سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: در حالی که با عرضه سهام ایرالکو مثلث سهام فلزات در بورس تهران تکمیل شده، خبرهای تازه دریافتی از عرضه سهام دو شرکت فولادی دیگر در ماه‌های آینده حکایت دارد.

بر این اساس در نشست‌های هماهنگی جداگانه‌ای، شرایط عرضه سهام دو شرکت فولاد خوزستان و آذربایجان در بورس تهران بررسی شده است. از طرف دیگر عرضه بین‌المللی باقی مانده سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و مس هم در دستور کار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است.

تأخیر در عرضه بین‌المللی

اما خبرهای دریافتی نشان می‌دهد با وجود آن که مدت‌ها از زمان عرضه 5درصد سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران می‌گذرد هنوز هیچ خبری از عرضه مابقی سهام این دو شرکت و یا انتشار آگهی بین‌المللی برای سهام آنها در دست نیست.

سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی بر مبنای سیاست‌های اصل 44 در گام اول 5 درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران و در مرحله بعد 5 درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان را در بورس عرضه کرد.

قراربود هیات عالی واگذاری پس از این مجوز واگذاری 10 درصداز سهام هر یک از این دو شرکت را در قالب 2بلوک 5 درصدی صادر کند، اما داود دانش‌جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی با این واگذاری مخالفت کرد و قرار بر این شد تا به دلیل ویژگی‌های برجسته، سهام این دو شرکت در ابعاد بین‌المللی عرضه شود اما با وجود گذشت 2 ماه از آغاز چنین تصمیمی و تشکیل چندین جلسه کارشناسی هنوز برگزاری مزایده بین‌المللی برای سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و مس به سرانجام نرسیده است.

چه زمانی؟

ایرج اکبریه رئیس ستاد اصل44 وزارت صنایع و مشاور وزیر صنایع در پاسخ به این پرسش که بالاخره مزایده بین‌المللی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران چه زمانی برگزار خواهد شد؟ گفت: هنوز مراحل کار به پایان نرسیده و تصمیم نهایی در این باره برعهده هیأت عالی واگذاری است و باید در جلسات هیأت عالی واگذاری زمان برگزاری مزایده بین‌المللی مشخص شود.

وی درباره این که نشست هیأت عالی واگذاری در چه تاریخی برگزار می‌شود، گفت: جلسه هیأت عالی واگذاری به دعوت وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود و من در مورد تاریخ این نشست و تصمیم در باره این مزایده اطلاعی ندارم.

ایرالکو نیست

اکبریه در پاسخ به این پرسش که آیا برای سهام شرکت ایرالکو نیز مزایده بین‌المللی برگزار خواهد شد، گفت: خیر، شرکت ایرالکو مشمول این طرح نمی‌شود.

اکبریه همچنین درباره زمان و چگونگی عرضه سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بورس اظهار بی‌اطلاعی کرد. جلوگیری از عرضه مجموعاً 20 درصد از سهام این 2شرکت در بورس و تصمیم برای فروش سهام آنها به سرمایه‌گذاران خارجی در حالی صورت می‌گیرد که ورود این دو شرکت فواید زیادی را برای بازار سرمایه کشور به دنبال داشته و منجر به رونق معاملات در بورس تهران شده است.

تأثیر فلزات

از زمان ورود شرکت‌های مس، فولاد و اخیراً شرکت ایرالکو بالغ بر 7 میلیارد دلار برارزش بازار سرمایه کشور افزوده شده و بازار سهام در طول این مدت تشنه خرید سهام این شرکت‌ها در بورس بوده است. به طوری که شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال جاری تاکنون همواره با صف‌های سنگین خریداران سهام روبه‌رو بوده و ارزش سهام این شرکت روز‌به‌روز افزایش یافته است.

این شرکت توانست روز دوشنبه با تقسیم 550 میلیارد تومان سود بین سهامداران خود رکورد جدیدی را در بورس تهران ثبت کند.

فولاد مبارکه اصفهان نیز قصد دارد در روزهای آتی 80درصد سود سالانه خود را بین سهامداران تقسیم کند به این ترتیب با توجه به این که سرمایه این شرکت هم اکنون 15میلیارد و 800 میلیون سهم است، در صورتی که به ازای هر سهم 30 تومان اختصاص دهد، در مجموع سودی معادل 474 میلیارد تومان بین سهامداران تقسیم خواهد شد که این نیز پس از شرکت مس رکوردی در بورس تهران محسوب می‌شود.

به این ترتیب در شرایطی که بازار سهام عطش سهام فلزی را دارد شاید عرضه بخشی از سهام این 2شرکت  بتواند به حجم معاملات و افزایش نماگرهای بورس تهران کمک شایانی کند.

کد خبر 24173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز