یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس اداره امور بورس‌ها و بازارها، اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای سامان‌دهی بازار OTC یا بازارهای خارج از بورس را تشریح کرد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، محمود رضا خواجه نصیری گفت: با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذر ماه 1384 و تعریف بازار خارج از بورس، خلاء موجود در قانون پیشین بورس اوراق بهادار برطرف شده است.

وی افزود :به این ترتیب از تیر 1385، بررسی و مطالعه بازارهای خارج از بورس و سامان‌دهی این بازارها در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته و با جدیت پی‌گیری شده است.

خواجه نصیری مهم ترین فعالیت‌های اجرا شده در زمینه سامان‌دهی و راه‌اندازی بازارهای خارج از بورس را در سه مرحله کلی طبقه‌بندی و تصریح کرد: دعوت از شرکت‌های متقاضی راه‌اندازی بازار خارج از بورس با هدف آشنائی با وضعیت کنونی این شرکت‌ها نخستین مرحله فعالیت ها بود.

وی خاطرنشان کرد: در دومین گام تحقیق و مطالعه برای معرفی و شناخت بازارهای خارج از بورس و مطالعه تطبیقی بازارهای خارج از بورس، بررسی وضعیت بازارهای خارج از بورس غیر رسمی در ایران، تهیه گزارش توجیهی شامل گزینه‌های پیش رو برای ایجاد بازار یا بازارهای خارج از بورس و مزایا و معایب هر یک از گزینه‌‌ها در دستور کار قرار گرفت تا آن جا که نشریۀ شمارۀ 58 بورس به موضوع بازار خارج از بورس اختصاص داده شد.

رییس اداره امور بورس ها و بازارها یادآور شد: در سومین مرحله تحقیقات اجرا شده همراه با گزارش توجیهی برای بررسی و انتخاب گزینه مطلوب به هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار ارائه شد.

وی راه اندازی بازار Over The Counter) OTC) را با توجه به نیازها و ضرورت‌هایی از قبیل موارد مطرح شده در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سند چشم اندار 20 ساله توسعه کشو، نیاز به توسعه بخش مالی و بازار سرمایه، برخورداری از امکان معامله سایر اوراق بهادار و انعطاف‌پذیری هزینه معاملات و از همه مهمتر سامان‌دهی و نظارت بر بازارهای خارج از بورسی که هم اکنون به طور غیر رسمی و غیر متمرکز فعالیت می‌کنند، امری اجتناب ناپذیر توصیف کرد.

خواجه نصیری در ادامه گفت: بر اساس نتایج تحقیقات و مطالعات تطبیقی کشور‌های مختلف، متناسب با ساختار بازار سرمایه خود و ظرفیت‌های موجود در آن، رویکرد‌های متفاوتی به بازار خارج از بورس داشته‌اند و نمی‌توان راه‌حل یکسانی را برای پوشش این بخش از بازار سرمایه مشاهده کرد.

وی افزود: شاید کارکرد‌ها و دستاوردهای راه‌اندازی بازار خارج از بورس در کشور‌های مختلف، مشابهت بیشتری نسبت به روش‌های رسیدن به آن‌ها داشته باشد؛ چرا که همواره بر حسب شرایط و امکانات، کوتاهترین راه با بالاترین کارآیی مد نظر قرار می‌گیرد.

رییس اداره امور بورس ها و بازارهای سازمان بورس، با اشاره به بررسی ملاحظاتی چون تعدد بازارهای خارج از بورس، مالکیت، میزان سرمایه، نحوه پذیرش اوراق بهادار، سیستم‌ها و روش‌های معاملاتی و مشارکت‌ کنندگان و فعالان بازارهای خارج از بورس تاکید کرد : برای انتخاب گزینه مطلوبی که تمامی زوایا و جوانب بازار سرمایه، نهادهای مالی مرتبط با آن و سرمایه‌گذاران را پوشش بدهد، گریزی از بررسی تمام ملاحظات فوق و آشنایی کامل با ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها نبوده است.

وی با بیان این که نگاه ‌توسعه‌گر به مقوله بازارهای مالی و مشارکت‌کنندگان آن‌ها، در صدر اهداف و منظور نظر سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشته است، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به تمامی ملاحظات درباره بازارهای خارج از بورس به حساسیت‌های انتخاب هر یک از این گزینه‌ها توجه داشته است و همواره تلاش بر این بوده تا رشد و توسعه بخش خصوصی فعال در این زمینه نیز مد نظر قرارگیرد.

خواجه نصیری در پایان با اشاره به این که با توجه به تمامی تلاش‌ها و توجه به نظرات قابل طرح در این باب، برگزیدن گزینه‌ای که مطابق سلیقه و طبع تمامی متقاضیان و سرمایه‌گذاران باشد، امری بعید به نظر می‌رسد خاطرنشان کرد: با توجه به این نکته که بسیاری از بازار‌ها پس از راه‌اندازی و تشکیل، به مرور زمان به سمت ساختار بهینه‌ حرکت کرده‌اند و بسیاری از ابهامات و حساسیت‌ها را برطرف می‌کند، سازمان بورس به نیازهای سهامداران شرکت‌های خارج از بورس و توسعه بازار مالی کشور و نظارت بر آن‌ها واقف است و بر آن است تا با ارزیابی صحیح وضعیت موجود و نگاه به آینده ، توقعات فعالان بازارسرمایه و سهامداران اوراق بهادار خارج از بورس را به نحو مطلوب برآورده کند.

کد خبر 20726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز