دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پادمان و چند تن از مدیران و متخصصان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه مذاکرات با مسئولان کشورمان بامداد دوشنبه 29 مرداد وارد تهران شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اولی هاینون ، معاون پادمان آژانس در بدو ورود به تهران ، با سازنده خواندن گفتگوهای پیشین، هدف از این مذاکرات را حل مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس ذکر کرد.

محمد سعیدی، معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به توافقی که بین دکتر لاریجانی و خاویر سولانا انجام شده بود تا ظرف 60‌ روز راهکار حل مسائل باقی مانده تعریف و متعاقب آن همکاری برای حل و فصل آنها بلافاصله آغاز شود گفت : ما در 50 روز گذشته دو دور مذاکراه در تهران و وین داشتیم که این گفتگوها بسیار خوب و سازنده بود.

وی افزود: در این دو دوره ما توانستیم چارچوب بخش عمده ای از مسائل باقی را مشخص کنیم البته بخشی از مسائلی نیز که در راهکار (مدالیتی) تعریف شده بود، به اجرا گذاشته شد و با آمدن مدیران آژانس به تهران گفتگوهای خوب و دقیقی انجام گرفت که موجب پیشرفت بسیار خوبی در حل چند مسئله باقی مانده شد.

سعیدی تصریح کرد: این دوره مذاکرات ، دور پایانی برای تعیین چارچوب حل و فصل موضوعات باقی مانده است و ما امیدواریم در دو روز گفتگوهای پیش رو بخش پایانی مسائل باقی مانده را تعریف، حدود آن را مشخص و بتوانیم بلافاصله وارد گفتگو درباره آنها شویم ، البته این مسیر، مسیر زمان بری خواهد بود اما دو طرف تلاش خواهند کرد با پیدا کردن راه های دقیق و منطقی این مسائل رابه سرانجام برسانند.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود گفت: در تیم همراه دکتر هاینون از بخش حقوقی آژانس حضور دارند و ما امیدواریم با حضور مدیران و متخصصان آژانس بتوانیم در این دو روز گفتگوهای فشرده و سازنده ای داشته باشیم.

وی افزود : انتظار ما از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که در گزارش خود که در دو هفته آینده منتشر خواهد شد، به این همکاری ها اشاره شود.

براساس این گزارش هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی هاینون ، معاون پادمان شامل ویلموس چرونی ، مسئول سیاست گذاری و روابط خارجی آژانس ،‌هرمن ناکات ،‌مسئول بخش منطقه ای پادمان آژانس ، راتن باخ ،‌مشاور عالی حقوقی آژانس و هوسویا مسول بازرسی مربوط به ایران می شود که دو تن از آنها یکشنبه شب 28 مرداد وارد تهران شده اند.

هیات ایرانی نیز به سرپرستی جواد وعیدی شامل محمد سعیدی معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ،‌علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، قریب پور کارشناس وزارت امور خارجه و کارشناسان دیگر می شود.

این گزارش می افزاید:دور اول مذاکرات ایران و آژانس بیستم و بیست و یکم تیرماه در تهران و دور دوم ،دوم مرداد ماه در وین در چارچوب ایده ایران برای حل مسایل باقیمانده در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان برای مدت دو ماه آغاز شد .

در دور دوم مذاکرات در وین ایران با بازدید از راکتور آب سنگین اراک، تعیین چارچوب مقررات بازرسی و نظارت در تاسیسات غنی سازی نطنز و پذیرش 5 بازرس از10 بازرس جدید پیشنهادی آژانس موافقت کرد.

نتایج مذاکرات ایران و آژانس در گزارش جدید البرادعی به شورای حکام ارایه می‌شود.

کد خبر 29365

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز