گروه سیاسی: رئیس‌ هیأت‌ ایرانی‌ شرکت‌ کننده‌ در کمیته‌ مشترک‌ فنی‌ سه‌‌جانبه‌ ایران،‌‌ عراق‌ و آمریکا اعلام‌ کرد:‌ هیأت‌ آمریکایی‌ در این مذاکرات‌ شرایط موجود عراق‌ را دشوار و چالش‌ برانگیز خواند و برای‌ خروج‌ از این‌شرایط خطرناک‌ از ایران‌ درخواست‌ کمک کرد.‌

مسئول پیشین ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه و سفیر کنونی ایران در بحرین در جمع خبرنگاران‌‌ افزود‌: رفتارهای‌ مبهم‌ و بعضاً مشکوک‌ آمریکایی‌‌ها از جمله‌ اقدامات‌ سهل‌ انگارانه‌ و یا حساب‌‌شده‌ آنها را در بازگذاشته‌‌شدن‌ دست‌ برخی‌ گروه‌های‌ مخرب‌ در عراق‌ به‌ نمایندگان‌ آمریکا یادآور شدیم‌.

‌به گزارش واحد مرکزی خبر حسین امیرعبداللهیان با اشاره‌ به‌ اینکه‌ در مذاکرات‌ همچنین‌ سیاست‌های‌ غلط اشغالگران‌ در عراق‌ که‌ تروریسم‌ را تقویت‌ کرده‌ است‌ به‌ آنان‌ یادآور شدیم‌ گفت:‌‌ هیئت‌ آمریکایی‌ در مذاکرات‌ دیروز نتوانست‌ استدلال‌ قانع کننده‌ای‌ در این‌ خصوص‌ ارائه‌ کند‌.

رویکردهای مشکوک

 در نشست کارشناسی مذاکرات بغداد که بر مبنای توافقات به عمل آمده میان هیأت‌های ایران، آمریکا و بغداد در دوره‌های پیشین این گفت‌وگوها انجام شد، علل و ریشه‌های ناامنی در عراق در فضایی صریح و جدی مورد بررسی قرار گرفت و مصادیق رویکردهای امنیتی مبهم و بعضا ًمشکوک آمریکا در عراق مورد اعتراض هیأت ایران قرار گرفت.

نشست سفیران

همچنین پس از برگزاری نشست کارشناسی سه‌جانبه سفیران‌ ‌ایران‌ و آمریکا در بغداد در نشستی‌، نتایج‌ مذاکرات کمیته‌  امنیتی‌ را مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار دادند.

البته در جلسه کارشناسی در مقر نخست وزیری عراق هیچکدام از سفیران ایران و آمریکا در بغداد حضور نداشتند، بلکه سرپرستی هیأت آمریکایی را مارسی ریِس، دبیر دوم سفارت آمریکا در بغداد به عهده داشت.

در هیأت عراقی نیز معاون وزیر کشور، معاون وزیر خارجه، مستشار امنیتی وزارت دفاع و مشاور سیاسی نخست وزیر عراق حضور داشتند.

تعریف مصادیق

سفیر ایران در بغداد نیز قبل از آغاز نشست سه جانبه کارشناسی گفت: ایران به درخواست دولت عراق به گفت‌وگوهای سه جانبه وارد شده است.

حسن کاظمی قمی در جمع خبرنگاران ایرانی اعزامی به بغداد گفت: طبیعتاً حضور ایران در مذاکرات سه جانبه درباره عراق به معنی دخالت در امور این کشور نیست.

وی درباره گفتگوهای ایران و آمریکا افزود: در این گفت‌وگوها کارشناسان سه کشور به تعریف و روشن ساختن مصادیق مورد توافق می پردازند.[جزئیات بیشتر]

اطمینان بخشی دوباره

همچنین در جریان دیدار یکشنبه‌شب سفیر ایران با نخست‌وزیر عراق، نوری مالکی بار دیگر تأکید کرد: عراق به هیچ دولت خارجی و گروهی اجازه نمی‌دهد تا از این کشور به عنوان پایگاهی برای انجام عملیات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

همچنین جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق در دیدار با حسن کاظمی قمی با اشاره به نقش ایران در تحولات منطقه خواستار تداوم گفت‌وگوهای سه جانبه جاری میان ایران، آمریکا و عراق شد.

کد خبر 28369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز