گروه بورس: در صورت موافقت سازمان و مجمع عمومی شرکت بورس، نام بورس تهران به ایران تغییر خواهد کرد.

علی‌رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در دومین کنفرانس خبری خود پس از انتصاب که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، ضمن تشریح عملکرد شرکت بورس از ابتدای سال جاری تاکنون از تغییر نام بورس تهران به بورس ایران خبر داد و گفت: براساس هدف‌گذاری انجام شده به زودی نام شرکت بورس اوراق بهادار تهران به بورس اوراق بهادار ایران تغییر خواهد کرد.

وی افزود: البته نام یک شرکت مستلزم تغییر اساسنامه است بنابراین موضوع باید در مجمع عمومی شرکت و سپس توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب برسد.

وی تأکید کرد: قرار بود این موضوع در مجمع عمومی شرکت بورس که اخیراً برگزار شد، مطرح شود اما بنا به دلایلی به زمان دیگری موکول شد اما براساس هدف‌گذاری انجام شده نام بورس تهران به بورس اوراق بهادار ایران تغییر خواهد کرد.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که پس از امضای تفاهمنامه با بورس مالزی کدام بورس‌ها برای پذیرش سهام ایرانی مدنظر هستند گفت: هدف بعدی ما پذیرش سهام ایرانی  در بورس امارات است و برای این کار قرار است تا در نشستی در شهریور ماه با بورس دبی، ابوظبی و بورس بین‌المللی دبی، راه‌های همکاری بورس‌های تهران و امارات بررسی شود.

وی افزود: همچنین پیش از این تفاهمنامه‌ای نیز با بورس بحرین به امضا رسیده بود که این موضوع در حال بررسی است ضمن اینکه بورس استانبول ترکیه نیز علاقه زیادی به حضور شرکت‌های ایرانی دارد و حتی در نشستی عنوان شده، شرکت‌های اروپایی بتوانند سهام ایرانی را از طریق بورس استانبول خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه در تشریح وضعیت کنونی بورس گفت: ارزش بازار سهام  نسبت به سال قبل 1/17 درصد رشد کرده است و در حال حاضر میزان کل سهام بورس تهران بالغ بر 133 میلیارد سهم برآورد می‌شود. همچنین گردش معاملات بورس تهران از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و این موضوع حکایت از افزایش قدرت نقدشوندگی سهام دارد.

بازدهی شاخص

رحمانی درباره عملکرد شاخص‌های بورس تهران در سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاخص بورس تهران 8/1 درصد بازدهی داشته است، اما شاخص قیمت 3/7 درصد کاهش داشته و این موضوع به دلیل تقسیم سود نقدی شرکت‌هاست.

وی درباره کاهش تعداد دفعات معاملات گفت: حجم مبنا شرکت‌هایی که بیش از 300 میلیارد تومان سرمایه داشتند را نصف کردیم و دامنه سفارش‌های این شرکت‌ها را از 10 هزار سهم به 5 هزار سهم افزایش دادیم؛ همین موضوع منجر به کاهش تعداد دفعات معاملات شد.

مدیر عامل شرکت بورس تصریح کرد: شاخص بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون 56 روز مثبت بوده است.

 رحمانی در ادامه از کاهش حجم مبنای 24 شرکت دیگر از روز یکشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: در مرحله دوم اصلاح حجم مبنای شرکت‌ها از روز یکشنبه، حجم مبنای 24 شرکت دیگر بورس اصلاح می‌شود و از 8 در 10هزار به 5 در 10هزار کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در مورد سیاست شرکت بورس درباره بازارسازی سهام شرکت‌ها گفت: وضعیت بازارسازی سهام از ابتدای سال تاکنون در بورس کمتر شده است.

به طور کلی برخی شرکت‌ها تمایل دارند نماد شرکت‌ها همراه با بازارسازی باز شود اما ما تمایلی به این کار نداریم و معتقدیم که نماد یک شرکت باید بدون بازارسازی باز شود تا قیمت سهام واقعی باشد و روند بازار قیمت سهم را به تعادل برساند.

به گفته رحمانی در حال حاضر متوسط سهام شناور آزاد در شرکت‌های بورس 7/20 درصد است یعنی از 377 میلیارد سهمی که در بورس تهران وجود دارد  حدود 75 میلیارد تومان آن قابلیت معامله دارد  این به معنای آن است که مابقی سهام بورس رسوب کرده و معامله‌ای بر روی آن انجام نمی‌شود.

ورود پول‌های جدید

مدیرعامل شرکت بورس همچنین در ارزیابی خود از وضعیت کنونی بورس گفت: میزان معاملات روزانه  از 4میلیارد و 300میلیون تومان اکنون به حدود 15میلیارد تومان رسیده و این موضوع حاکی از آن است که از اوایل تیرماه جریان ورود پول به بورس تشدید شده است.

وی تاکید کرد: براساس اطلاعات جدیدمتوجه شده‌ایم، پول‌های جدیدی در راه ورود به بورس هستند و به نظر می‌رسد که مردم در حال ورود به بورس هستند.

بدهی دولتی، سهام جدید

رحمانی در مورد مشکلی که هنگام عرضه سهام فولاد خوزستان و بدهی این شرکت به وجود آمد گفت: تلاش ما این است تا در عرضه‌های جدید حقوق سهامداران نیز محفوظ بماند.

وی افزود: تمام شرکت‌هایی که مراحل عرضه را در بورس طی کردند با بدهی‌های دولتی مواجه بودند به طوری که در ابتدا شرکت سیمان دشتستان 10میلیون تومان و آلومینیوم ایران نیز 7میلیارد تومان بدهی دولتی داشتند تا اینکه کار به فولاد خوزستان رسید و ما متوجه شدیم که این شرکت نیز 100میلیارد تومان بدهی دولتی دارد بنابراین تصمیم گرفتیم تا تکلیف این بدهی را تا قبل از عرضه مشخص کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت مپنا که باید سهامش در بورس عرضه شود 258 میلیارد تومان به دولت بدهکار است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره شرکت‌هایی که باید از زیرمجموعه وزارت نفت در بورس عرضه شوند گفت: براساس مصوبه دولت قرار است تا سهام شرکت‌های حفاری شمال، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی فناوران،‌ پتروشیمی خراسان، پتروشیمی تبریز از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت در بورس عرضه شود. ضمن اینکه قرار شد تا شرکت‌های پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی بوعلی در یکدیگر ادغام شوند و سپس سهام این شرکت در بورس عرضه شود.

آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی

رحمانی همچنین در مورد اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ما پیشنهادهایمان را برای اصلاح این آیین‌نامه ارایه کرده‌ایم و هم اکنون جلسات 3 جانبه سازمان بورس به همراه سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و شرکت بورس برای اصلاح این آیین‌نامه در جریان است.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که ضوابط و نحوه تصمیم‌گیری این آیین‌نامه به شورای بورس واگذار شود.

کد خبر 28517

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز