دوشنبه ۴ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار برای کاهش کارمزد مبادلات و مالیات مبادله سهام اعلام شد.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دیروز پس از 4 ماه بار دیگر در یک کنفرانس خبری حاضر شد. او به سرمایه‌گذاران قول داد از این پس هر سال کارمزد مبادله سهام به‌طور مرتب کاهش یابد.

به گفته صالح‌آبادی، در سال جاری کارمزد مبادلات سهام 5 صدم درصد کاهش یافته که این روند در سال‌های آینده نیز ادامه می‌یابد تا سرمایه‌گذاران به حضور بیشتر در بورس تشویق شوند.

او در ادامه به ارایه پیشنهاد سازمان بورس به وزارت اقتصاد برای کاهش مالیات در برخی معاملات سهام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از فروش سهام‌، نیم درصد مالیات دریافت می‌شود.

به این ترتیب حتی اگر سهامدار در مبادله سهام ضرر هم کرده باشد باید نیم درصد مالیات مبادله را بپردازد. در طرح جدید به وزارت اقتصاد پیشنهاد کرده‌ایم از این پس مالیات مبادلات سهام در قالب مالیات بردرآمد اخذ شود. وزارت اقتصاد نیز پیشنهاد کرده این موضوع در قالب لایحه مالیات بر ارزش افزوده که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است، مطرح شود.

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: در حال حاضر از فعالیت‌های بورس‌های کالا، مالیاتی دریافت نمی‌شود و هیچ برنامه‌ای برای اخذ مالیات در این حوزه وجود ندارد.

بورس نفت در تعلیق

صالح‌آبادی در ادامه این کنفرانس خبری به تشریح دلایل تعویق در تشکیل بورس نفت پرداخت و اعتراف کرد: تاکنون هیچ تحول خاصی در این مورد روی نداده است و هم چنان وضعیت تشکیل بورس نفت ایران در حال ابهام قرار دارد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به سوابق ماجرای تشکیل بورس نفت ایران گفت: وظیفه سازمان بورس و شورای بورس اعطای مجوز و همکاری قانونی برای تشکیل بورس نفت بوده که این اقدامات در کمال حسن نیت انجام شده و حال باید سهامداران شرکت بورس نفت برای تشکیل این بورس اقدام کنند.

صالح‌آبادی با اشاره ضمنی، به اختلاف موجود بین سازمان بورس و وزارت اقتصاد از یک سو و وزارت نفت از سوی دیگر تأکید کرد: شورای بورس مجوز تأسیس بورس نفت را سال گذشته صادر کرده و سازمان بورس هم موافق این اقدام است. بنابر این وظیفه صندوق بازنشستگی نفت، سازمان منطقه آزاد کیش و بنیاد مستضعفان است که به عنوان سهامداران شرکت بین‌المللی بورس نفت ایران گام بعدی را بردارند.

رئیس سازمان بورس در بیان استنباط شخصی خود از دلایل تأخیر در راه‌اندازی بورس نفت گفت: شاید چون ابعاد کار خیلی روشن نیست سهامداران از اجرای این طرح نگران هستند و گرنه مدیرعامل شرکت بورس نفت یعنی آقای محمودزاده و هیأت مدیره آن باید اقدامی در این باره انجام می‌دادند.

او در ادامه در قالب پرسش گفت: باید از مدیران شرکت بورس نفت پرسید چه دارید می‌کنید؟

او با اشاره به این که موضوع تعویق تشکیل بورس نفت از طریق وزیر اقتصاد دولت منتقل شده، اعلام کرد: حتی رئیس جمهوری در جلسه‌ای با حضور وزیران نفت و اقتصاد،  از من [رئیس سازمان بورس] خواست این کار را خود انجام دهم، اما همانجا اعلام شد سازمان بورس به دلیل منع قانونی نمی‌تواند این کار را  انجام دهد.

ساختمان‌های بورس

صالح‌آبادی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به تغییر محل استقرار نهادهای مرتبط با بازار سرمایه اشاره کرده و گفت: تا پایان مرداد ماه محل استقرار سازمان بورس به محلی در حوالی میدان ونک تهران منتقل می‌شود و شرکت سهامی بورس در ساختمان حافظ مستقر خواهد شد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار هم در ساختمان جداگانه‌ای در حوالی خیابان جمهوری استقرار می‌یابد، ضمن این که قرار است کانون کارگزاران هم تالار سعدی را در اختیار بگیرد.

نرم‌افزار جدید

رئیس سازمان بورس در ادامه با اشاره به این که فرایند نصب سیستم جدید معاملات سهام آغاز شده اعلام کرد: طبق برنامه زمان‌بندی شده ظرف 4 ماه آینده، تست نرم‌افزار و آموزش کاربران به پایان می‌رسد و نرم‌افزار جدید به سیستم سپرده‌گذاری کنونی متصل می‌شود. به این ترتیب از نیمه دوم امسال امکان استفاده از نرم‌افزار جدید فراهم می‌آید.

صالح‌آبادی گفت: سیستم معاملات جدید شرایط توسعه ایستگاه‌های مبادلات سهام را به دو هزار ایستگاه فراهم می‌آورد. ضمن این که سیستم مزبور می‌تواند به 150 هزار دفعه مبادله در روز پاسخ دهد.

او افزود: با به‌کارگیری این سیستم، برخی قواعد معاملاتی نظیر حجم مبنا اصلاح یا حذف می‌شود و فضای بازار معاملات بلوکی از خرد جدا می‌شود و امکان به کارگیری معاملات توافقی به وجود می‌آید.

صالح‌آبادی اعلام کرد: از تابستان امسال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه خدمات خود را به سهامداران به‌طور رسمی آغاز می‌کند. در گام نخست سهامداران شرکت سهامی بورس و شرکت لیزینگ خودرو غدیر از خدمات این شرکت بهره‌مند می‌شود.

به گفته صالح‌آبادی به این ترتیب سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار می‌توانند سود سهام همه شرکت‌های متعلق به خود را به‌طور یک جا و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کنند.

بورس مالزی

صالح آبادی درباره جزئیات تفاهم‌نامه با بورس مالزی  گفت: در جلسه ستاد اصل  44  که با حضور رئیس جمهوری تشکیل شد، گزارشی درباره تفاهم‌نامه اخیر با بورس مالزی ارائه شد که با استقبال مواجه شد.

وی افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام شرکت‌های ایران باید از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مجوز بگیرند. این کار در عمل امکان پذیر نیست. براین اساس اعضای دولت قول مساعد داده‌اند که اصلاحیه پیشنهادی سازمان بورس را برای حل مشکل به سرعت تصویب کنند.

رئیس سازمان بورس گفت: شرایط پذیرش سهام در بورس مالزی را دریافت کرده‌ایم و قصد داریم هفته آینده اسامی شرکت‌های واجد شرایط ایران برای حضور در بورس مالزی را معرفی کنیم.

به گفته صالح‌آبادی، تاکنون شرکت‌های مس و فولاد مبارکه برای عرضه سهام در بورس مالزی درخواست داده‌اند، سازمان بورس هم در نظر دارد تعدادی از شرکت‌های بزرگ فعال در بازار را به همین منظور معرفی می‌کند.

کد خبر 25110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز