گروه بورس: زمان پاسخگویی به شرکت‌ها برای تاسیس و افزایش سرمایه آن‌ها، کاهش یافت.

به گزارش اطلاع ‌رسانی بورس، بهروز زارع مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: سازمان بورس بر اساس قانون بازار اورق بهادار باید حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ ثبت درخواست، مراتب موافقت یا نبود موافقت خود را به ناشر اعلام کند. آمارها در سال 86 نشان می‌دهد که پاسخگویی به شرکت‌های سهامی ‌عام برای تاسیس و یا افزایش سرمایه در کمتر از 20 روز انجام می‌شود.

وی به عملکرد بورس در چهار ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت مجوز افزایش سرمایه 58 شرکت بورسی و غیر بورسی صادر شده است. در چهار ماهه نخست امسال، افزایش سرمایه 35 شرکت بورسی به مبلغ سه هزار و 621 میلیارد ریال و 23 شرکت غیر بورسی به مبلغ سه هزار و 586 میلیارد ریال صادر شد. از ابتدای سال تا پایان تیرماه امسال، هفت مجوز تاسیس برای شرکت‌های سهامی عام را با سرمایه 71 میلیارد ریال صادر شده است.

زارع خاطرنشان کرد: 14 مورد از درخواست‌های شرکت‌ها از ابتدای سال تا پایان تیرماه 86 مورد موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار نگرفت که 10 مورد آن پس از ارائه مستندات جدید و تکمیل مدارک مورد موافقت این سازمان قرار گرفت. در طول چهار ماه نخست سال 86 تنها چهار درخواست به دلیل نبود اطلاعات و مستندات کافی مورد موافقت سازمان بورس و اوراق بهاردار قرار نگرفته است.

او با تاکید بر این نکته که مراحل تاسیس و افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام به هیچ وجه زمان‌بر و پیچیده نیست، گفت: شرکت‌ها به سهولت می‌توانند بعد از ارائه مجوزهای قانونی، رعایت قوانین قانون بازار اوراق بهادار و تشریفات قانونی، اقدام به تاسیس و افزایش سرمایه کنند.

وی تاسیس و افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام و انتشار اوراق مشارکت را مهم‌ترین وظایف مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد و گفت: از این پس برای شفاف‌سازی، ارائه فعالیت‌ها و عملکردهای این مدیریت، اطلاعات به صورت دوره ای و در فواصل زمانی 15 روز یکبار منتشر خواهد شد.

زارع افزود: هر مجوزی که از سوی مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود به صورت همزمان اطلاعات تکمیلی شرکت‌ها برای آگاهی عموم در سایت رسمی این سازمان قرار می‌گیرد.

وی از تدوین مقررات جدید برای تسهیل امور در مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق خبر داد و گفت: این مقررات پس از تصویب در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد تا آن‌ها به خوبی از ضوابط و مقررات موجود برای تاسیس و افزایش سرمایه مطلع شوند.

کد خبر 28331

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز