چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه سلامت: فصل تابستان به علت افزایش عمل‌های جراحی و بالا بودن حجم سفرهای تابستانی و در پی آن افزایش مصدومان تصادفی به خون بیشتری نیاز داریم، بنابراین یادآوری این نکته به مردم که در فصل تابستان برای اهدای خون مراجعه کنند ضروری است.

ادامه زندگی حدود شش هزار کودک هموفیلی و بیش از  ۲۰ هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در کشور، وابسته به دریافت مداوم خون و فرآورده‌های خونی است.

سایر مصرف‌کنندگان خون بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند جراحی، به‌ویژه جراحی‌های بزرگ، نوزادان مبتلا به عوارض ناشی از ناسازگاری خون، بیماران پیوند اعضاء، مصدومان سوانح مختلف از جمله سوختگی‌های شدید و تصادفات رانندگی، مبتلایان به‌ انواع سرطان‌ها به‌ویژه در مرحله شیمی درمانی، هستند را شامل می‌شوند.

علاوه بر این در فصل تابستان به علت افزایش عمل‌های جراحی و افزایش مصدومان تصادفی به دلیل حجم بالای سفرهای تابستانی نیاز به خون اهدایی بیشتر احساس می‌شود.

دکتر «حسن ابوالقاسمی» مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: این سازمان با بیش از سه میلیون انواع فرآورده‌های خونی در سال، جان بیماران را در کشور نجات می‌دهد.

وی افزود: اگر افراد برای اهدای خون به پایگاه‌های سازمان انتقال خون در کشور مراجعه نکنند، سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار جان خود را از دست می‌دهند. 

وی گفت: وظیفه سازمان انتقال خون رعایت استانداردهای خون و رسیدن بیش از  ۵۰ نوع فرآورده‌های خونی سالم به مصرف‌کنندگان، است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، مهم‌ترین عامل تضمین سلامت خون را سلامت اهداکنندگان ذکر کرد و گفت: سال گذشته یک میلیون و  ۶۰۳ هزار واحد خون در بیش از  ۱۰۰ پایگاه انتقال خون در سراسر کشور تهیه شد. 

وی با اشاره به این‌که بسیاری از کشورهای دنیا برای تهیه خون مورد نیاز برای بیماران وجهی را پرداخت می‌کنند، گفت: در ایران چنین عملی وجود ندارد و ضروری است در زمینه اهدای خون بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم. 

ابوالقاسمی با بیان این‌که  ۹۶ درصد خون‌های اهدایی به‌صورت داوطلبانه تهیه می‌شوند، گفت: فقط سه تا چهار درصد فرآورده‌های خونی به‌صورت جایگزین است که امسال سعی داریم خون جایگزین را حذف کنیم.

حسن ابوالقاسمی افزود: با آغاز فصل تابستان ممکن است عده زیادی از مردم به علت گرمای هوا و سختی رفتن به پایگاه‌های انتقال خون از اهدای خون پرهیز کنند اما به‌طور طبیعی در فصل تابستان به علت افزایش عمل‌های جراحی و افزایش مصدومان تصادفی به دلیل حجم بالای سفرهای تابستانی  نیاز به خون بیشتری داریم بنابراین یادآوری این نکته به مردم که در فصل تابستان به‌موقع برای اهدای خون مراجعه کنند ضروری است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر کمبود خون نداریم و حتی برای مقابله با بحران‌ها نیز آمادگی داریم و ذخایر خوبی از خون در کشور وجود دارد اما مسئله مهم نیاز به خون تازه برای تامین پلاکت مورد نیاز بیماران است زیرا پلاکت را بیش از 5 روز نمی‌توان نگهداری کرد و در بعضی شهرستان‌ها ممکن است برای تامین پلاکت مورد نیاز بیماران با کمبود مواجه شویم. 

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: در زمان حاضر در کشور ما به‌طور متوسط از هر هزار نفر 23 نفر سالانه اهدای خون دارند در حالی که این میزان باید به 25 در هزار نفر برسد.  در کشورهای پیشرفته متوسط اهدای خون مردم 45 در هزار نفر است اما در کشور ما فعلاً به چنین رکوردی برای اهدای خون نیاز نداریم.

این گزارش حاکی است، شانس دریافت خون سالم در کشورها متفاوت است، حدود  ۶۰ درصد از کل ذخیره خونی جهان به  ۱۸ درصد مردم دنیا می‌رسد و  ۸۳ درصد جمعیت جهان از خون کافی برخوردار نیستند. 

در ایران  ۳۵ درصد اهداکنندگان خون سالم به سازمان انتقال خون ایران، اهداکنندگان مستمر هستند.  اهداکننده مستمر به شخصی گفته می‌شود که در طول یک سال، حداقل دو بار خون اهدا کرده و آزمایش‌های وی از نظر سازمان انتقال خون سالم گزارش شده باشد. اهداکنندگان داوطلب و مستمر چون از نظر بالینی و آزمایشگاهی، به‌طور مکرر مورد بررسی قرار گرفته و از نظر سلامتی قابل اعتمادتر هستند، با اهدای مستمر خون، از ایجاد اضطراب و نگرانی در بیماران نیازمند به خون و خانواده‌های آنها جلوگیری می‌شود.

دکتر محسن منشدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان انتقال خون ایران با اعلام این مطلب گفت: در این روز به‌طور مشترک توسط سازمان بهداشت جهانی، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، انجمن بین‌المللی انتقال خون و فدراسیون بین‌المللی اهدا کنندگان خون ساماندهی شده است و به عنوان روز جهانی اهدا کننده خون در سراسر جهان با شعار «خون سالم، مادر سالم، نوزاد سالم» جشن گرفته می‌شود. 

منشدی با اشاره به این‌که اهدا کنندگان خون داوطلب چگونه می‌توانند در حفظ زندگی هزاران مادر و نوزادان آنان نقش حیاتی داشته باشند، اظهار داشت: هر ساله بیش از 500 هزار زن در حین بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند که 99 درصد آنان در کشورهای در حال توسعه هستند در حالی که می‌توان از این مرگ‌ومیرها پیشگیری کرد. 

روز جهانی اهداکنندگان خون، فرصتی جهت قدردانی از اهداکنندگان داوطلب مستمر است و هر فرد می‌تواند از طریق اهدای خون مستمر و یا کمک داوطلبانه در برگزاری روز جهانی اهداکنندگان خون، در نجات زندگی افراد سهیم باشد.

کد خبر 24254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز