چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: سرانجام بورس کالای ایران پس از گذشت 9 ماه از مصوبه شورای بورس افتتاح شد.

مراسم افتتاح شرکت سهامی بورس کالا با حضور مسئولان سازمان بورس  اوراق بهادار، فلزات و کشاورزی برگزار شد.

اما احمد کبیری دبیرکل سابق بورس کشاورزی در این مراسم حضور نداشت. دو روز قبل از این مراسم علی اکبر هاشمیان دبیرکل سابق بورس فلزات به عنوان مدیرعامل بورس کالا انتخاب شده بود.[در همین ارتباط]

به این ترتیب از این پس دو بورس کشاورزی و فلزات در قالب یک بدنه واحد به نام بورس کالا به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

دو بورس کالای کشاورزی و فلزات، بورس‌های نوپایی بودند که حداکثر 4 سال از عمر آنها می‌گذشت اما شورای بورس با یک تغییر راهبردی در 10 مهرماه سال 85 تصمیم گرفت این دو را در یکدیگر ادغام کند و در همان ماه مجوز این ادغام را صادر کرد.

با وجود آن‌که پیش‌بینی می‌شد روند ادغام این دو بورس خیلی سریع‌تر از اینها پیش برود، اما در نهایت 9 ماه طول کشید تا سرانجام بورس کالا افتتاح شد. در طول این مدت دبیرکل سابق بورس فلزات و مدیرعامل کنونی بورس کالا توضیحات دقیقی درباره نحوه پیشرفت کار نداده بود و همواره در پشت یک پرده بلند خبری به‌سر می‌برد اما روز چهارشنبه وی مجبور شد تا در کنار علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که وظیفه نظارت بر عملکرد بورس کالا را نیز برعهده دارد در برابر خبرنگاران و اصحاب رسانه بایستد و پاسخ بدهد.

هاشمیان در مراسم افتتاح بورس کالا گفت: امیدواریم تا با اقداماتی که انجام می‌شود حداکثر تا یک ماه آینده با برگزاری مجمع مراحل انحلال سازمان کارگزاران بورس فلزات و کشاورزی انجام شود و وظایف به‌طور کلی به بورس کالا سپرده شود.

وی در تشریح اهداف خود برای آینده بورس کالا گفت: هدف ما این است تا با ایجاد یک بازار متشکل که قابل کنترل و نظارت باشد بتوانیم معاملات بیشتری را برای کالاهای بیشتری پوشش بدهیم.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف بورس کالا ایجاد امنیت در معاملات به‌وسیله ارائه تضمین‌های مختلف است که همین موضوع انجام معامله در بورس کالا را ایمن می‌کند. بر اساس مکانیزم‌های بورس کالا هیچ نوع ابطالی در معاملات به‌وجود نخواهد آمد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌هایی که در بورس فلزات اجرا شده بود ما در حال پیشرفت برای انجام معاملات الکترونیک هستیم و درصددیم در آینده سیستم معاملات موبایل تریدینگ یا امکان انجام معاملات با استفاده از تلفن همراه را به‌وجود آوریم. بر این اساس امکاناتی فراهم خواهد شد تا بدون نیاز به مراجعه به تالار و تنها از طریق تلفن همراه معاملات انجام شود.

به گفته هاشمیان، بورس کالا شرایط دریافت مالیات‌ها را برای دولت آسان می‌کند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با پذیرش ورود محصولاتی مانند سیمان و پتروشیمی در بورس شرایط افزایش تعداد کالاهای قابل معامله در این بورس بیشتر شود.

نرخ جدید کارمزدها

در بخش دیگری از این مراسم علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ایده راه‌اندازی بورس کالا گفت: ایده ایجاد یک بورس کالای واحد ایده‌ای بود که سال گذشته به‌وجود آمد و گزارش‌های کارشناسی که پس از آن به شورای بورس داده شد این شورا را متقاعد کرد که در نهایت تنها یک بورس کالا داشته باشیم و این موضوع به غیر از تاسیس بورس نفت است چرا که بورس نفت بورس تخصصی است و باید در ابعاد بین‌المللی فعالیت کند.

وی سپس توصیه کرد تا هرچه سریع‌تر سازمان کارگزاران بورس فلزات و کشاورزی مشخص شود و ادامه داد: باید هرچه سریع‌تر تکلیف 2 سازمان کارگزاران بورس کشاورزی و فلزات مشخص شود. ضمن این‌که در این مدت هیأت مدیره بورس کشاورزی و فلزات باید به فعالیت خود ادامه دهند و سپس وظایف را به شرکت بورس کالا تحویل دهند.

وی افزود: زمانی که وظایف به‌طور کلی به بورس کالا تحویل داده شود سازمان‌های کارگزاران منحل اعلام خواهد شد.

صالح‌آبادی سپس به کارمزدهای بورس کالا اشاره کرد و گفت: ما موضوع سقف کارمزدهای بورس کالا را تصویب کرده‌ایم و تاریخ اجرای نرخ کارمزدهای جدید نیز زمانی خواهد بود که وظایف به‌طور کلی به بورس کالا منتقل شود.

وی سپس درباره میزان و نرخ کارمزدهای دریافتی جدید گفت: بر اساس مصوبات جدید، سازمان بورس از محل معاملات بورس کالای کشور یک‌دهم درصد، شرکت بورس کالا 6 دهم از هر طرف (خریدار و فروشنده)، کارگزاران 8/1 در هزار از هر طرف و کارگزاران محصولات کشاورزی 25/2 در هزار از هر طرف دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما 20 کارگزار در حوزه کشاورزی و 11 کارگزار در حوزه فلزات داریم که این کارگزاران موظفند هرکدام پس از ادغام تنها در حوزه محصولات خود دادوستد انجام دهند.

وی افزود: نظر دولت در مورد تعداد کارگزاران این است که بر تعداد کارگزاران فلزی کشور به دلیل دادوستد محصولات فولادی اضافه شود.

وی سپس به بازنگری در قوانین و مقررات قبلی 2 بورس کالای کشور اشاره کرد  و گفت: مقررات و آیین‌نامه‌های این بورس‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد تا مشکلات قبلی موجود حل شود. ضمن این‌که این اصلاح مقررات باید در 2 حوزه معاملات و نرم‌افزاری انجام شود.

صالح‌آبادی در ادامه خواستار به‌کارگیری ابزارهای معاملاتی متنوع‌تری در بورس کالای ایران شد و گفت: در نرم‌افزار جدید معاملاتی سازمان بورس و اوراق بهادار امکان معاملات بورس کالا نیز دیده شده و مسئولین بورس کالا می‌توانند از این نرم‌افزار به نام آتوس کمک بگیرند.

کد خبر 27456

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز