همشهری آنلاین: رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به اجرای طرح ارزیابی سطح قرآنی بسیجیان تهران بزرگ، گفت: هدف نهایی این طرح توانمند کردن تمام بسیجیان شهر تهران در زمینه روخوانی، روان‌خوانی، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم است.

قرآن

رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، یکی از اهداف تشکیل سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ را علاوه بر ارائه خدمات مختلف قرآنی به مردم تهران، برنامه‌ریزی برای بسیجیان تهران بزرگ عنوان کرد و گفت: در همین راستا برنامه‌ریزی‌های مختلف قرآنی در عرصه‌های گوناگون طراحی شده است.

وی در ادامه برخی از این عرصه‌ها را مربوط به بخش آموزشی، تبلیغی و ترویجی عنوان کرد و افزود: اولویت اول ما، جامعه بسیجیان و ارتقاء سطح فعالیت قرآنی این افراد است که برنامه‌ریزی‌های خود را در این چارچوب تدوین و طراحی کرده‌ایم.

تلاش برای گسترش فرهنگ قرآنی در بین بسیجیان

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ تصریح کرد: در تلاش هستیم تا در مرحله اول بسیجیان شهر تهران با آموزش‌های مختلف قرآنی، مانند مفاهیم قرآنی و فرهنگ قرآنی آشنا کنیم تا بتوانند در سطح جامعه مؤثر واقع شوند. برای این کار باید ابتدا وضعیت موجود بسیجیان را بررسی کنیم و متوجه شویم که بسیجیان دارای چه میزانی از اطلاعات قرآنی هستند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه خیل عظیمی از بسیجیانی که در تهران فعالیت دارند به نوعی با قرآن مرتبط هستند و آشنایی خوبی با کلام وحی دارند، اظهار کرد: به جهت اینکه وضعیت موجود قرآنی بسیجیان تهران را از جهت نیازمندی‌های قرآنی که دارند و نیز از جهت توانمندی‌هایی که ممکن است داشته باشند، بسنجیم، باید ارزیابی دقیقی صورت بگیرد تا با میزان سواد قرآنی این قشر از جامعه آشنا شویم.

اجرای طرح ارزیابی وضعیت قرآنی بسیجیان در دو سال

قربانی خاطرنشان کرد: بر همین اساس و برای دستیابی به این اطلاعات طرح سنجش و ارزیابی وضعیت قرآنی بسیجیان تهران مصوب و مقرر شد که بر اساس یک زمان‌بندی و در مدت زمان دو سال این ارزیابی صورت بگیرد، بر اساس اطلاعات به دست آمده از سطح قرآنی بسیجیان اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی خواهیم کرد تا هم نیازمندی‌ها برطرف شود و افراد توانمند برای ارتقاء بیشتر آموزش داده شوند.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در ادامه ضمن اشاره به شناسایی 900 نخبه و فعال قرآنی عضو بسیج تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در فاز اول طرح ارزیابی سطح قرآنی بسیجیان تهران که در حال انجام شدن است، مقرر شد که در ابتدا از این نخبگان و فعالان قرآنی برای انجام ارزیابی‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: همچنین مقرر شده است هر حوزه و ناحیه مقاومت بسیج شهری یک نفر از نخبگان و فعالانشان را به ما معرفی کنند تا بتوانیم از آنها در راستای عملیاتی کردن طرح ارزیابی سطح قرآنی بسیجیان استفاده کنیم.

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ارزیاب‌های طرح

قربانی افزود: یک دوره توجیهی و آموزشی ویژه افرادی که به عنوان ارزیاب در این طرح حضور دارند، برگزار خواهیم کرد و پس از اینکه این افراد توجیه شدند، ارزیابی‌ها را انجام خواهیم داد. این افراد هر چند ماه یک بار دوره‌های ارزیابی خود را از بسیجیان تکرار خواهند کرد تا در این مدت با تغییراتی که در سطح سواد قرآنی بسیجیان به وجود آمده است، آشنا شوند و همه این اطلاعات به عنوان یک شناسنامه قرآنی برای بسیجیان صادر می‌شود که در مراحل مختلف مورد استفاده و نظارت قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در ادامه هدف نهایی طرح ارزیابی سطح قرآنی بسیجیان تهران بزرگ را توانمندسازی و ارتقاء سطح قرآنی اعضای بسیج عنوان و تصریح کرد: هدف ما این است که تمام بسیجیان شهر تهران باید بتوانند روخوانی، روان‌خوانی و آشنایی اجمالی با ترجمه و مفاهیم قرآن کریم داشته باشند. افرادی که مسلط هستند، ارتقاء یافته و افرادی که تسلط کمتری دارند نیز توانمند خواهند شد.

قربانی در پایان ابراز امیدواری کرد در پایان طرح ارزیابی سطح قرآنی بسیجیان تهران بزرگ هیچ بی‌سواد قرآنی وجود نداشته باشد و در ادامه افزود: این طرح در مرحله اول برای اعضای نواحی مقاومت بسیج تهران بزرگ اجرا خواهد شد و در ادامه نیز شامل کل بسیجیان می‌شود.

کد خبر 228486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز