پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران برای درمان زخم پوستی بیماران از ژل ساخته‌شده از پلاکت‌های خون خود آنها استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دانشمندان آمریکایی نشان داده‌اند که زخم‌های پوستی که با این ژل درمان شده‌اند 10 درصد سریع‌تر از زخم‌هایی در همان افراد بهبود پیدا می‌کنند که تنها روی انها پماد آنتی‌بیوتیک مالیده شده بود.


البته محققان هشدار می‌دهند که تحقیق یک بررسی کوچک مقدماتی است که تنها بر روی هشت نفر انجام شده است- اما می‌گویند این ایده مس تواند نحوه برخورد پزشکان را با زخم‌ها از برش‌های جراحی  تا زخم‌های داخلی تغییر دهد.

دکتر دیوید هوم ار کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی در اوهایوی آمریکا که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشته است می‌گوید: "من بسیار هیجان‌‌زده هستم، زیرا این تحقیق نحوه تفکر ما را در مورد زخم‌ها تغییر می‌دهد. به جای منفعلانه به انتظار نشستن برای ترمیم زخم، اکنون می‌توانیم به طور فعال دخالت کنیم و احتمالا سرعت بهبود زخم را افزایش دهیم."

دکتر هوم می‌گوید سرعت‌بخشیدن به ترمیم زخم‌ها باعث مرخص‌شدن زودتر بیماران از بیمارستان، کاهش احتمال بروز عوارض و کمک به افرادی مانند بیماران دیابتی و افراد تحت شیمی درمانی می‌شود که زخم‌هایشان دیر بهبود پیدا می‌کند.

این پژوهشگران از پلاسما یا سرم تغلیظ‌شده خون خود بیمار که مملو از پلاکت‌ها- سلول‌هایی که برای انقعاد خون ضروری هستند- را استخراج کردند و ان را به ژلی تبدیل کردند که می‌توانست به طور مستقیم بر روی زخم بیمار به کار رود.

کد خبر 22706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز