محمد سرابی: تیم پینگ‌پنگ بزرگ‌سالان ایران تا حالا از رتبه‌ی هشتم آسیا بالاتر نرفته است، اما تیم نوجوانان ایران همین اواخر توانست در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا به رتبه‌ی پنجم برسد.

كشورهاي شرق آسیا جایگاه قدرت‌های برتر پینگ‌پنگ جهان است و بازیکنان اين كشورها کسانی نیستند که راحت به کسی امتیاز بدهند، اما نوجوانان ايراني توانستند از آن‌ها امتیاز بگیرند. علاوه بر اين یکی از بازیکنان نوجوان تنیس روی میز ایران به نام «رادین خیام» هم در مسابقات استعداد‌های پینگ‌پنگ دنیا درخشيد و مسابقه‌هاي‌هاي طرح «هوپس» پنجم شد.

روابط عمومی فدراسیون تنیس روی میز فرصتي براي گفت‌و‌گوي دوچرخه با اعضا و مربيان تيم پينگ‌پنگ نوجوانان فراهم كرد. امین احمدیان(14 ساله) و حمید شمس(15 ساله) از بازيكنان و صمد تدبيري،سرمربی تیم‌های ملی پایه و اميد شمس، مربی تیم ملی نونهالان کشور در اين ‌گفت‌وگو حضور دارند.

*اول بازیکنان تنیس روی میز (پینگ‌پنگ) بودند که در درس‌خواندن موفق شدند یا این‌که بچه‌های باهوش بودند که سراغ تنیس روی میز رفتند؟

صمد تدبیری: نمی‌شود این‌طور مشخص کرد ولی می‌دانیم بچه‌هایی که تنیس روی میز بازی می‌کنند، هوش زیادی دارند. معمولاً کسانی در این رشته موفق می‌شوند که در درس‌هایشان هم موفق‌اند. خود تمرین‌های پینگ‌پنگ هم به‌خاطر این‌که باعث تقویت اعصاب و سرعت عمل می‌شود، به درس خواندن کمک می‌کند. اعضای تیم نوجوانان ایران که همه همین‌طور هستند.

امین احمدیان: پینگ‌پنگ به درس کمک می‌‌کند. من این وقت‌ها دو ساعت در روز تمرین می‌کنم، در سال تحصیلی هم اين تمرين‌ها خیلی مفید است.

حمید شمس: من از 9 سالگی و موقعی که مدرسه می‌رفتم پینگ‌پنگ بازی می‌کنم. تابستان‌ها چهار ساعت در روز تمرین می‌کنم، ولی در سال تحصیلی زمان کم‌تری‌ براي تمرين مي‌گذارم، اما هیچ وقت آن را قطع نمی‌کنم.

*چرا می‌گویند تمرین شطرنج به پینگ‌پنگ کمک می‌کند؟

صمد تدبیری: ورزش‌هایی مثل شطرنج ذهن را برای خواندن فکر حریف تقویت می‌کند. در تنیس روی میز هم باید همین کار را کرد. گاهی باید نه فقط واکنش حریف، بلکه حرکت بعدی او را هم حدس زد. از طرف دیگر پینگ‌پنگ به کار‌های دیگر مثل رانندگی که نیاز به سرعت عمل و حرکت درست دارد کمک می‌کند و ارتباط بین سیستم عضلانی و اعصاب هم خوب می‌شود.

*برویم سراغ بازی‌ها، در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا جایگاه ایران دقیقاً کجاست؟

امین احمدیان: تيم اول چین بود و بعد از آن کره‌جنوبی،  ژاپن، چین‌تایپه و ما هم پنجم شدیم.

حمید شمس: بعد از ما کره‌ي شمالی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، هند و تایلند بودند که همه بازیکنان قوی در رشته‌ي تنیس روی میز دارند.

*چی باعث شد که تیم نوجوانان موفق شود؟

صمد تدبیری: تلاش و پشتکار بچه‌ها و انگیزه‌ي قوی که داشتند آن‌ها را به این نتیجه رساند. اولین‌بار بود که در تاریخ پینگ‌پنگ ایران به این رتبه می‌رسیدیم. حالا هم باید از این جایگاهی که به دست آوردیم دفاع کنیم که کار خیلی سختی است.

*اصلاً تصور می‌کردید نوجوانان ما بتوانند در بین این تیم‌ها جا بگیرند؟

صمد تدبیری: زمان برگزاري مسابقه‌ها وقتی نتیجه طوری شد که دیدیم بین هشت تیم برتر آسیا قرار می‌گیریم، انگیزه‌مان خیلی زیاد شد. بچه‌ها می‌خواستند نتیجه‌ي چند سال تلاش و زحمت گروهی را ببینند. این نوجوان‌هایی که می‌بینید از بین حدود 40 نفر بازیکن به تدریج انتخاب شدند و بالا آمدند. فدراسیون و مربی‌ها همه کمک کردند كه در مسابقات آسیایی خوب ظاهر شویم. من خودم تا چند سال قبل مسابقه می‌دادم و بعد سراغ مربی‌گری آمدم. مربی‌گری یک‌جور سرمایه‌گذاری است و نتیجه‌اش همین موفقیت بچه‌ها است.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

امید شمس: هند که در تنیس روی میز برای خودش چهره‌ای محسوب می‌شود در این مسابقات نهم شد. سنگاپور و تایلند هم از ایران جا ماندند.

*حتماً موقعی که با تیم‌های معروف مسابقه می‌دادید اضطراب داشتید؟

صمد تدبیری: بله، چون بچه‌ها تنیس‌باز‌هایی را پشت سر گذاشتند که ما زمانی آرزوی بازی‌کردن با آن‌ها را داشتیم. یک‌بار باید با هنگ‌کنگ مسابقه می‌دادیم که اگر بازنده می‌شدیم می‌رفتیم برای رتبه‌ي هفت و هشت و اگر برنده می‌شدیم می‌رفتیم برای رتبه‌های چهار و پنج. در آن بازی هنگ‌کنگ را سه بر دو بردیم. بعد نوبت بازی با کره‌ي شمالی شد که باز هم اگر بازنده می‌شدیم رتبه‌ي شش و اگر برنده می‌شدیم رتبه ي پنج را می‌آوردیم. کره را هم سه بر دو زدیم.

امید شمس: می‌دانید که از 20 تیم برتر پینگ‌پنگ جهان، 12 تیم در آسیا هستند و بین قهرمان‌های جهان تنیس روی میز فقط آلمان از قاره‌ي دیگری به جز اروپا است.

*شما دقیقاً در ميانه‌ي سن نوجوانی هستيد. فکر می‌کنید به جای این‌که برای تنیس روی میز تمرین کنید، چه کاری دیگری می‌توانستید انجام دهید؟

حمید شمس: می‌شد وقت اضافی را به تفریح گذراند. وقتی دائم ورزش بکنی، دیگر نمی‌شود زمانی برای تفریح گذاشت. گاهی وقت‌ها آدم احساس خستگی می‌کند، اما نتیجه‌ي آخر ارزشش را دارد.

امین احمدیان: بالأخره برای این‌که چیزی به دست بیاوری، باید چیزی هم از دست بدهی.

*فکر می‌کنید از الآن به بعد باید چه‌کار کنید؟

صمد تدبیری: اگر بخواهیم بچه‌ها آینده خوبی در تنیس روی میز داشته باشند، باید دائم با حریف‌های قوی‌تر مسابقه بدهیم. باید به مسابقه‌ با حریف‌های خارجی برویم تا سبک بازی آن‌ها را بشناسیم.

امید شمس: یک جریان مستمر شکل گرفت که باعث شد نوجوانان ما در تنیس روی میز موفق شوند. آقای سعادتمند از فدراسیون خیلی کمک کردند و همین‌طور بقیه‌ي مربی‌هایی که زمینه را برای تمرین و مسابقه‌ي بچه‌ها درست کردند.

 *به‌نظرتان چرا بعضی‌ها فکر می‌کنند تنیس روی میز ورزش سختی نیست؟ شاید به‌خاطر این‌که برخورد و درگیری ندارد!

امید شمس: اتفاقاً می‌گویند که تنیس روي ميز پنجمین ورزش سنگین دنیا و بالاتر از خیلی رشته‌های دیگر مثل فوتبال است.

صمد تدبیری: تنیس روي ميز سخت‌ترین و سرعتی‌ترین ورزش در بین رشته‌های مشابه است و برای همین دائم باید مسابقه بدهید تا توانایی خودتان را حفظ کنید. به جز مسابقات قاره‌ای و جهانی پینگ‌پنگ یک سری مسابقات دیگر به نام پروتو هم برگزار می‌شود که در آن کشور‌هاي مختلف با هم رقابت می‌کنند و نتیجه‌ي آن هم کم‌تر از مسابقات جهانی نیست. من مطمئنم که نوجوانان ما اگر به این مسابقات هم اعزام شوند موفق خواهند بود.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

رادين، نفر پنجم هوپس!

«رادین خیام» 12 ساله است. او در طرح هوپس ( HOPES ) فدراسیون جهانی به رقابت با نونهالان دیگر کشور‌ها رفت و به رتبه‌ي پنجم جهان رسید.

ماجرا از زمانی آغاز شد که امسال فدراسیون جهانی تصمیم گرفت با فرستادن «آلکسی بفرموف» به ایران، استعداد‌های پینگ‌پنگ کشور‌ را پیدا کند. از تمام استان‌ها 16 نفر انتخاب شدند و به اردوی یک هفته‌ای آمدند تا استعداد‌یاب‌های داخلی و بین‌المللی توانایی‌آن‌ها را ارزیابی کنند. رادین از ایران انتخاب و با سه نفر دیگر از سه کشور دیگر آسیا برای شرکت در مرحله‌ي نهایی معرفی شدند و این‌طور بود که او و مربی‌اش به چین رفتند. رادین از سال 91 و موقعی که فقط 9 سال داشت، با شركت در مسابقات خردسالان حضورش را در اين رشته ثبت‌کرد و در اين مدت سه مدال تیمی‌، انفرادی و دوبل را به دست آورد.

رادین می‌گوید: «در چین تمام چهار روز اول به تمرین گذشت. صبح و بعدازظهر تمرین مي‌كردیم و بعد از آن مسابقات شروع شد.» او درطرح هوپس با بازیکنان چند كشور، از جمله بلژیک، آمریکا و لهستان مسابقه داد و به رتبه‌ي پنجم رسید.

این کار نتیجه‌ي تمرین طولانی‌مدت هر روز است. او که در مدرسه‌ي علامه حلی-6 (منطقه‌ي شهر‌آرا) درس می‌خواند، درباره‌ي تمرين‌هايش این‌طور توضیح می‌دهد: «هر روز ساعت سه و نيم مدرسه تمام می‌شود. بعد از مدرسه به باشگاه می‌روم و تا ساعت هفت تمرین می‌کنم و بعد در زمانی که تا وقت خوابیدن باقی می‌ماند درس می‌خوانم. موقعی که مسابقه داریم باید یک هفته صبح و عصر هر روز تمرین بكنم و از مسئولان مدرسه متشکرم که در این مواقع به من کمک می‌‌کنند.

شطرنج، ديگر رشته‌ي ورزشی است که رادین آن را در کنار پینگ‌پنگ انجام می‌دهد. او شطرنج را یک سال زودتر از تنیس روی میز، در چهار سالگی شروع کرده و زماني كه شش سال و نيم بيش‌تر نداشت، قهرمان مسابقات شطرنج زیر هفت سال کشور شد. اما حالا بین این دو رشته، پینگ‌پنگ را انتخاب کرده است.

الآن کار رادین خیام سخت‌تر شده است چون همه از کسی که به رتبه‌ي پنجم هوپس دست يافته انتظار دارند که در آینده پرچم پیروزی ایران را در رقابت‌های تنیس روي ميز جهان بالای سرش بگیرد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

فدراسيوني با دو تابلو

روی دیوار فدراسیون دو تابلو هست؛ روی یکی نوشته شده: «تنیس روی میز» و روی دیگری «پینگ‌پنگ». ترجمه‌ي تحت‌اللفظي اسم انگلیسی
این رشته «میز تنیس» می‌شود، اما روابط‌عمومی فدراسیون می‌گوید از هر دو اسم استفاده می‌شود.

پينگ‌پنگ در قرن نوزدهم در انگلستان متداول شد و به ساير نقاط جهان رفت. قبل از جنگ جهانی دوم، اين ورزش در جنوب ایران و  در شهرهاي آبادان، مسجدسليمان و آغاجاري رواج پیدا کرد؛ جاهايي که محل اجتماع خارجي‌ها و افسران انگليسي بود. بعد از جنگ جهانی اولین مسابقه‌های پینگ‌پنگ در ایران برگزار شد که بیش‌تر شرکت‌کننده‌‌های آن خارجی‌ها بودند، اما این مسابقه‌ها باعث شد که ورزشکار‌های ایرانی هم به تنیس روی میز علاقه‌مند شوند.

در سال 1326 ايران عضو فدراسيون بين‌المللي تنیس و در همان سال برنده‌ي یک جايزه شد. سال 1332 براي اولین‌بار مسابقات قهرماني کشور در تهران برگزار و سال 1346 فدراسیون ملی تنيس از تنيس روي ميز جدا شد. فدراسیون تنیس روی میز از آن موقع به‌صورت مستقل شروع به کار کرد و از چند سال پيش، به پرورش تنیس باز‌های نوجوان بیش‌تر توجه شده است و با این حساب باید حدود یک دهه‌ي دیگر رقابت‌های خیلی خوبی از پینگ‌پنگ‌باز‌های ایران در رقابت‌های جهانی ببینیم.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

با پينگ‌پنگ از تبريز تا مالزي

از بین بازیکنان تیم تنیس روی میز فقط یک نفر اهل تهران نبود و برای همین نتوانستیم هم‌زمان با بقیه‌ي اعضاي تيم با او صحبت کنیم. «علیرضا رهنما» اهل تبریز است و هربار باید این راه طولانی را برای همراهی گروه طی کند. اما این باعث نشده است که دست از اين ورزش بردارد.

علیرضا می‌گوید: «پدرم پینگ‌پنگ‌باز حرفه‌ای بود و من از پنج سالگی تمرین می‌کردم. بقیه‌ي اعضای خانواده‌ي من هم تنیس روی میز بازی می‌‌کردند و همین انگیزه‌ي مرا بالا برده بود. بعد از مدرسه کمی استراحت می‌کنم و به سراغ توپ و راکت‌ می‌روم که اين تمرين‌ها هر روز دو، سه ساعت طول می‌کشد. اگر زمان مسابقه‌ها نزدیک باشد زمان تمرينم به روزی پنج، شش ساعت هم می‌رسد.»

او که در کنار پینگ‌پنگ ورزش‌های دیگری هم انجام می‌دهد، می‌گوید: به والیبال و فوتبال هم علاقه دارم، ولی تنیس روی میز و بدن‌سازی آن که حرکات سرعتی تقویت می‌کند وقت اصلی ورزش‌کردن را می‌گیرد.

علیرضا شرکت در مسابقات آسیایی را بهترین تجربه‌اش تا امروز می‌داند و می‌گوید: شکست‌دادن کره‌ي شمالی و هنگ‌کنگ لذت زیادی داشت.

مشکل بزرگی که این پینگ‌پنگ باز آذربایجانی با آن روبه‌رو است همین فاصله‌ي زیاد تا تهران و هزینه‌هایی است که باید برای این رفت و آمد بپردازد و البته ساعت‌هایی که در این سفر‌های طولانی از دست می‌رود.

کد خبر 306270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha