همشهری آنلاین: حدود توانمندی، جغرافیای فعالیت مراکز و ویژگی‌های سخت‌افزاری آنها از جمله معیارها برای تعیین سطح مؤسسات قرآنی است؛ در مجموع باید شرایطی تعریف شود که بین مراکز قرآنی تفاوت قائل شود.

قرآن

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی تأثیرات بسیاری دارد که یکی از این موارد می‌تواند شامل سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن باشد.

وی در ادامه توضیح داد: این که هر مؤسسه‌ای جایگاهش از نظر حقوقی، توانمندی و موضوعاتی که می‌‌تواند در آن حیطه‌ها ورود پیدا کند، مشخص شده و مرزبندی شود، قطعاً در کیفیت فعالیت مراکز قرآنی تأثیرگذار خواهد بود.

انجام سطح‌بندی مؤسسات قرآنی با رعایت اصول منطقی و برنامه‌ریزی صحیح

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به کیفی‌سازی فعالیت مؤسسات قرآنی گفت: وقتی مؤسسات قرآنی سطح‌بندی شوند، کیفیت کار آنها ارتقاء می‌یابد و مخاطبان آموزه‌هایی که می‌گیرند، آموزه‌های کیفی و با پشتوانه علمی دقیق خواهد بود، لذا باید حدود توانمندی، اختیارات، سطح فعالیت و جغرافیای فعالیت مؤسسات قرآنی مشخص شود.

این قاری بین‌المللی قرآن ضمن تأکید بر این که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید به‌صورت اصولی و با برنامه‌ریزی صورت پذیرد، بیان کرد: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی علاوه بر این که موجب ارتقای فعالیت این مراکز می‌شود، زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که مؤسسات قرآنی انگیزه‌ای برای پیشرفت داشته باشند.

وی در ادامه افزود: اگر مؤسسات قرآنی احساس کنند که در سطوحی بالاتر، افقی وجود دارد که می‌توانند خود را به آنجا برسانند، تلاش می‌کنند ویژگی‌هایی را در خود ایجاد کنند که مرحله به مرحله ارتقاء یابند؛ در واقع سطح مؤسسات قرآنی، انگیزه‌ای را در این مراکز ایجاد می‌کند که همیشه در حال تکاپو و کسب ویژگی‌های بهتر برای ارتقای سطح مؤسسه خود باشند.

تعیین سطح مؤسسات قرآنی با توجه به تاریخچه فعالیت این مراکز

قره‌شیخلو با اشاره اساس و معیار نحوه سطح‌بندی قرآن‌آموزان در مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: معیارها برای تعیین سطح مؤسسات قرآنی، می‌تواند متفاوت باشد؛ از جمله آنها می‌توان به معیارهای عمومی و شرایط و ویژگی‌های سخت‌افزاری اشاره کرد که باید به این موارد توجه کنیم و در مجموع شرایطی را تعریف کنیم که بتوانیم بین مراکز قرآنی تفاوت قائل شویم.

وی همچنین عنوان کرد: در سازمان دارالقرآن در رابطه با مؤسسات قرآنی که از این مرکز مجوز گرفته‌اند، این سطح‌بندی‌ها انجام شده است، البته بایک نگاه همراه با اغماض، زیرا مؤسسات قرآنی در کشور خیلی از عمرشان نمی‌گذرد و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه مراکز از تمامی امکانات برخوردار باشند.

قره‌شیخ‌لو با اشاره به نقش برجسته اساتید و مدیران در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی باید به گونه‌ای عمل کنیم که فرصت برای مراکز به وجود آید که خود را تقویت کنند و هم حداقل‌ها در فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی مؤسسه دیده شود.

ایجاد انگیزه پیشرفت در مؤسسات قرآنی با سطح بندی

وی عنوان کرد: در این راستا با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، این مراکز در سه سطح 1، 2 و 3 دسته‌بندی شده‌اند و تأکید نهادها بر این است که مؤسسات سطح پایین‌تر تلاش کنند که فعالیت خود را ارتقاء دهند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها طی برنامه سه ساله، انتظار می‌رود که مؤسسه درجه سه نداشته باشیم و حداکثر مؤسسات درجه 1 و 2 باشند و این موارد برای مؤسسات قرآنی انگیزه ایجاد می‌کند که فعالیت خود را ارتقاء دهند.

وی با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآنی، اظهار کرد: هر چه توانمندی مؤسسات قرآنی ارتقاء یابد، قطعاً اساتیدی که در این مراکز فعالیت می‌کنند باید تلاش کرده که خود را همراه کنند و وقتی سطح کار بالا رود، سطح انتظارات مخاطبان نیز افزایش می‌یابد و اساتید هم خود را با این سطح انتظار مخاطبان همراه کنند تا شرایط یک مؤسسه ایده‌آل فراهم شود.

این قاری بین‌المللی قرآن در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال یک بخش مهم مؤسسات قرآنی مربوط به حوزه نرم‌افزاری مراکز می‌شود و در این حوزه، یک بخش مهم، اساتید این مؤسسات قرآنی هستند که سواد و نوع تسلط آنها به روش‌های آموزشی و تدریس و نوع ارتباط برقرار کردن آنها با متعلم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 232458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز