گروه اجتماعی: با پیگیری برنامه «خود حذفی» در سازمان انتقال خون، روزانه 30درصد از داوطلبان اهدای خون پس از معاینه و مشاوره به طور موقت یا دایم از گردونه اهدا خارج می‌شوند.

به گزارش همشهری، کمتر از یک درصد از اهداکنندگان خون برای درمان نزدیکان مراجعه می‌کنند و در 99 درصد موارد بیمار مصرف‌کننده خون را نمی‌شناسند.

اهدا کننده می‌تواند به منظور کمک به همنوع و همیاری ملی به مراکز خونگیری مراجعه کرده و پس از معاینه، مشاوره و تأیید، خون یا یکی از اجزای آن را اهدا کند.

در برخی موارد نیز بیمار جهت افزایش ضریب سلامت و امنیت خون خود و با توصیه کتبی پزشک معالج، خون اهدا می‌کند همچنین ممکن است لحظاتی قبل از عمل جراحی حدود 500 تا 1000 میلی‌لیتر خون بیمار اخذ شود و در پایان عمل جراحی به بیمار تزریق می‌شود. همچنین در حین عمل جراحی نیز می‌توان خون ناشی از خونریزی توسط دستگاه مخصوص جمع‌آوری و پس از عبور از فیلتر مجدداً به بیمار تزریق شود.

همچنین در صورت وجود آلرژی‌ها، مصرف دارو، سابقه غش، صرع و تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، اعمال جراحی، سابقه خالکوبی و حجامت، تاتو و یا چاقوخوردگی، سابقه زردی و رفتارهای پرخطر باید پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید.

در انتقال خون برای حفظ سلامتی اهداکنندگان و سلامت خون و فرآورده‌های آن روزانه حدود 30درصد داوطلبان اهدا به صورت موقت و یا دایم از اهدا معاف می‌شوند و در برخی موارد که داوطلب درخصوص انصراف از اهدا قانع نمی‌شود، لذا خونگیری انجام می‌شود، ولی برای حفظ سلامت بیماران مصرف‌کننده، به ناچار خون اخذ شده از چرخه توزیع خارج می‌شود.

در صورتی که اهدا کننده، آزمایش مثبت برای ویروس ایدز داشته یا مواد مخدر تزریقی استفاده کرده است و یا روبط جنسی نامطمئن در چند سال گذشته، سفر به مناطق مالاریاخیز، کاهش وزن بدون علت، تعریق شبانه، نقاط آبی یا بنفش در زیر پوست، برفک دهان، تورم غدد لنفاوی بیش از یک ماه، اسهال مزمن و تب بیش از 38 درجه برای چندین روز متوالی داشته باشندحتماً از اهدای خون خودداری کند.

کد خبر 7059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز