همشهری آنلاین: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در یک مدل عالمانه، باید با توجه به شرایط تمدنی، علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه، به بررسی نیازهای گوناگون مخاطبان بپردازیم، تصریح کرد: در این راستا باید متناسب با ذائقه و نیاز مخاطبان به برنامه‌ریزی منطقی و عالمانه اقدام کنیم.

قرآن

منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بررسی نیازسنجی در آثار دینی ـ قرآنی و ضرورت‌های آن پرداخت و گفت: نیازسنجی پیش از تولید محتوا، ضرورتی انکارنشدنی و با اهمیت در همه حوزه‌های آثار مکتوب به ویژه حوزه آثار دینی است.

واعظی در ادامه با بیان اینکه ما ضرورت انجام نیازسنجی را به خوبی درک می‌کنیم، استقبال کتابخوانان از آثار خاصی در حوزه دین و قرآن را نشانه خوبی برای ارزیابی نیاز جامعه توصیف و عنوان کرد: منظومه وسیع کتابخانه‌های عمومی و استقبالی که اعضای کتابخانه‌ها از کتاب‌های مختلف می‌کنند، یکی از منابع مهمی است که ما را به نیازهای مخاطبان رهنمون می‌کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به راهکار دیگری برای یافتن نیازهای جامعه در این حوزه اشاره و اظهار کرد: راه دوم برای کشف نیازهای جامعه و مرتفع کردن آنها، کار کارشناسی در این حوزه است.

کشف نیازهای جامعه با کار کارشناسی

به عقیده واعظی، آثاری که در قالب سفارش تولید می‌شوند یا نویسنده به صورت خودجوش تولید می‌کند، اغلب شامل آن بخشی است که نویسنده یا سفارش‌دهنده معتقد است که نیاز جامعه به شمار می‌رود، اما نشر معمول جامعه ما به آن پاسخ نمی‌دهد یا به دلایل مختلف نمی‌تواند این نیاز را پاسخ دهد.

وی در مورد میزان تناسب نیازهای جامعه و تولید محتوا در حوزه نشر دینی ـ قرآنی، با بیان این جمله که نمی‌توانم نظر دقیق و کارشناسانه‌ای در این باره اظهار کنم، ادامه داد: در این حوزه قطعاً متولیانی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی نام برد.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی تبعات فقدان نیازسنجی در حوزه نشر مکتوب دینی ـ قرآنی بر جامعه پرداخت و عنوان کرد: در یک مدل عالمانه، باید با توجه به شرایط تمدنی، علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه، به بررسی نیازهای گوناگون در جامعه پی ببریم. قطعاً یافتن نیازهای جامعه در حوزه موضوعات دینی ـ قرآنی، مسئله مهمی در برنامه‌ریزی‌های آینده محسوب می‌شود.

استفاده از زبان قابل فهم اقشار برای رفع نیاز آنان

وی، نکته مهم بعدی را توجه به سلیقه‌های گوناگون دانست و با بیان اینکه باید با توجه به سلیقه‌های گوناگون و با استفاده از زبان قابل فهم اقشار مختلف به رفع نیاز آنان اقدام شود، ادامه داد: ما در طول برنامه‌ریزی باید ببینیم که علائق و ذائقه جامعه ما نسبت به مطالعه چگونه است و در مرحله بعد متناسب با این ذائقه و نیاز به برنامه‌ریزی منطقی و عالمانه اقدام کنیم.

واعظی در پاسخ به این سؤال که نیازسنجی پیش از تولید محتوا در حوزه نشر مکتوب و به شکل ویژه در حوزه آثار دینی و قرآنی، به چه میزان براساس نیازهای جامعه است، به نیازهای روز جامعه اشاره کرد و افزود: جامعه در حوزه سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، شبهات دینی و ... سؤال و توقع دارد که باید با استفاده از محتوایات تولید شده در حوزه نشر دینی ـ قرآنی به آنها پاسخ داده شود.

کد خبر 233787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز