سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

گروه سلامت: در سال 1375 به دنبال بازدید 2 نفر از نمایندگان فدراسیون جهانی هموفیلی، قضیه مجهز نبودن پالایشگاه خون ایران به سیستم ویروس‌زدایی مطرح شد.

بعد از این اتفاق و پس از ماجرای چند ساله آلودگی بیماران هموفیلی، سال گذشته دولت با اختصاص ۲۵میلیون یورو براى ساخت نخستین پالایشگاه خون ایران موافقت کرد.

همین چند روز قبل هم دکتر رسول دیناروند، معاون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از راه‌اندازی فاز اول پالایشگاه انتقال خون تا سال 88 خبر داد.

اما دکتر عبد‌الحمید چراغعلى، مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون در امور صنعت پلاسما نظرات متفاوتی دارد.

***

  • تا الان اقدامات ما در زمینه احداث این پالایشگاه چه‌قدر پیشرفت کرده است؟

نمی‌توانیم از موفقیت در اقداماتمان حرف بزنیم، چون از دهه ۵۰ ایجاد صنعت پلاسما در کشور مطرح شد و با این حال با گذشت بیش از 30 سال امروز پالایشگاه پلاسما نداریم و در این‌باره از خیلی کشورهای جهان سوم هم عقب‌تریم.

  • پس قضیه احداث فاز اول پالایشگاه چیست؟

ببینید، اینکه دکتر دیناروند از احداث فاز اول پالایشگاه حرف می‌زنند از نظر من نمی‌تواند زیاد منطقی باشد، چون ما هنوز هیچ قراردادی با شرکت خارجی طرف قرارداد نتوانسته‌ایم ببندیم.

تا وقتی طرف قرارداد خارجی را پیدا نکرده و منابع مالی مورد نیاز را تامین نکرده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا 2سال دیگر پالایشگاه راه‌اندازی شود. این یعنی این اتفاق شاید 15 سال دیگر هم نیفتد.

  • الان چند کشور هستند که می‌شود تجهیزات احداث پالایشگاه را از آنها خرید؟

فعلاً 87 شرکت وجود دارد. چند شرکت آمریکایى البته از این فهرست حذف مى‌شوند.

اما یکی دو شرکت اروپایى به خاطر بى‌اعتمادى به سازمان انتقال خون تمایلى به فروش تجهیزات ندارند، با یکی دو شرکت دیگر وارد مذاکره شده‌ایم و با یکی از آنها موافقتنامه اولیه هم امضا شده است و البته امیدواریم تا دو سال دیگر نخستین محصول را تولید کنیم.

  • کدام مشتقات قرار است در این پالایشگاه تولید شوند؟

مهمترین مشتقات پلاسما فاکتورهای انعقادی 8 و 9 است که در بیماران هموفیلی از آنها استفاده می‌شود و در مرحله دوم تولید می‌شوند. آلبومین در مرحله اول و ایمونو‌گلوبولین‌‌ها هم در مراحل آخر تولید می‌شوند. اینها مهمترین داروها هستند.

علاوه بر این باید به خاطر داشته باشیم که ما هنوز در مرحله اول پروژه هستیم که این مرحله نسبتا طولانی است و باید در این مرحله تمام تجهیزات برای کل پروژه نصب و راه‌اندازی شوند.

  • الان که پالایشگاه نداریم تمام این محصولات وارداتی هستند. در صورت احداث پالایشگاه چطور؟ آیا نیازی به واردات خواهیم داشت؟

همین‌طور است. داروهای مشتق ما الان بیشتر وارداتی هستند. در تمام دنیا همه کشورها از نظر این مشتقات با کمبود مواجهند، درحالی‌که قیمت آنها هم دائما بالا می‌رود.

ما از نظر قیمت این مشتقات نیز با مشکلات اساسی مواجهیم. اگر هم پالایشگاه راه‌اندازی شود تنها می‌توانیم 20 درصد از نیازهای داخلی خودمان را تأمین کنیم.

  • پس بحث صادرات هم به کلی منتفی می‌شود. نه؟

البته، ما به هیچ‌وجه توانایی صادر کردن این محصولات را نداریم. چون باید سالانه امکان تولید 700 هزار لیتر پلاسما را داشته باشیم درحالی‌که تنها 15 هزار لیتر پلاسما در کشورمان تولید می‌شود.

کد خبر 27379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز