همشهری آنلاین: جهت سطح‌بندی مؤسسات قرآنی باید ابتدا آسیب شاخصه‌های کاذب و مؤلفه‌های غیر واقعی سنجیده شده و سپس از نفوذ افراد غیرمتخصص در مراکز استانداردسازی سطح مؤسسات جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی و تأثیر آن در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی، گفت: مؤسسات قرآنی که در زمینه ارائه آموزه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند در یک سطح قرار ندارند، برخی از نظر کمی دارای فعالیت‌های گسترده‌تری هستند و مراکزی وجود دارند که دارای هزار شعبه هستند و از نظر سطح کیفی هم برخی از حضور اساتید مجربی برخوردارند و تجربه‌های بیشتری در زمینه ارائه آموزه‌های قرآنی دارند و روش‌های آموزشی پیشرفته دارند که باید در سطح‌بندی این مراکز لحاظ شود.

وی اظهار کرد: طبیعتاً وقتی مشخص شود که کدام مراکز قرآنی از اعتبارات و موقعیت بهتر برخوردارند، قرآن‌آموزان به طور طبیعی مقصد مناسب خود را انتخاب می‌کنند و اشتیاق افراد برای حضور در مراکزی که اعتبارات بیشتری دارند، محسوس خواهد بود و این امر موجب سرعت‌بخشی جذب قرآن‌آموزان در مراکز قرآنی می‌شود.

برآورده شدن نیاز معقول جامعه قرآنی با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی

این مؤلف کتب قرآنی در ادامه بیان کرد: هدف اصلی از سطح‌بندی مراکز قرآنی این است که مراکز معتبر شناخته شده و نیاز معقول جامعه قرآنی برآورده شود، چون جامعه قرآنی مرتباً این سؤال را دارند که کدام مرکز اعتبار بیشتری دارد و برای حضور در فعالیت‌‌های قرآنی در کدام مرکز باید حضور داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم:
طبیعتاً وقتی مشخص شود که کدام مراکز قرآنی از اعتبارات و موقعیت بهتر برخوردارند، قرآن‌آموزان به طور طبیعی مقصد مناسب خود را انتخاب می‌کنند و اشتیاق افراد برای حضور در مراکزی که اعتبارات بیشتری دارند، محسوس خواهد بود

حاج‌ابوالقاسم همچنین با بیان ضرورت‌ و چالش‌های سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، اضافه کرد: باید مراقب باشیم که در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی دچار آسیب شاخصه‌های کاذب و فاکتورهای غیر واقعی نشویم و کسانی که رایزنی قوی دارند در مراکز استانداردسازی سطح مؤسسات نفوذ پیدا نکنند.

وی با اشاره به معیارهای سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی باید در مرحله اول مؤسسات به مؤسسات آموزشی و پژوهشی تقسیم شوند و مؤسساتی که در زمینه آموزشی و در سطوح خردسالان و بزرگسالان به ارائه آموزه‌های قرآنی می‌پردازند، مشخص شوند و در این مؤسسات نیز شاخصه‌های مختلفی وجود.

حضور اساتید بین‌المللی از شاخصه‌های سطح‌بندی مؤسسات قرآنی

این پژوهشگر قرآن با اشاره به شاخصه‌های مؤسسات قرآنی برتر، افزود: از جمله این شاخصه‌ها می‌توان به سابقه مؤسسه قرآنی، تعداد قرآن‌آموزانی که توانسته‌اند در مؤسسه حضور پیدا کنند و در عرصه‌های مختلف درخشش داشته‌اند، تعداد اساتید و کادر آموزشی و حضور اساتید بین‌المللی، حضور هیئت علمی، تعداد قرآن‌آموزان و مقدار بودجه مراکز قرآنی اشاره کرد که در تعیین سطح مؤسسه اثرگذار است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر سطح‌بندی وجود ندارد و وقتی بودجه‌ای بین مؤسسات قرآنی تقسیم می‌شود، مؤسسه‌ای که تازه‌تأسیس است و مؤسسه‌ای که هزار شعبه دارد نیز به صورت یکسان بودجه دریافت می‌کنند، مثلاً در اتحادیه تشکل‌های قرآنی یک سهم به مؤسسه‌ای که تازه راه‌اندازی شده و یک سهم هم به مؤسسه‌ای که هزار شعبه دارد اختصاص می‌یابد.

مدیرمسئول مؤسسه نورالثقلین قم با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآنی، بیان کرد: وقتی مؤسسات قرآنی سطح‌بندی شوند در حضور اساتیدی که با مؤسسه همکاری می‌کنند، تأثیرگذار خواهد بود و اساتید بهتر سعی می‌کنند با مراکزی که اعتبار بیشتری دارند همکاری کنند و به غنای آن مراکز کمک می‌کنند.

افزایش اعتبار اساتید قرآن در سایه بالا رفتن سطح مؤسسات قرآنی

حاج‌ابوالقاسم اضافه کرد: اعتبار اساتید قرآن هم در سایه بالاتر رفتن سطح مؤسسه‌ای که با آن همکاری می‌کنند، بیشتر می‌شود و خود‌به‌خود موجب می‌شود مؤسساتی که موفق‌تر هستند مورد توجه قرار گیرند.

وی با مؤثر دانستن نقش اساتید، مدیران و فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، افزود: مؤسساتی در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی توفیقات خود را نشان داده‌اند باید در زمینه دریافت کمک‌ها و تقویت بنیه مالی و اعتباری از طرف دولت و مراکز مختلف پیش قدم باشند و اگر این اتفاق بیافتد، موجب بالا رفتن سطح مراکز قرآنی می‌شود.

حمایت‌های مادی از مؤسسات نشان‌دهنده فعالیت‌های پژوهشی گسترده در این مراکز

این استاد قرآن اظهار کرد: این که حمایت‌های مادی از مؤسسه‌ای صورت می‌پذیرد، نشان می‌دهد که کدام مؤسسه فعالیت پژوهشی بهتری ارائه کرده است و افتخارات علمی مؤسسه، هیئت علمی و طرح‌های پژوهشی می‌تواند در تعیین سطح مراکز قرآنی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به رعایت استانداردها در زمینه سطح‌بندی مؤسسات قرآنی خاطرنشان کرد: برخی مدیران مؤسسات قرآنی که روابط عمومی قوی دارند، معمولاً سعی می‌کنند که خود را در این عرصه هم جلوتر از بقیه نشان دهند و در سطح‌بندی ممکن است اعمال نفوذ کنند، بنابراین برخی شاخصه‌ها که ممکن است خیلی تأثیرگذار نباشد، مانند تبلیغات بیرونی نباید مد نظر قرار گیرد، چون ممکن است برخی مراکز فعالیت خوبی داشته باشند، اما تبلیغات خوبی انجام نداده باشند.

کد خبر 229832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز