گروه سیاسی: مرحله سوم مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعیین چارچوب حل و فصل مسائل باقی‌مانده در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دوشنبه 29 مرداد آغاز می‌شود.

در این دور از گفتگوها که 2 روز ادامه خواهد داشت، همانند دو مرحله گذشته، جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و اولی هاینونن، معاون دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ریاست هیأت‌های مذاکره‌کننده را بر عهده خواهند داشت و قرار است جمع‌بندی نتایج گفت‌وگوهای پیشین مقامات ایران و آژانس، دستورکار این دور از مذاکرات را تشکیل دهد.

مسئول تیم مذاکره کننده ایران در این گفت‌وگوها، با اشاره به اینکه سومین دور مذاکرات از امروز (دوشنبه) آغاز خواهد شد، به ایرنا گفت: گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدن به دستورالعمل اجرایی ادامه دارد.

جواد وعیدی در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه‌های غربی خبر داده‌اند، تهران با نصب دوربین‌های بیشتر در نطنز موافقت کرده است، گفت: هنوز هیچ توافق نهایی صورت نگرفته و مذاکرات ادامه دارد تا به دستور‌العمل اجرایی در این زمینه دست یابیم.

گزارش البرادعی به شورای حکام

از سوی دیگر نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در گفت‌وگوهای امروز تأکید کرد: جمع‌بندی 2 ماه مذاکره ایران و آژانس توسط البرادعی در گزارشی به نشست 19 شهریور شورای حکام ارائه خواهد شد.

علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با مهر افزود: در سومین دور مذاکرات، علاوه بر اولی هاینونن، ویلموس چرونی، مسئول سیاست‌گذاری و روابط خارجی آژانس، راتن باخ، مشاور عالی حقوقی آژانس و می‌چی‌یو‌ هوسویا، مسئول بازرسی‌های مربوط به ایران در آژانس نیز در هیأت اعزامی از سوی نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل حضور دارند.

سلطانیه که به همراه محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در کنار جواد وعیدی در این مذاکرات حضور دارد، درباره ابعاد این دور از مذاکرات تصریح کرد: در واقع در این مذاکره سه بعد حقوقی، فنی و سیاسی موضوع در همان سطح بررسی خواهد شد.

مهلت 60 روزه

مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی ارائه ایده علی لاریجانی، مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران مبنی بر حل و فصل مسایل باقی‌مانده ایران و آژانس آغاز شده و لاریجانی و البرادعی در دیداری که 3 تیر در وین داشتند توافق کردند ظرف مدت ۶۰  روز، چارچوبی برای حل و فصل مسایل باقیمانده طراحی و تدوین کنند.

کد خبر 29348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز