همشهری آنلاین: مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: قرآن کریم با دارا بودن مباحث ارزشمند، مهم‌ترین منبع برای سبک زندگی اسلامی است.

قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان حجت‌الاسلام سیدامین‌الله دادگر در آیین اختتامیه بیست و هشمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان که در فرهنگ‌سرای امام خمینی(ره) زنجان برگزار شد، با بیان اینکه قرآن کریم به مثابه سفره گسترده الهی برای افراد است، اظهار کرد: هر کس به اندازه توان خود از این خوان گسترده استفاده کند تا برکات این کتاب الهی شامل حالش شود.

وی افزود: این کتاب مقدس بهترین منبع برای انسان‌سازی است که پس از 1400 سال نکات مهم و سازنده‌ای در مباحث مختلف عرفان، اقتصاد، فلسفه و حتی پزشکی از آن استخراج شده است.

دادگر با تاکید بر اینکه قرآن کریم مهم‌ترین منبع برای سبک زندگی اسلامی است، گفت: بهره‌گیری از این کتاب آسمانی و الهی افراد بشر را به سعادت می‌رساند و سعادت همان لذت پایدار است.

وی تصریح کرد: اگر افراد از این کتاب الهی فاصله بگیرند دچار بحران معنویت شده و به ناکجاآباد خواهند رفت.

مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: تدبر و تعقل با آموزه‌های قرآنی موجب پیوند با این کتاب مقدس می‌شود که طبق احادیث، دلی که با قرآن پیوند خورده، نورانی خواهد شد و به تبع آن نیز همه وجود انسان نورانی می‌شود.

دادگر با بیان اینکه حفظ قرآن یک وسیله و نوعی عبادت است، گفت: باید قرآن به طور عملی وارد زندگی افراد شود و در این صورت می‌تواند آثار تربیتی خود را بروز دهد و در این صورت به حیات طیبه و زندگی اسلامی خواهیم رسید.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نیز در ادامه این مراسم، گفت: قرائت قرآن تکلیف بدون معافیت برای همه مومنان است.

علی‌باقر طاهری‌نیا اظهار کرد: در ابتدای سوره مزمل خداوند به نبی مکرم اسلام دستور داده است تا پاسی از شب را برای اقامه نماز و قرائت قرآن اختصاص دهد.

وی افزود: در ادامه همین آیه خداوند فرموده است این وظیفه‌ای بر عهده توست تو و برخی از پیروان تو آن را انجام می‌دهید، ولی تعداد دیگری از مسلمانان تاب آن را ندارند.

طاهری‌نیا تصریح کرد: لذا خداوند فرمود این عمل تکلیف عموم مسلمانان نیست، ولی قرائت قرآن را تکلیف همه مسلمان قرار داده است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: قرائت قرآن پله اول ورود به دنیای بیکران قرآن است و باعث می‌شود تا با درک آن با تمام وجود و عمل به آیات آن از فرشتگان نیز برتر شد.

طاهری‌نیا با تاکید بر لزوم رابطه معنوی با آیات قرآن، گفت: با برقرای رابطه معنوی با قرآن و عمل به آن می‌توان به جامعه اسلامی دست یافت که هدف نهایی ایران اسلامی شدن است، زیرا از این طریق می‌توان به اهداف عالیه و رشد در همه زمینه‌ها دست یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این مراسم گفت: تاسیس 10 هزار مدرسه قرآنی، گامی در راستای عملیاتی کردن نهضت ملی حفظ قرآن بوده است.

امیر نظری اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان یکی از اقدامات تحولی وزارت آموزش و پرورش پس از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌باشد که از بهمن‌ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و در اولین سال فعالیت خود توانست در آیین تقدیر از آثار برتر دانشگاهی رتبه اول کشوری را کسب کند.

وی تصریح کرد: تاسیس 10 هزار مدرسه قرآنی و جذب پنج هزار نخبه قرآنی در سیستم آموزش و پرورش در نهضت ملی حفظ قرآن که از تاکیدات مقام معظم رهبری می‌باشد که نشان از حرکت رو به جلو در این بخش دارد.

این مسوول با اشاره به اینکه تربیت 10 میلیون دانش‌آموز حافظ قرآن طی یک برنامه پنج ساله در دستور کار قرار دارد، گفت: طی اولین سال این حرکت بیش از 46 هزار دانش‌آموز که در حدود 25 درصد از دانش‌آموزان استان را شامل می‌شوند در نهضت حفظ قرآن ثبت‌نام کردند که تا پایان سال 12 هزار دانش‌آموز بخش‌هایی از مراحل حفظ را طی کرده بودند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با مثبت ارزیابی کردن برپایی جشنواره‌های قرآنی در سطح دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: این دانشجویان که معلمان آینده هستند با بالا بردن مهارت‌های قرآنی خود به عنوان سرمایه‌های سیستم آموزش و پرورش هستند که تربیت نسل‌های آینده کشور را عهده‌دار خواهند بود.

دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: 280 دانشجوی منتخب استانی در جشنواره حاضر بودند.

سید کامران میرمعینی اظهار کرد: این جشنواره ملی با حضور 280 دانشجوی برگزیده از پردیس‌های فرهنگیان سراسر کشور و در 21 برگزار شد که در هر رشته سه نفر انتخاب و برای حضور در مسابقات بین دانشگاه‌های سراسر کشور اعزام خواهند شد.

وی افزود: مسابقات کشوری بین همه دانشگاه‌های سراسر کشور در مهر و آبان‌ماه سال‌جاری و در تهران برگزار خواهد شد.

میرمعینی تصریح کرد: این دور از مسابقات در رشته‌های مختلف کتبی، شفاهی و همچنین رشته‌های ادبی و هنری با محوریت موضوعات قرآنی برگزار شده بود.

کد خبر 231100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز