گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار جزئیات و نحوه ارائه خدمات جدید به سهامداران را اعلام کرد.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس در دومین نشست خبری خود در سال جاری به تشریح جزئیات ارائه خدمات جدید به سهامداران در قالب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت.

براساس اظهارات صالح‌آبادی، سازمان بورس با تأسیس شرکتی به نام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قصد دارد تا حق و حقوق سهامداران در مباحث مختلف سهامداری به خوبی حفظ شود.

به گفته صالح‌آبادی در حال حاضر عضویت شرکت‌های بورس در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اختیاری است اما در آینده تمامی شرکت‌های بورس موظف به عضویت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند.

او تاکید کرد: هدف اولیه این طرح حفظ حقوق سهامداران و کمک به ارائه خدمات و اطلاعات مالی شفاف‌تر است.

صالح‌آبادی با اشاره به ویژگی‌های این شرکت گفت: در تمامی دنیا این شرکت‌های سپرده‌‌گذاری هستند که وظیفه ارائه خدمات   به سهامداران را برعهده دارند نه واحد امور سهام شرکت‌های مختلف.

وی افزود: از وظایف مهم این شرکت پرداخت سود سهامداران بدون مراجعه حضوری سهامدار به شرکت است. براساس امکاناتی که برای این شرکت در نظر گرفته شده سهامداران می‌توانند بدون حضور به شرکتی که سهامدار آن هستند سود خود را دریافت کنند.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: فرض کنید سهامداری دارای تعدادی سهام در شرکت‌های مختلف و در موقعیت‌های مکانی متفاوت است. بنابراین این سهامدار برای دریافت سود این شرکت‌ها متحمل دردسرهای زیادی خواهد شد، اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تجمیع تمامی این سودها، آنها را تحت یک نظام واحد به سهامدار پرداخت خواهد کرد و دیگر نیازی نیست تا به شرکت مراجعه شود.

وی تأکید کرد: البته اجرای کامل این طرح مستلزم این است که تمامی شرکت‌های بورس به عضویت شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی درآیند و اطلاعات کامل سهامداران خود را به این شرکت ارائه دهند.

رئیس سازمان بورس افزود: در حال حاضر این شرکت‌های بورس هستند که اطلاعات مربوط به سهامداران خود را در واحد امور سهام دارند اما در طرح جدید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز تمامی اطلاعات مربوط به سهامداران را در تمامی شرکت‌های بورس جمع‌آوری خواهد کرد و براساس آن خدمات سهامداری ارائه خواهد شد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه سازمان بورس نیز با نظارت مستقیم بر این طرح در پیگیری حقوق سهامداران کوشش خواهد کرد، درباره دیگر ویژگی‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های این شرکت این است که در صورتی که شرکتی سرمایه خود را افزایش داد، سهامداران می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شرکت از حق تقدم و مزایای افزایش سرمایه خود استفاده کنند همچنین نگهداری و به روز‌رسانی اطلاعات و دارایی سهامداران از وظایف مهم این شرکت است.

او خاطر نشان کرد: برنامه بعدی این شرکت این است که با اجرای طرح جدیدی اطلاعات سهامداران را با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانکی ارائه دهد بر این اساس صدور برگه سهام برای سهامداران حذف خواهد شد و سهامداران می‌توانند به راحتی با استفاده از کارت‌های خودپرداز عملیات مورد نظر خود را انجام می‌دهند.

سهامداران همچنین می‌توانند نقل و انتقالات قهری و قانونی خود را نیز از طریق این شرکت انجام دهند، یعنی اگر شخصی فوت کرد ورثه می‌توانند با مراجعه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عملیات مربوط به انتقال سهم را انجام دهند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: اجرای فراگیر طرح مستلزم عضویت تمامی شرکت‌های بورس در این شرکت است و در حال حاضر شرکت ایران خودرو در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عضو شده و خواهان دریافت کلیه خدمات این شرکت است. ضمن این که شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران، لیزینگ غدیر، سرمایه‌گذاری بهمن و شرکت بورس اوراق بهادار از دیگر شرکت‌هایی هستند که برای عضویت در این شرکت اظهار تمایل کرده‌اند.

وی در توضیح دیگری در مورد فعالیت‌های این شرکت ابراز داشت: این شرکت با انجام عملیات مربوط به افزایش سرمایه فرم حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه را به سهامداران ارسال خواهد کرد و همچنین وظیفه محاسبه و اعلام حق تقدم‌های استفاده شده و استفاده نشده برعهده این شرکت است و به این ترتیب تمامی حق و حقوق سهامداری را در افزایش سرمایه محاسبه و پرداخت می‌کند.

پرداخت سود از طریق شرکت سپرده‌گذاری

صالح‌آبادی همچنین یکی از وظایف مهم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را پرداخت سود سهامداران برشمرد و گفت: دریافت سود از نقاط قوت این طرح است که وظیفه آن برعهده شرکت می‌باشد همچنین این شرکت زمان برگزاری مجمع را نیز به سهامداران اعلام می‌کند ضمن این که انجام کلیه این خدمات هیچ‌گونه هزینه‌ای برای سهامداران ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که سهامداران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی چه کسانی هستند گفت: این شرکت با سرمایه 10 میلیارد تومان تأسیس شده و در حال حاضر بانک‌های صادرات، رفاه کارگران، بانک ملی، سازمان کارگزاران قدیم، بورس‌کالایی، تعدادی از کارگزاران و شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری سایپا و سرمایه‌گذاری تدبیر از جمله سهامداران اصلی این شرکت هستند که براساس ضوابط سازمان کارگزاران قدیم باید سهام خود را واگذار کنند.

بورس مالزی

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که چرا بورس مالزی برای پذیرش شرکت‌های ایرانی انتخاب شد گفت: واقعاً‌ ما حساسیتی روی بورس مالزی نداریم  ما همزمان با چند بورس دیگر دنیا نیز مذاکراتمان را آغاز کرد‌ه‌ایم.

وی افزود: در گذشته تجربه‌های ناموفقی با بورس‌های اروپایی داشتیم، قرار بود شرکت ایران خودرو  به بورس لندن برود و یا سرمایه‌گذاری غدیر قرار بود در بورس فرانکفورت پذیرش شود اما این کارها اتفاق نیفتاد، بنابر این ما در مرحله جدید بورسی را انتخاب کردیم که سنخیت بیشتری با بورس ما دارند. بورس ایران و مالزی هر دو بورس‌های در حال توسعه هستند اما به غیر از بورس مالزی گزینه‌های دیگری نیز در حال بررسی است.

وی تأکید کرد: ما هم اکنون موارد دیگری نیز برای پذیرش شرکت‌های ایرانی داریم و به صورت کاملاً جدی در حال پیگیری هستیم و پس از به نتیجه رسیدن به صورت رسمی اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 27807

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز