گروه بورس: بورس اوراق بهادار تهران در پی واگذاری بلوک 20 درصدی سهام مس در اطلاعیه‌ای خواستار تغییر نحوه واگذاری سهام شرکت‌های بزرگ شد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس در این اطلاعیه تاکید شده، سازمان خصوصی سازی تصمیم گرفته به‌جای عرضه تدریجی سهام، اقدام به عرضه بلوکی کند تا با فروش سهام به سرمایه‌گذاران استراتژیک زمینه خصوصی شدن مدیریت شرکت‌ها فراهم شود. از این لحاظ عرضه‌های بلوکی را می‌توان گام دوم خصوصی سازی نامید.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده، قیمت پایه سهام عرضه‌های بلوکی بر مبنای قیمت بازار سهام تعیین می‌شود. وقتی سهام شناور به میزان کافی نباشد، قیمت می‌تواند متأثر از فشارهای موقتی عرضه و تقاضا باشد.

درحالی که طبق مقررات بورس شرکت‌های پذیرفته شده متعهد به عرضه 20 درصد سهم خود می‌باشند، در عمل ایفای این تعهد چندان جدی گرفته نشده است.

به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که عرضه‌های بلوکی بعد از عرضه تعهدات مربوط به سهام شناور باشد، قیمت‌های پایه اتکاء پذیری بیشتری خواهند داشت و فقط سرمایه‌‌گذارانی وارد رقابت خرید سهام بلوکی خواهند شد که دید بلند‌مدت دارند واز این طریق هدف اصلی عرضه‌های بلوکی حاصل خواهد شد.

بورس تهران در این اطلاعیه هشدار داده است: هدایت خریدهای بلوکی توسط سرمایه‌گذاران و بدون دخالت شرکت‌های مادر تخصصی مانع هر نوع شائبه درمورد دستکاری قیمت‌ها خواهد شد.

با این وجود لازم است شرکت‌های مادر تخصصی، شرکت‌های مشمول واگذاری را ملزم به ارائه اطلاعات شفاف، صحیح و به‌موقع به بازار کنند و در معرفی شرکت‌ و نیز شناسایی سرمایه‌گذاران نقش مؤثرتری ایفا کنند. به‌نظر می‌رسد شفافیت، درستی و به موقع بودن اطلاعات مورد غفلت قرارگرفته است.

در ادامه تاکید شده، سازمان‌ها و نهادهای نظارتی باید به ساز و کار بورس اعتماد کنند و قیمت‌های بازار را بپذیرند. ایراد اتهام ارزان فروشی موجب خواهد شد که بعضی دست‌اندرکاران عرضه سهام تلاش کنند سهام را به قیمت بیش از واقع به فروش رسانند که لطمات و صدمات آن غیر قابل جبران است.

البته این سازمان‌ها در موارد گران فروشی که حقوق مردم است باید بیشتر نگران باشند و با مدیرانی که از طریق ارائه اطلاعات نادرست موجب می‌شوند قیمت‌های بازار درست تعیین نشود، برخوردکنند.

باید توجه شود که مقام معظم رهبری بر بورس به‌عنوان ساز و کار واگذاری تأکید فرموده‌اند و نهادهای نظارتی نباید مسئولان عرضه سهام را بابت قیمت‌هایی که در بازار شکل می‌گیرد و نتیجه اجماع تعداد زیادی خریدار است، مؤاخذه کنند و جرات و جسارت تصمیم‌گیری را از آنان بگیرند.

کد خبر 31390

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز