همشهری آنلاین: رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه طرح بزرگ قرآنی ۱۴۴۷ گفت:قرآن انسان را با آینده آشنا می کند، اگر توجه به قیامت در جوامع نهادینه شود انسان دیگر دچار خطا نخواهد شد بنابراین همه باید بدانند که قرآن نصیحت کننده است و انسان را به سوی هدایت سوق می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه طرح بزرگ قرآنی 1447 شبکه قرآن و معارف سیما عصر دیروز 15 شهریورماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی دارابی معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران، مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، مدیران شبکه های سیما، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی رئیس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاه‌یان کشور در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد.

مجمدی گلپایگانی در این مراسم گفت:در زیارت نامه ای که برای حضرت معصومه(س) خوانده می شود جملات بسیار ارزشمندی وجود دارد که نشانگر عظمت و کرامات این بانوی بزرگوار است. طبق یکی از روایات متن این زیارت نامه توسط حضرت امام رضا(ع) نگاشته شده است، در میان جملات نباید به سادگی از جمله «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شأن من شأن؛ ای فاطمه ما را شفاعت کن که بهشتی شویم چرا که تو هم دارای شعبه ای از بهشت هستی» گذشت چرا که این جمله نشانگر اهمیت زیارت آن بزرگوار است.

محمدی گلپایگانی افزود: در حوزه علمیه حضرت معصومه (س) که آمارش را تا 70 هزار نفر نیز ذکر می کنند بیش از 15 هزار طلبه خارجی از همه قاره های جهان با زبان و فرهنگ های مختلف حضور دارند که هر کدام حامل معارف اهل بیت(ع) به کشور خود هستند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری یادآور شد: در تانزانیا با یکی از علمای بزرگی که دست پرورده مکتب اهل بیت بود دیداری داشتم، او مرا به بازدید مدرسه ای در دارالسلام پایتخت تانزانیا برد و از تربیت بیش از 30 هزار شیعه در آن حوزه سخنانی مطرح کرد. در آن حوره که طلاب آن پیش از شناخت دین اسلام به بت پرستی مشغول بودند با وجود مشکلات فراوان پس از شناخت دین اسلام به تشیع گرایش پیدا کرده بودند و تعالیم اهل بیت را نیز گسترش می دادند.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی با بیان اینکه مراجع بزرگی که در سایه اهل بیت در حوزه علمیه قم پرورش یافته اند همه جا زبانزد هستند، ادامه داد: قم با هیچ حوزه ای قابل مقایسه نیست، امام خمینی(ره) از جمله مراجع بزرگی بودند که از این حوزه برخاسته اند و مبارزات بسیاری در طول عمرشان داشتند. امام خمینی(ره) فرمودند: «وضعیت به گونه ای بود که طلاب روزها برای گریز از حکومت سلطنت در باغ ها و خارج از شهر در گوشه و کناری روز را به شب می رسانیدند و تاریک که می شد به شهر برمی گشتند» اما به برکت مرقد حضرت معصومه(س) این حوزه اکنون در اوج قدرت و عظمت خود است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب توجه خاصی به قرآن و قهرمانان قرآنی دارند به طوری که در هر فرصت و زمینه ای مردم را به انس با قرآن دعوت می کنند همانطور که در این روزها وقتی دولت جدید به خدمت رهبری رسیدند ایشان دولت را به انس با قرآن دعوت و نصیحت کردند. قرآن انسان را با آینده آشنا می کند، اگر توجه به قیامت در جوامع نهادینه شود انسان دیگر دچار خطا نخواهد شد بنابراین همه باید بدانند که قرآن نصیحت کننده است که انسان را به سوی هدایت سوق می دهد.

علی دارابی معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: برنامه‌های قرآن و معارف تنها مختص شبکه‌ قرآن سیما نیست، اگرچه شبکه قرآن به طور 24 ساعته برنامه‌های متنوعی را در حوزه معارف و قرآن پخش می‌کند اما امروزه تمامی شبکه‌های سیما با بهره‌گیری از صاجب‌نظران و کارشناسان برجسته در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف به تبلیغ معارف قرآنی می‌پردازند، علاوه بر این در فیلم‌ها و سریال‌ها نیز به انعکاس و انتقال پیام‌های دینی و قرآنی به مخاطبان پرداخته می‌شود.

دارابی گفت: فیلم‌های جدید با مضمون قرآنی در سیما درحال ساخت است. در آینده چند کار بزرگ در حوزه فیلم برگرفته از بزرگان داستان‌های قرآنی همچون حضرت موسی(ع)، حضرت ابراهیم (ع) ساخته می‌شود؛ همچنین ساخت سریال‌های حضرت ابوطالب، سلمان فارسی و نرجس‌خاتون در دستور تولیدات سیما قرار گرفته است.

معاون سیما تصریح کرد: برای گسترش فرهنگ قرآن در دو سال آینده ساخت بیش از 30 فیلم تلویزیونی در شبکه قرآن و بیش از 100 فیلم در کل سیما پیش‌بینی شده است که امیدواریم با همکاری سایر نهادها این امر به زودی محقق شود.

گروسی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز در این مراسم گفت: این طرح از 1441 تا 1445 با محوریت حفظ و روخوانی و روان خوانی یک سوره از قرآن دنبال می شد، از سال گذشته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، محور طرح به حفظ یک جزء از قرآن اختصاص پیدا کرد که براین اساس، طرح قرآنی 1446 با محوریت حفظ جزء 30 قرآن و طرح قرآنی 1447 با محوریت حفظ جزء 29 قرآن اجرا شد.

گروسی تصریح کرد: در مجموع در بیشتر بخش های این طرح رشد شرکت کنندگان بیشتر از سال های قبل بود؛ در بخش اینترنتی این طرح 420 درصد نسبت به طرح 1446 رشد داشتیم؛ همچنین شمار شرکت کنندگان خارج از کشور نیز نسبت به طرح 1446 سی و هشت درصد رشد داشت.

وی با بیان این که در مجموع در دو طرح قرآنی 1446 و 1447 نه میلیون نفر شرکت کردند؛ افزود: شرکت کنندگان طرح بزرگ قرآنی1447در طول روز (از ساعت 9 تا 19) و در زمان دلخواه خود از طریق یک شبکه مجازی رادیو و تلویزیونی در حفظ جزء 29 و آموزش مفاهیم آن شرکت کردند.

به گزارش مهر، با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم که متضمن رشد و تعالی کشور و حفظ و بقاء جمهوری اسلامی و مصونیت آن از دشمنان خارجی و داخلی است ، طرح بزرگ قرآنی ۱۴۴۷ با مشارکت وتعامل مؤثر رسانه ملی، نهادها و دستگاه‌های دینی وقرآنی کشور دنبال می‌شود طرح قرآنی ۱۴۴۷ به منظور بهره‌مندی مخاطبان وبهینه سازی اوقات فراغت تابستانی آنان از آموزه های تعالی بخش جزء ۲۹ قرآن کریم وتعالیم انسان ساز و بصیرت آفرین آن، ایجاد شور و نشاط معنوی وقرآنی در جامعه با حضور پررنگ و موثر شبکه های تلویزیونی و رادیویی ومراکز فرهنگی وقرآنی کشور، نشر فرهنگ قرآنی و افزایش انس با قرآن با حفظ آیات الهی تحت عنوان نهضت حفظ قرآن کریم طراحی شده است.

اسامی برخی از برگزیدگان طرح بزرگ قرآنی 1447 که به صورت قرعه کشی در این مراسم اعلام شد به این شرح است: - مجتبی اقاخانی از استان خراسان رضوی (مشهد مقدس) - محمد حسین زاده از استان قم - محمد مهدی سالاری از استان کرمانشاه - مژده موفق از استان سمنان - سهیلاگلچین از استان بوشهر - فاطمه طغیانیان از استان اصفهان - علی محمد دشت بان از استان فارس - محمد غلامی از استان خراسان جنوبی - پرنیا ربانی از استان همدان - علی آزرم از استان کهکیلویه و بویر احمد.

کد خبر 230062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز