گروه بورس: در پی موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیأت عالی واگذاری مزایده بین‌المللی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران در خرداد ماه برگزار می‌شود.

ایرج اکبریه معاون امور واگذاری‌های وزارت صنایع با اعلام این خبر افزود: در جلسه‌ای که با حضور داود دانش‌جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با برگزاری مزایده بین‌المللی برای سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی صنایع مس موافقت شد. ضمن اینکه کلیات این طرح نیز در جلسه کارشناسی نهایی شده و مراحل عرضه سهام این دو شرکت به صورت بلوکی در خرداد ماه امسال آغاز می‌شود.وی افزود: این مزایده در 2مرحله انجام می‌شود که مرحله اول مربوط به شناسایی سرمایه‌گذاران متقاضی است و در مرحله دوم مزایده برگزار می‌شود.

اکبریه تصریح کرد: روال کار به این گونه است که در مرحله اول ما میزان بلوک‌های قابل عرضه را اعلام می‌کنیم سپس اهلیت شرکت‌های متقاضی را بررسی می‌کنیم. این شرکت‌ها باید از لحاظ  فنی، مدیریتی و مالی دارای ویژگی‌هایی باشند که این موضوع در مرحله اول بررسی می‌شود و سپس در مرحله دوم مزایده برگزار خواهد شد.

منعی وجود ندارد

به گفته اکبریه هیچ منعی برای حضور شرکت‌های خارجی در این مزایده وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر اقتصاد موافقت نهایی خود را با این مزایده اعلام کرده است یا نه؟ گفت: بله، کلیات طرح به تصویب رسیده ضمن اینکه این 2شرکت جزء بهترین شرکت‌های ایرانی و حتی در رده بهترین شرکت‌های آسیا هستند. بنابراین باید در بهترین شرایط واگذار شوند.

وی تصریح کرد: همه سرمایه‌گذاران اعم از سرمایه‌گذاران خارجی، ایرانیان مقیم خارج وسرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.

مشاور وزیر صنایع در پاسخ به این پرسش که میزان سهام قابل واگذاری که قرار است به صورت بلوک واگذار شود چه میزان است، گفت: هنوز میزان سهام این بلوک‌ها مشخص نیست و امیدواریم به زودی و در جلسه آتی این موضوع نهایی شود.

وی ابراز امیدواری کرد، در پی به تصویب رسیدن کلیات طرح از طرف هیأت عالی واگذاری در خرداد ماه آگهی عرضه بین‌المللی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران منتشر شود.

قوانین چه می‌گویند

سیدمهدی عقدایی مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی در این‌باره گفت: براساس قوانین جذب سرمایه‌گذاری خارجی و لایحه اصل 44 قانون اساسی یک سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند 100 درصد از سهام یک شرکت ایرانی را خریداری کند، اما این میزان سهام نباید بیشتر از 25 درصد از سهم کل بازار و 35 درصد از سهم صنعت مربوطه باشد.

او در این باره توضیح داد: به طور مثال اگر یک سرمایه‌گذار خارجی قصد خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان را داشته باشد، میزان سرمایه‌گذاری که می‌تواند در میان شرکت‌های صنعت فولاد انجام دهد تا سقف 35 درصد خواهد بود، ضمن اینکه این میزان نباید بیشتر از 25 درصد از سهم کل بازار سهام کشور باشد.

عقدایی درباره ممنوعیت سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید بیش از 10 درصد سهام ایرانی که پیش از این در قوانین دیده شده بود گفت: آنچه که در قوانین بورس دیده شده بود انجام 10درصد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های ایرانی به صورت خرید و فروش روزانه سهام بود اما براساس طرح جدید یک سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند 100 درصد سهام را در اختیار بگیرد ضمن اینکه می‌تواند 10 درصد از سهام یک شرکت را امروز بخرد و 2 یا 3 روز دیگر بفروشد.

این طرح به منظور کمک‌های فنی و مدیریتی به صنعت و اقتصاد کشور اجرا شده و به سرمایه‌گذار خارجی اجازه داده می‌شود تا سهام مدیریتی شرکت‌های ایرانی را در اختیار بگیرد.

آمادگی فولاد مبارکه

در عین حال رئیس کمیته عالی واگذاری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان، آمادگی این شرکت برای حضور در بورس‌های خارجی را اعلام کرد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس، امیر حسین نادری گفت: فولاد مبارکه شرکتی است که به 39 کشور خارجی صادرات دارد و جایزه ملی کیفیت اروپا را نیز به دست آورده و به همین علت از شرکت‌های مورد توجه بورس‌های خارجی است.

نادری درباره فروش بلوکی سهام این شرکت تصریح کرد: با توجه به جذابیت‌های خاصی که سهام شرکت فولاد مبارکه دارد به دنبال پذیرش در بورس‌های خارجی هستیم و در زمینه فروش بلوکی، دو کنسرسیوم در تهران و چند مشتری خارجی از جمله یک سرمایه‌گذار قزاقستانی که پیشنهاد خرید 40 درصد از شرکت فولاد مبارکه را ارائه کرده است اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر 22400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز