چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان فرانسوی برای اولین بار در جهان در شرایط بی‌وزنی بر رو ی انسان عمل جراحی انجام خواهند داد.

به گزارش فرانس‌پرس گروهی از جراحان و  متخصصان بیهوشی فرانسوی چهارشنبه (5مهرماه) از فرودگاه بوردو در جنوب غرب فرانسه با یک هواپیمای ویژه که در آن شرایط  فضا شبیه‌سازی شده است برای سفری سه ساعته به پرواز در آمدند.

هدف این گروه خارج کردن یک تومور خوش‌خیم از ساعد یک فرد داوطلب در شرایطی با جاذبه کم مانند فضا است.

 این تجربه بخشی از برنامه‌ای‌ است که با پشتیبانی سازمان فضایی اروپا (ESA)در سال آینده ادامه خواهد یافت و هدف آن ایجاد تکنیک‌هایی برای اجرای جراحی روباتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی یا پایگاه آینده بر روی کره ماه است.

 بیمارستان دانشگاهی بوردو که گروه پزشکی را برای این عملیات فراهم کرده است در بیانیه‌ای اعلام کرد:" این عمل جراحی هیچ خطری را برای بیمار به دنبال نخواهد داشت.

قصد ما این است کارآیی تکنیک‌های جدید جراحی و بیهوشی در شرایط بی‌وزنی را ثابت کنیم. انجام این آزمایش برای پیشرفت در جهت مرحله بعدی ضروری است که در آن ما با یک روبات که از راه دور از زمین از طریق ماهواره کنترل می شود، عمل جراحی انجام خواهیم داد."

 هواپیمای ایرباس 300 تغییریافته- با نام Zero-G رشته‌ای از شیرجه‌های سهمی شکل یا شلجمی شکل را انجام می‌دهد که در نتیجه بین 20 تا 22 ثانیه  در راس هر یک از قوس‌های حرکتش بی‌وزنی بوجود می‌آورد. این وضعیت باید 30 بار تکرار شود.

جراحان و متخصصان بیهوشی که در بخش جراحی درون هواپیما با کمربند در جای خودشان ثابت شده‌اند و ابزارهایشان با مغناطیس در جای خود  نگه‌داشته شده عمل جراحی را انجام خواهند داد.

رهبر تیم جراحی دکتر دومینیک مارتین قبل از پرواز گفت:" از ماه فوریه (اسفند ماه) ما بارها این عمل را بر روی زمین و در هواپیما تمرین کرده‌ایم. همه ما کاملا بر آن مسلطیم."در اکتبر سال 2003 در  عملیات مشابهی جراحی بر روی یک موش آزمایشگاهی انجام شده بود.

سازمان‌های فضایی جهان امیدوارند تا سال 2020یک پایگاهی دائم بر روی کره ماه بر پا کنند که ساکنانش به انجام پژوهش بپردازند، از منابع این کره استفاده کنند و تکنولوژی‌هایی را برای سفر آینده به مریخ مورد آزمایش قرار دهند.

در کوتاه مدت این مجموعه‌های جراحی روباتی ممکن است بر روی کره زمین هم در مورد مکان هایی که دسترسی به آنها مشکل است مانند غارها یا پس از زلزله‌ها به کار رود.

کد خبر 4905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز