گروه بورس: طرح ایجاد مرکز مالی ایران در دستور کار بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی بورس، علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس، در دیدار هیئت مدیره بورس تهران با وزیر اقتصاد ضمن اشاره به این موضوع درباره روان شدن و افزایش حجم معاملات، کاهش حجم مبنا و دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی توضیحاتی ارائه کرد.

او با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی بورس تهران و امضای تفاهم نامه با بورس های مالزی، چین و بحرین و تفاهم نامه اخذ دانش فنی و بهبود روش‌ها با بورس لندن گفت:  ایجاد مرکز مالی  ایران یا مرکز بین‌المللی تهران در دستور کار بورس قرار گرفته، مطالعات اولیه این طرح با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری شهر در دست اجراست و پس از مکان‌یابی در قالب یک شخصیت حقوقی مستقل با سرمایه گذاری نهادهای مختلف بازار پول و بازار سرمایه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گفته مدیر عامل شرکت بورس، ایجاد پژوهشکده آموزشی بورس اوراق بهادار و گسترش شبکه بازار سرمایه و بین‌المللی کردن بورس نیز ازجمله برنامه های بلند مدت بورس تهران است.

علی رحمانی در ادامه انتظارات بورس اوراق بهادار را از وزارت اقتصاد بر شمرد وخواستار توجه به مسئولیت‌های شورای بورس و فراهم آمدن امکان استفاده شرکت بورس از اموال خود برای گسترش شبکه کارگزاری و دسترسی عمومی به بازار سرمایه شد. عملی کردن طرح اعطای تسهیلات خرید سهام و کمک به طرح تبدیل بدهی‌های دولت به بانک‌ها به بدهی‌های شرکتی و مردمی از طریق واگذاری سهام از دیگر درخواست های مدیرعامل بورس از وزیر اقتصاد بود.

واگذاری قطره‌ای

در ادامه نصرالله برزنی عضو هیأت مدیره شرکت بورس با اشاره به شرایط بازار یادآورشد: تجربه واگذاری‌های دهه 70 و اوایل دهه80 به ما آموخته ، چنانچه با وجود اقبال سرمایه‌گذاران به بورس، دولت بخواهد سهام  جدید را با قیمت‌های بالا بفروشد و بازدهی مورد انتظار سهامداران را درنظر نگیرد و با واگذاری قطره‌ای بر التهاب بازار بیفزاید، نتیجه آن رکود بازار سرمایه خواهد بود.

صادق عجمی دیگر عضو هیأت مدیره شرکت بورس نیز با اشاره به وضعیت صنایع مختلف در بورس از دانش جعفری درخواست کرد به وضعیت صنعت سیمان رسیدگی شود و با تجدید نظر در قیمت سیمان که گاهی کمتر از یک‌سوم قیمت آن در بازار آزاد است چشم انداز سرمایه‌گذاری در این صنعت و سهام آن را روشن‌تر و جذاب تر کند.

بورس کوچک

سپس داوود دانش‌جعفری با طرح این سوال که چرا بورس کوچک باقیمانده است؟ گفت:  بورس باید امکان پذیرش شرکت‌های زیادی را فراهم کند و از نظر دولت حتی شرکت هایی همچون بانک ملی که واگذار نخواهد شد، لازم است وارد بورس شود و 5 درصد و یا حتی تا 33 درصد آن به عموم واگذار شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد :علت توجه دولت به بورس این است که مقررات بورس شرکت‌ها را ملزم به شفاف سازی و پاسخگویی به سهامداران می کند و در نتیجه  برای افزایش شفافیت و پاسخگویی و نظارت عمومی ضرورت دارد شرکت‌های دولتی نیز وارد بورس شوند.

حباب‌های قیمت

دانش جعفری گفت: مسأله دیگر عبرت آموزی از حباب‌های قیمتی گذشته است و این که چه عواملی باعث هیجانات قیمتی می‌شود و نقش شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ چیست؟ این انتظار وجود دارد که این شرکت‌ها با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و کارشناسان خبره نقش مؤثرتری در بازار ایفا کنند و پیشرو باشند و برای مثال در وضعیت کنونی که از برخی سهام استقبال خوبی می‌شود، این شرکت‌ها باید با عرضه مناسب، پاسخگوی تقاضا باشند و از التهاب بازار جلوگیری کنند. در این خصوص هماهنگی‌هایی با بانک‌ها و وزارت رفاه در حال انجام است و بورس نیز باید تعامل بهتری با این فعالان داشته باشد.

در پاسخ مصطفی امید قائمی رئیس هیأت مدیره شرکت بورس، ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت :شرکت‌های سرمایه گذاری می‌توانند این مهم را انجام دهند، ولی
ساز و کاری باید طراحی شود که برای مدیران سبد های سهام که سهم را عرضه و یا خریداری می‌کنند مشکلی ایجاد نشود.

استودیوی خبری

دانش جعفری در پایان  با اشاره به اهمیت تبلیغات تأکید کرد: بورس باید یک استودیوی خبری داشته باشد که اطلاعات صحیح را سریع منتشرکند و با ارائه تحلیل‌های کارشناسی به فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش بازار سرمایه کمک کند.

کد خبر 28665

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز