گروه سلامت: با هدف فراهم آوری امکانات اهدای خون در نزدیکی محل سکونت افراد و افزایش مشارکت همه اعضای خانواده، طرح اهدای خون مناطق از پنجم اسفندماه 85 در مناطق شهر تهران اجرا می‌شود.

دکتر مصطفی جمالی مدیر کل پایگاه‌های انتقال خون  تهران افزود: این طرح از منطقه 4 تهران آغاز می‌شود و در صورت موفقیت در مناطق دیگر نیز به اجرا درخواهد آمد.

مدیرکل پایگاه‌های انتقال خون تهران در ادامه توضیح داد: به موجب اجرای طرح اهدای خون مناطق، تیم‌های انتقال خون استان تهران با همکاری شهرداری، شورایاری و شورای محله و بر اساس اطلاع رسانی صورت پذیرفته در سطح مدارس و بسیج به مدت 3 روز در محله‌های شهر تهران مستقر و پذیرای داوطلبان اهدای خون خواهند بود.

وی با بیان این‌که اگر حداکثر مدت استقرار 2 هفته باشد می‌توان هر منطقه را سالی2بار پوشش داد، افزود: پایگاه انتقال خون استان تهران تامین کننده خون مورد نیاز بالغ بر 150 بیمارستان و 30 مرکز جراحی محدود است و 23 درصد (یک چهارم) از خون و فرآورده‌های خونی کشور در پایگاه انتقال خون تهران تامین می‌شود.

مدیرکل پایگاه‌های انتقال خون تهران از مزایای این طرح را افزایش مشارکت زنان و اهداکننده مستمر، ‌دسترسی آسان‌تر داوطلبان اهدای خون به پایگاه‌ها و صرفه جویی در هزینه برشمرد و افزود: بر اساس اطلاعات آماری هم اکنون مشارکت زنان ایرانی در اهدای خون کمتر از 8 درصد است و این در حالی است که بررسیها نشان می‌دهد که ضریب سلامت خون زنان از مردان بیشتر است.

جمالی اجرای این طرح را نوعی حفظ آمادگی در قبال بروز حوادث غیر مترقبه و مواقع بحرانی عنوان کرد و گفت: هم اکنون روزانه یکهزار واحد خون اهدا می‌شود که به نظر می‌رسد با اجرای این طرح قادر به تامین صددرصدی نیاز بیمارستان‌ها باشیم.

کد خبر 15985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز