همشهری آنلاین: رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با تصریح بر لزوم فرهنگ‌سازی در راستای مطالعه قرآن کریم توسط مسئولان اظهار کرد: در این راستا حتی اگر یک روز هم تأخیر داشته باشیم، ضرر کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر اینکه باید هر روز بیش از گذشته، معرفت، فرهنگ و نگاه قرآنی در جامعه رشد داشته باشد، تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌هایی که در دست انجام است، اگر از کتاب‌های مرتبط با این حوزه غفلت شود، جای تأسف دارد.

وی با بیان اینکه بودجه فراوانی به مسائل قرآنی در دولت نهم و دهم اختصاص داده شد، افزود: معاونت قرآن نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل شد، از این رو جا دارد که نگاه به کتب قرآنی و دینی در راستای معرفت‌زایی در جامعه تقویت شود.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با تأکید بر اینکه یک روز تأخیر نسبت به این موضوع هم خسران به شمار می‌آید، اظهار کرد: نباید فقط به این فکر باشیم که جامعه قرآنی باشد، بلکه جنبه نماد بودن را باید به تمام ابعاد زندگی تسری دهیم و در متن زندگی پیاده کنیم.

مطالعه؛ زمینه‌ساز انس با خدا

حجت‌الاسلام نصیری با اذعان به اینکه کنار گذاشتن قرآن به عنوان کتاب زندگی از بزرگ‌ترین بحران‌های عصر ما به شمار می‌آید، ادامه داد: متاسفانه این بحران نه فقط در داخل کشور به سبک‌های مختلف، بلکه در بیرون از مرزها نیز دیده می‌شود.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با بیان اینکه همه شئون زندگی مردم در قالب مرام‌نامه و حیات‌نامه، از خرد و کلان در قرآن کریم ارائه شده است و مردم از طریق این کتاب راهنمایی شده‌اند، گفت: خداوند برنامه مدونی را برای ما چیده است؛ در همین راستا، حکومت اسلامی نیز باید تلاش کند تا اصول و مبانی این کتاب آسمانی بیشتر بین مردم مطرح شود و تبلور بیابد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید هر جا که نقطه ضعفی می‌بینند، در رفع آن بکوشند، یادآور شد: با چنین برنامه و روشی است که آگاهی مردم در جامعه بالا می‌رود و انس بیشتری با خداوند کریم پیدا می‌کنند؛ همچنین شناخت آنان از دستوران خداوند متعال بیشتر شده و مطابق خواست پروردگار عمل خواهند کرد.

لزوم کسب آگاهی از دیدگاه امام علی(ع)

وی به ذکر حدیثی از امام علی(ع) در خطاب به کمیل بن زیاد پرداخت که در آن، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «کمیل، هیچ حرکتی نیست، مگر آنکه تو نیازمند به آگاهی درباره آن هستی.»

وی در تبیین سخن خود با بیان اینکه چنین رویکردی در عصر خود مطلوب است، ادامه داد: باید توجه داشت که چنین آثاری به پای جایگاهی که قرآن کریم دارد نمی‌رسند؛ از این رو لازم است که حمایت از پژوهشگران و محققان به منظور تدوین کتب قرآنی به عنوان یک پشتوانه در این راه مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام نصیری همچنین حمایت از خوانندگان کتاب‌های قرآنی به صورت‌های مختلف را از جمله راه‌کارهای ترغیب مردم به مطالعه آثار این حوزه برشمرد که چنانچه در دستور کار برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد، مؤثر واقع می‌شود.

کد خبر 233460
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز