گروه اجتماعی: در ماه‌های محرم و صفر تیم‌های سیار انتقال خون در کنار هیئت‌های عزاداری مستقر می‌شوند تا مراجعه کنندگان از تسهیلات لازم برای اهدای خون برخوردار شوند.

مشاور رئیس سازمان انتقال خون کشور در نشست مطبوعاتی گفت: از اهداکنندگان خون درخواست می‌شود در صورت اعلام عدم نیاز برخی پایگاه‌های خون، نذر خود برای اهدای خون را به روزهای دیگر سال موکول کنند.

محسن منشدی گفت: طی ماه‌های محرم و صفر در برخی استانهای کشور پرسنل پایگاه‌های انتقال خون به علت مراجعه و استقبال زیاد مردم به ویژه در روزهای خاص در این ماهها، نمی‌توانند پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند در صورتی که ادای دین و نذورات در تمامی‌سال امکان پذیر است بنابراین می‌توان به جای اختصاص آن به دهه اول محرم ، آن را به کل روزهای این ماهها اختصاص داد تا نیازهای خونی بیماران نیز رفع شود.

وی گفت: پس از پایان محرم و صفر ، نوروز در پیش است که به علت سفرهای نوروزی، میزان مراجعه اهدا کنندگان خون کاهش می‌یابد بنابراین در صورت مراجعه مردم در طی این 2 ماه و عدم تجمع مردم در روزهای خاص از این ماهها بیماران نیازمند به خون در روزهای نوروز نیز با مشکل مواجه نخواهند شد.

منشدی با بیان اینکه معمولا 20 تا 25 درصد مراجعه کنندگان خون از اهدای خون معاف می‌شوند و حدود 10 درصد خون نیز به علت مشکلات خونی از سیستم انتقال خون سالم خارج می‌شود، گفت: با توجه به تعداد زیاد افراد دارای گروه خونی مثبت معمولا گروه‌های خونی منفی با کمبود خون مواجه می‌شوند بنابراین افراد با گروه خونی منفی و دارای شرایط اهدای خون در این زمینه مسئولیت بزرگی بر عهده دارند.

کد خبر 13970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز