همشهری آنلاین: حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: هم‌اکنون روش‌های مختلفی برای حفظ خردسالان استفاده می‌شود که در این میان به نظر می‌رسد بهترین روش برای حفظ خردسالان روش «استماع» است.

قرآن

الهام منگلی، حافظ کل قرآن کریم و کارشناس قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت تربیت حافظان قرآن کریم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، اظهار کرد: در تربیت حافظان قرآن کریم باید سرمایه‌گذاری‌هایی نیز بر روی کودکان و خردسالان داشته باشیم و بتوانیم خردسالان را از همان سنین پایین با حفظ قرآن و مفاهیم و معانی آیات الهی آشنا کنیم.

این کارشناس قرآنی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به حفظ خردسالان، عنوان کرد: هم‌اکنون روش‌های مختلفی برای حفظ خردسالان استفاده می‌شود که در این میان به نظر می‌رسد، بهترین روش برای حفظ خردسالان روش «استماع» است، البته حدیثی از پیامبر اکرم(ص) شاهدی بر این مطلب است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرموده‌اند که هنگامی که معلمی به فرزند کوچکی می‌گوید بگو «بسم‌الله الرحمن الرحیم» و او می‌گوید؛ خداوند برائت از عذاب را برای آن فرزند و برای پدر، مادرش و معلمش مقرر می‌کند، البته این مطلب نشان‌دهنده اهمیت آموزش از طریق استماع است که می‌تواند سرلوحه تمامی روش‌ها قرار گیرد.

آموزش روخوانی قرآن به خردسالان به تدریج از 6 سالگی آغاز شود

منگلی در ادامه عنوان کرد: پس از اینکه از روش استماع برای آموزش حفظ قرآن به خردسالان استفاده شد، به تدریج از سن شش سالگی می‌توان روخوانی قرآن را نیز به کودکان آموزش داد، البته بحث آموزش روخوانی قرآن نیز باید همراه با نقاشی، بازی و روش‌هایی باشد که کودکان از طریق این روش‌ها بتوانند با حروف آشنا شوند و همچنین نیازی نیست که در همان ابتدای آموزش روخوانی قرآن نوشتن نیز به آنان آموزش داده شود.
منگلی:
کمیته تخصصی به منظور نظارت بر آموزش حفظ قرآن به خردسالان باید با حضور اساتید مجربی که دارای روش‌های متفاوت، اما مفیدی بوده‌اند، استفاده شود تا در نهایت روش جامعی برای آموزش حفظ خردسالان به دست آید

این حافظ کل قرآن درباره نحوه بهره‌گیری از روش استماع برای آموزش حفظ قرآن به خردسالان، گفت: در ارتباط با بحث استماع هم باید به این نکته توجه کرد که حتماً از تلاوت‌های فصیح مصری یا ایرانی استفاده شود و در صورتی هم که استاد قرآنی حاضر در کلاس برای خردسالان تلاوت کند، باید تلاوت فصیح داشته باشد و بدون غلط به تلاوت بپردازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روش‌های متعددی که برای آموزش حفظ قرآن به خردسالان در موسسات قرآنی، مهدهای کودک و سایر مراکز قرآنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: علیرغم توجه به اختلاف‌ نظرهایی که موسسات و مراکز قرآنی در زمینه آموزش حفظ به خردسالان دارند، اگر یک وحدت رویه‌ای در زمینه روش‌های آموزش حفظ به خردسالان ایجاد شود، شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

کمیته تخصصی به منظور نظارت بر آموزش حفظ قرآن خردسالان تشکیل شود

منگلی یادآور شد: گاهی اوقات نبود یک وحدت رویه و بهره‌گیری از روش‌های مختلف در آموزش حفظ قرآن به خردسالان موجب سردرگمی خانواده‌ها و افراد مبتدی می‌شود و به همین دلیل لازم است که یک ساماندهی در فعالیت موسسات قرآنی ایجاد شده و کمیته تخصصی به منظور ساماندهی بحث آموزش قرآن و بحث حفظ خردسالان در کشور ایجاد شود.

این کارشناس قرآنی یادآور شد: کمیته تخصصی به منظور نظارت بر آموزش حفظ قرآن به خردسالان باید با حضور اساتید مجربی که دارای روش‌های متفاوت، اما مفیدی بوده‌اند، استفاده شود تا در نهایت روش جامعی برای آموزش حفظ خردسالان به دست آید، البته در این میان لازم است که از تجربیات اساتید قرآنی در این زمینه بهره گرفت و نباید از این تجربیات چشم‌پوشی کرد.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته نظارت بر روش‌های حفظ خردسالان، اظهار کرد: تمام همت این کمیته باید تلاش برای هر چه بهتر و با کیفیت‌تر بودن آموزش قرآنی خردسالان و تربیت حافظان خردسال باشد، که یکی از کارهای مهم در این زمینه ارزیابی روش‌های تدریس اساتید حفظ است.

حافظ کل قرآن در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر لزوم برگزاری دوره‌های تربیت معلم برای مربیان حفظ خردسالان، عنوان کرد: مربیان قرآنی که به آموزش حفظ خردسالان می‌پردازند، به این دلیل که ارتباط مستقیم با تربیت قرآنی فرزندان دارند و همچنین حافظان خردسال تربیت خواهند کرد، باید در دوره‌های تربیت معلم شرکت کنند، زیرا تربیت فرزندان قرآنی نیازمند وجود اساتید قوی است و البته لازم است که کلاس‌های آموزشی ویژه مادران نیز برگزار شود تا مادران نیز هم راستا با آموزش‌هایی که از سوی مربیان حفظ انجام می‌شود، به آموزش فرزندان بپردازند.

کد خبر 233011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز