چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: با وجود گذشت ماه‌ها از مصوبه شورای بورس برای تشکیل بورس کالا و آغاز عملیات اجرایی تأسیس این بورس هنوز خبری درباره تاریخ دقیق آغاز به کار بورس کالا در دست نیست.

ماه‌هاست سازمان بورس اوراق بهادار با تشکیل کمیته‌ای 3 نفره تأسیس شرکت بورس کالا را در دستور کار خود دارد اما روند آغاز به کار و ادغام بورس‌های فلزات و کشاورزی بسیار کند پیش می‌رود.

براساس قوانین و مصوبه شورای بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است هر چه زودتر به منظور یکپارچه شدن بورس‌های کالا شامل بورس‌های فلزات و کالای کشاورزی را در قالب یک مدیریت واحد در یکدیگر ادغام ‌کند.

7 عضو هیأت مدیره این بورس در اوایل فروردین ماه سال جاری به سازمان بورس معرفی شده‌اند اما هنوز هیچ خبری از تعیین صلاحیت اعضای هیأت مدیره بورس کالا منتشر نشده است.

براساس قانون، صلاحیت اعضای هیأت مدیره بورس کالا باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد.

پاسخ چیست؟

احمد کبیری دبیرکل بورس کالای کشاورزی و عضو کمیته 3 نفره مجری تأسیس بورس کالا در این باره گفت: ما 7 عضو هیأت مدیره بورس کالا را به سازمان بورس معرفی کرده‌ایم و منتظر اعلام تایید نهایی صلاحیت این افراد از طرف سازمان بورس هستیم اما سازمان بورس هنوز در این باره رأی نهایی خود را صادر نکرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی تکلیف این افراد مشخص می‌شود و بورس کالا به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد گفت: این موضوع بستگی به تصمیم سازمان بورس دارد اما احتمال می‌رود تا پایان خرداد ماه وضعیت تایید صلاحیت افراد معرفی شده به پایان برسد.

پیش از این قرار بود، سازمان بورس حداکثر تا اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نظر خود را در مورد صلاحیت این افراد اعلام کند. بنابراین به نظر می‌رسد بیشترین دلایل طولانی شدن روند آغاز به کار بورس کالا به سازمان بورس و اوراق بهادار باز می‌گردد.

سابقه ماجرا

در فروردین ماه سال جاری سیدعلی حسینی عضو هیأت مدیره سازمان بورس درباره آخرین وضعیت هیأت مدیره بورس کالا گفته بود: 7 نماینده افراد حقوقی هیأت مدیره شرکت بورس کالایی به سازمان بورس معرفی و برخی از تقاضاها نیز به سازمان ارسال شده که بعد از تکمیل تقاضا وضعیت تعیین صلاحیت افراد معرفی شده بررسی خواهد شد.

وی افزوده بود: با توجه به تمایل و تاکید سازمان بورس به تسریع در تشکیل این شرکت از ابتدای هفته آینده (هفته آخر فروردین ماه) بررسی صلاحیت اعضای معرفی شده آغاز خواهد شد.

حسینی همچنین در آبان ماه سال گذشته از راه‌اندازی شرکت بورس کالا تا 3 ماه آینده خبر داده بود.

وی در این باره گفته بود: در برنامه تهیه شده که به تصویب کمیته کاری رسیده، حدود 3 ماه برای راه‌اندازی شرکت سهامی عام بورس کالا زمان‌بندی شده است.

به این ترتیب باوجود تشکیل هیأت مؤسسان و انجام مقدمات کار از سوی مؤسسین آغاز عملیات اجرایی بورس کالا با تأخیر مواجه است و مسئولان بورس کالا همچنان منتظر صدور رأی نهایی سازمان بورس برای تایید صلاحیت اعضای هیأت مدیره این بورس هستند.

کد خبر 23737

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز