گروه بورس: برای اولین بار در بازار سرمایه ایران یک صندوق سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌ای معادل 300 میلیون یورو و با حضور سرمایه‌گذارانی از اروپا و حوزه‌ خلیج فارس تاسیس شد.

صندوق مهر، وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی است و برای کمک به جذب سرمایه‌گذاری خارجی به بازار سرمایه ایران تاسیس شده است.

اسفندیار رشیدزاده، رئیس هیات مدیره صندوق مهر، در این باره گفت: شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی این هلدینگ سرمایه‌گذاری فرامنطقه‌ای را در منطقه مالی بین‌المللی دبی، تاسیس کرده است.

وی هدف از راه‌اندازی این صندوق را کمک به جلب سرمایه‌گذاری خارجی بر اساس برنامه سند چشم‌انداز 20ساله کشور اعلام کرد و گفت: این صندوق با مجوز سازمان جلب و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی شکل گرفته و تحت نظر وزارت  امور اقتصادی و دارایی فعالیت خواهد کرد.

رشید‌زاده در پاسخ به این پرسش که سهامداران این صندوق چه کسانی هستند، گفت: سهامداران این شرکت از حوزه خلیج فارس و اروپا خواهند بود اما تا زمان بسته شدن صندوق نمی‌توان درباره ترکیب نهایی سهامداران صحبت کرد.

رئیس هیات مدیره صندوق مهر با بیان اینکه این صندوق مجوز سرمایه‌گذاری تا سقف 300 میلیون یورو را در دست دارد تصریح کرد: این صندوق در تاریخ 31 جولای (9 مرداد ماه) بسته خواهد شد. حداقل میزان سرمایه‌گذاری در این صندوق 500 هزار یورو است، ضمن اینکه بر اساس مقررات ایران، سرمایه‌گذاران خارجی حداقل تا 3 سال حق برداشت سرمایه‌های خود را ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که این صندوق قصد سرمایه‌گذاری در چه نوع سهامی را دارد، گفت: این صندوق سرمایه‌های خود را با توجه به شرایط روز بورس تهران و ارزیابی کارشناسان سهام به کار خواهد گرفت ضمن اینکه تصمیم‌گیری درباره نوع سرمایه‌گذاری در سبد سهام صندوق، مطلقاً بر عهده مدیریت صندوق خواهد بود و از الان نمی‌توان گفت این صندوق در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

رشید زاده تاکید کرد: مدیریت صندوق یک هیات مشاور را در کنار خود دارد که بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی خطوط عمومی و نوع سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کند.

گزارش فایننشال تایمز

از سوی دیگر استفان اوستین مدیر عامل صندوق مهر که پیش از  این مدیر عامل استاندارد بانک آفریقای جنوبی در دبی و مدیر عامل بانک المستقبل بحرین بوده است در گفتگویی با روزنامه فایننشال تایمز در این باره گفت: بانک ملی ایران که   بزرگ‌ترین بانک‌ ایران است با هدف فراهم آ‌وردن امکان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس تهران صندوقی را با سرمایه  اولیه 300 میلیون یورو تاسیس کرده است.

استفان اوستین گفت: نخستین صندوق سهام ایران که تاکنون به صورت غیر رسمی با پرداخت 100 میلیون یورو برای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران موافقت کرده است با توجه ویژه  صندوق‌های سرمایه‌گذاری اروپایی و کشورهای در حال توسعه مواجه شده  است.

اوستین افزود: ارزش بورس تهران تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است اما این صندوق با واکنشی مثبت از سوی سرمایه‌گذاران احتمالی مواجه شده است.

صندوق مهر که دفتری در دبی دارد، در نظر دارد، در ماه اوت (مرداد) سرمایه‌گذاری خود را در بورس تهران از جمله در مورد ایران خودرو و شرکت پتروشیمی اراک  آغاز کند.

بر اساس این گزارش، تلاش‌های گذشته در سال‌های 2002 و 2003 برای تاسیس چنین صندوقی با شکست مواجه شده بود.

کد خبر 24934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز