پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات با مدرن ‌ترین نوع لیزر (KTP) برای اولین بار از سوی متخصصان داخل کشور انجام شد.

دکتر داریوش مرزبانی، متخصص بیماری‌های مجاری ادراری چهارشنبه 5 اردیبهشت پس از انجام اولین عمل جراحی پروستات با این روش جدید در بیمارستان دی گفت: "این لیزر با تولید گرمایی بیش از 100 درجه سانتیگراد باعث تبخیر سلول‌های پروستات می‌شود."

به گفته دکتر مرزبانی این جراحی از طریق مجرای ادراری و به طور بسته و بدون شکاف روی بدن بیمار انجام شده و اثر منفی روی توانایی جنسی بر جای نمی‌گذارد.

او افزود: "در این نوع عمل بیمار احتیاج به تزریق خون نداشته و بیمارانی که قبلا تحت هر نوع اقدام جراحی پروستات قرار گرفتند و باقیمانده بافت پروستات دارند یا این که عمل آنان با شکست روبرو شده است، می‌توانند تحت این روش درمانی قرار گیرد."

به گفته دکترمرزبانی از این شیوه برای به منظور باز کردن کانال مجرای ادراری در بیمارانی که به سرطان پیشرفته پروستات دچار هستند،نیز استفاده می شود.

وی از نداشتن خونریزی حین و بعد از عمل، کاهش طول مدت زمان بستری به مدت یک شب به جای چند شب، بی‌نیازی از سرم شست‌وشو پس از عمل و داشتن حداکثر سوند ادراری به مدت 24 تا 48 ساعت را به عنوان مزایای این روش نسبت به روشهای رایج جراحی لیزری PURP و جراحی باز برشمرد.

دکتر مرزبانی درباره این روش جراحی  گفت: "مبتکر بهره گیری از لیزر KTP در اورولوژی که هم اینک از این روش در کلینیک مایو در آمریکا بهره گرفته می‌شود یک جراح ایرانی به نام پروفسور رضا مالک است."

"دکتر رضا مالک فرزند زنده‌یاد دکتر سعید مالک بنیانگذار کرسی بیماری‌های مجاری ادرار (اورولوژی) در دانشگاه تهران است که هم اکنون به عنوان پیشگام کاربرد بالینی این نوع لیزر در جراحی پروستات در جهان شناخته می‌شود."

کد خبر 20517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز