمایت از سرمایه‌گذاری قرار دارد.

گزارش بانک جهانی حاکی است، در منطقه خاورمیانه رژیم صهیونیستی، کویت، فلسطین، عربستان، الجزایر، عمان، لبنان، مصر، امارات، اردن، سوریه، عراق، یمن و  ایران به ترتیب مطلوب‌ترین حمایت‌ها را از سرمایه‌گذاران دارند.

کد خبر 32932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز