همشهری آنلاین: رئیس سازمان دارالقرآن‌ در دیدار با مدیران خبرگزاری ایکنا به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های این سازمان پرداخت و اظهار کرد: این سازمان سه مأموریت اساسی دارد که البته در بازبینی اساسنامه این سازمان که سال ۸۸ انجام شد، چند مأموریت و حوزه قرآنی دیگر به این اساسنامه اضافه شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در دیدار با مدیران خبرگزاری ایکنا و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور که پیش از ظهر امروز، 16 مهرماه در محل سازمان دارالقرآن برگزار شد، به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های این سازمان پرداخت و اظهار کرد: سازمان‌دارالقرآن الکریم سه مأموریت اساسی دارد که البته در بازبینی اساسنامه این سازمان که سال 88 انجام شد و به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسید، باز چند مأموریت و حوزه قرآنی به این اساسنامه اضافه شد.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های ما در این سازمان نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم است، افزود: هم‌اکنون حدود 26 سال است که بحث نظارت بر چاپ و نشر قرآن از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم انجام می‌شود و این اقدام خدمت بی‌نظیری بوده که در حوزه چاپ قرآن شکل گرفته است و قبل از انجام این کار از سوی سازمان دارالقرآن عموم قرآن‌هایی که به چاپ می‌رسیدند، چیزی در حدود پنج هزار غلط داشتند.

مشابه گنجینه قرآن‌ سازمان دارالقرآن الکریم در هیچ جای دنیا وجود ندارد

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون به جایی رسیده‌ایم که هیچ قرآن غلطی در کشور به چاپ نمی‌رسد، عنوان کرد: در گنجینه سازمان دارالقران‌الکریم از تمام قرآن‌هایی که تاکنون در کشور به چاپ رسیده‌اند یک نمونه وجود دارد و مشابه این مجموعه بی‌نظیر در هیچ جای دنیا با این تنوع نیست.

قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه مأموریت دیگر سازمان دارالقرآن‌الکریم توسعه آموزش‌های قرآنی است، اظهار کرد: از بدو تاسیس این سازمان به طور جدی به بحث آموزش‌های قرآنی توجه شده و به عبارتی پس از وزارت آموزش و پرورش، بزرگ‌ترین شبکه آموزشی در کشور سازمان دارالقرآن‌ بوده است.

وی در ادامه با اشاره به تربیت مربیان قرآن از سوی سازمان دارالقرآن ادامه داد: تاکنون بیش از 70 هزار گواهینامه تربیت معلم برای مربیانی که در دوره‌های آموزشی سازمان شرکت کرده‌اند، صادر شده است و این مربیان قرآن در دوره‌های آموزشی که از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم برگزار می‌شود، مورد استفاده قرار گرفته و به آموزش‌های قرآنی در حوزه‌های مختلف می‌پردازند.

شبکه آموزشی سازمان دارالقرآن الکریم از مرکز کشور شروع و تا دل روستاها نیز کشیده می‌شود

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه تاکنون در حدود 40 عنوان دوره آموزشی در سطوح مختلف داشته‌ایم که مجموعه مدونی برای این دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده است، افزود: شبکه آموزشی سازمان دارالقرآن‌الکریم از مرکز کشور شروع و تا دل روستاها نیز کشیده می‌شود و معاونت آموزش و پژوهش این سازمان مأموریت ساماندهی این دوره‌های آموزشی را بر عهده دارد، البته تلاش داریم در کنار آموزش، حوزه پژوهش را نیز تقویت کنیم، زیرا هم‌اکنون در حوزه پژوهش‌های قرآنی خلأ‌های زیادی وجود دارد.

وی با عنوان این مطلب که سال گذشته 30 عنوان کتاب در بخش‌های مختلف تولید شد، اظهار کرد: روز گذشته، 15 مهرماه طی مراسمی در سازمان دارالقرآن‌الکریم، از شش کتاب آموزشی برای خردسالان که بخشی از یک مجموعه 18 جلدی است، رونمایی شد و 12 جلد دیگر این مجموعه 18 جلدی نیز طی ماه‌های آینده به چاپ خواهد رسید.

قره‌شیخ‌لو با یادآوری اینکه مأموریت سوم سازمان دارالقرآن‌الکریم، توسعه مشارکت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و ساماندهی فعالیت‌های این حوزه است، گفت: راه‌اندازی موسسات قرآنی مردمی را از سال 83 آغاز کرده‌ایم که هم‌اکنون هزار و 400 موسسه به ثبت رسیده و مراحل راه‌اندازی را پشت سر گذاشته و به شکل قانونی فعالیت دارند، البته پیش از این تعداد این موسسات هزار و 800 موسسه قرآنی مردمی بود، اما به این دلیل که حدود 400 موسسه از این موسسات کارآیی لازم را نداشتند، لغو مجوز شدند.

20 درصد موسسات، درجه یک، 40 درصد درجه دو و 40 درصد دیگر موسسات درجه سه هستند

وی یادآور شد: همچنین سال گذشته یک سطح‌بندی در میان موسسات قرآن انجام شد که در نهایت 20 درصد موسسات به عنوان موسسات درجه یک، 40 درصد به عنوان موسسات درجه دو و 40 درصد دیگر نیز به عنوان موسسات درجه سه شناخته شدند و فعالیت این موسسات بر اساس نوع درجه‌بندی، منطقه جغرافیایی و ... با هم تفاوت دارد.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: مجموعه قوانین و ضوابطی که موسسات قرآنی باید بدانند و در فعالیت خود مورد توجه قرار دهند را در قالب یک کتاب به چاپ رسانده‌ایم و همچنین راه‌اندازی خانه‌های قرآن روستایی از دیگر اقدامات انجام شده توسط سازمان دارالقرآن‌الکریم بوده که استقبال خوبی از این خانه‌های قرآنی روستایی صورت گرفته و کاری که از سوی ما انجام می‌شود، در بحث کمک‌های نرم‌افزاری است و این خانه‌های قرآن کمک می‌کنند تا برنامه‌های ما از مرکز کشور به روستاها کشیده شود.

وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در سازمان دارالقرآن‌الکریم انجام شده، راه‌اندازی انجمن خیرین قرآن بود که این کار از سال گذشته در سازمان اجرایی شده و افراد زیادی تمایل داشته‌اند که در این انجمن با ما همکاری داشته باشند.

امسال هشتمین دوره طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در حال اجرا است

قره‌شیخ‌لو، اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن را از دیگر فعالیت‌های قرآنی سازمان دارالقرآن‌الکریم دانست و عنوان کرد: امسال هشتمین دوره طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در حال اجرا است که طی هشت دوره گذشته حدود 28 هزار نفر در این دوره شرکت کرده‌اند، البته 75 درصد شرکت‌کنندگان از بانوان و 25 درصد شرکت‌کنندگان نیز آقایان بوده‌اند و به عبارتی سازمان دارالقرآن‌الکریم تنها مرکزی است که مدرک تخصصی به حافظان قرآن را صادر می‌کند و این مدرک تنها مدرک معتبر در زمینه حفظ قرآن است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه هر ساله تنها 10 درصد از شرکت‌کنندگان در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن موفق به دریافت این مدرک می‌شوند، گفت: آزمون‌های این طرح مشکل است، زیرا حافظان قرآن که در این طرح شرکت می‌کنند، علاوه بر حفظ قرآن باید به سوالات مفهومی و ترجمه نیز پاسخ دهند و به همین دلیل نیز تنها 10 درصد شرکت‌کنندگان موفق به اخذ مدرک می‌شوند.

کد خبر 234269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز