یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت بورس از پایان مراحل مطالعاتی برای راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی تا پایان سال جاری در تالار کیش خبر داد.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر مراحل مطالعاتی ایجاد یک تابلوی بین‌المللی در حال انجام است و این کار تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

وی افزود: براساس برنامه طراحی شده معاملات این تابلو به صورت ریالی نخواهد بود و با نرخ ارز انجام خواهد شد ضمن اینکه این تابلو یک تابلوی بین‌المللی است.

به گفته رحمانی در حال حاضر مطالعات توجیهی این طرح در جریان است.

سابقه اجرا

طرح احداث تابلوی معاملات ارزی به سال 82 باز می‌گردد. قرار بود تا همزمان با افتتاح تالار کیش تابلوی معاملات ارزی نیز در این بورس راه‌اندازی شود اما بورس کیش در روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه سال 84 بدون هیچ تابلوی ارزی افتتاح شد. 

بورس کیش با هدف ایجاد یک دروازه بین‌المللی برای بازار سرمایه ایران ایجاد شده است.

قرارداد ایجاد این بورس در یک پروسه 5/1 ساله میان سازمان بورس و منطقه آزاد  کیش منعقد شد اما در آن زمان تعلل مجلس در مجاز شمردن سرمایه‌گذاری خارجی در سبد سهام باعث شد تا ایده ایجاد تابلوی معاملات ارزی بورس کیش شکل نگیرد.

اما اکنون با اجرای سیاست‌های اصل 44 و تغییر قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌توان امیدوار بود که هرچه سریعتر این تابلوی بین‌المللی در ایران شکل بگیرد. کارشناسان معتقدند که یکی از راه‌های خروج بورس تهران از شرایط کنونی ایجاد چنین تابلویی و استفاده از منابع مالی دیگری به غیر از منابع داخلی است.

در واقع در پی آغاز آزادسازی اقتصادی در کشور بورس تهران نیز باید هرچه سریعتر ابعاد بین‌المللی پیدا کند و روابط خود را همچون بورس‌های دیگر دنیا با دنیای پیرامون خود گسترش دهد.

در حال حاضر بیشتر بورس‌های دنیا برای رقابت با یکدیگر در حال ادغام شدن هستند بنابراین اگر بازار سرمایه ایران هم ابعاد بین‌المللی پیدا نکند نمی‌تواند در ابعاد ملی نیز سرپا باشد.

هنوز دستوری نرسیده است

همچنین حسین اله دادی مدیر تالار بورس کیش درباره راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی در بورس کیش گفت: هنوز دستوری در این زمینه به ما نرسیده است اما مراحل مطالعاتی آن در دستور کار مسئولان است.

وی افزود: با اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار این کار به شرکت بورس سپرده شده و اجرای آن تا حدودی زمان خواهد برد.

وی با بیان اینکه ایجاد چنین تابلوی ویژگی‌های ممتازی برای بازار سرمایه  ایران خواهد داشت گفت: در ابتدا نیز هدف از راه‌اندازی بورس کیش ایجاد پایگاهی برای بین‌المللی کردن بورس ایران بوده است.

کد خبر 28260

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز