سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در حال تکمیل روشی برای بندآوردن سریع و موثر خونریزی‌ از زخم‌ها با استفاده از یک ماده ژل مانند هستند.

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران می‌گویند این ژل شفاف روی زخم را می‌پوشاند و به فوریت خونریزی را متوقف می‌کند.

این ژل فعلا تنها در جوندگان مورد آزمایش قرار گرفته است و هنوز دقیقا معلوم نیست در انسان‌ها هم کارآیی دارد یا نه. اما اگر این گونه باشد، این فراورده می‌تواند به پیشرفت عمده‌ای هم برای جراحان و هم برای مردم عادی بدل شود.

دکتر راتلج الیس- بنک  محقق موسسه تکنولوژی ماساچوست و سرپرست این پژوهش گفت: "اگر به بیرون شهر رفته باشید و دستتان را ببرید، تنها کافی است یک لوله از این ماده را با خود برده باشید و محتوای آن را روی دستتان بریزید تا خونریزی متوقف شود."

با و جود اینکه پزشکان راه‌هایی را برای متوقف‌کردن خونریزی ابداع کرده‌اند، خونریزی هنوز چالشی جدی در حین جراحی باقی می‌ماند.

 فشارآوردن - همان شیوه‌ای که برای لخته‌کردن خون در خونریزی بینی یا بریدگی‌های پوستی به کار می‌رود - یک راهبرد برای بندآوردن خون است. راهبرد دیگر کاتتریزاسیون - سوزاندن انتهاهای عروق خونی - است.

جراحان همچنین به داروهای تشدیدکننده لخته‌شدن و حتی استفاده از جزء اصلی در "ابرچسب" برای بستن زخم‌ها روی آورده‌اند.

الیس- بنک و همکارانش  در جین آزمودن شیوه‌هایی برای دوباره متصل کردن بخش‌های بریده‌شده مغز تصادفا به راه‌حل احتمالی دیگری برخوردند. او گفت: "ما متوجه شدیم که هنگامی که این ماده را در مغز به کار می‌بریم، همه خونریزی متوقف می‌شود."

ژل مورد بررسی هنگام قرار گرفتن بر روی زخم سدی از پپتید‌ه ا- قطعات کوچک پروتئینی - تشکیل می‌دهد. پژوهشگران این ژل را بر روی هامسترها برای درمان زخم‌ها در مغز، کبد، طناب نخاعی، عضله و شریان رانی مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج این تحقیق سه‌شنبه 10 اکتبر (18 مهر) در نسخه آنلاین نشریه Nanomedicine  منتشر شد.

پژوهشگران که از MIT  و دانشگاه هنگ کنگ بودند دریافتند که این ژل در طول 15 ثانیه خونریزی را متوقف می‌کند. در حال حاضر دقیقا معلوم نیست نحوه این عمل ژل چگونه است، اما پژوهشگران فکر نمی‌کنند به لخته‌شدن خون مرتبط باشد، چرا که این پدیده به یک تا دو دقیقه وقت نیاز دارد. الیس-بنک گفت: "ما توانستیم نشان دهیم که این ژل صرفا یک سد فیزیکی است."

این ژل که شفاف و شبیه آب است، بعدا به اسیدهای آمینه، واحدهای ساختمانی پروتئین‌ها تجزیه می‌شود.

الیس-بنک گفت قدم بعدی استفاده از این ژل بر روی حیوانات بزرگتر مانند خوک‌هاست. او تخمین زد که ممکن است سه تا پنج سال طول بکشد تا این فرآورده برای استفاده انسانی وارد بازار شود.

در حال حاضر پزشکان یک فراورده ضدخونریزی دیگر را دارند آزمایش می‌کنند: یک داروی داخل‌وریدی به نام NovoSeven که به نظر می‌رسد لخته‌شدن خون را تشدید کند.
اما برای تاثیر کردن ژل مورد بررسی، جراحان باید پس باز کردن نواحی خونریزی دهنده آن را بر روی محل خونریزی به کار ببرند.

کد خبر 5698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز